printlogo


کد خبر: 222700تاریخ: 1399/5/14 00:00
منابع عراقی افشا کردند
ردپای یک شرکت‌ مخابراتی عراق در ترور سردار سلیمانی

با گذشت 7 ماه از ترور سردار حاج‌قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و یارا‌ن‌شان توسط ارتش آمریکا، دیروز ابعاد جدیدی از مقدمات این ترور افشا شد. 
مقامات امنیتی عراق از لحظه وقوع ترور به دنبال پیدا کردن ردپایی از طرف‌های عراقی مشارکت‌کننده در این عملیات بوده‌اند. در همین ارتباط دیروز یک پایگاه خبری عراقی از اتهام یک شرکت مخابراتی در عراق مبنی بر همدستی در عملیات ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس خبر داد. 
پایگاه خبری شفق‌نیوز به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد کمیته تحقیق ویژه ترور شهید ابومهدی المهندس، نایب‌رئیس سازمان حشد‌الشعبی و سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، اتهاماتی را درباره یکی از شرکت‌های مخابراتی در عراق مبنی بر دست داشتن در این ترور دریافت کرده است. 
این منبع افزود: کمیته تحقیق مذکور اسناد و مدارکی را از سوی برخی فرماندهان حشدالشعبی دریافت کرده است که بر اساس آن یک شرکت تلفن همراه با دادن اطلاعات تلفن همراه یکی از همراهان المهندس به فرماندهی ارتش آمریکا در پایگاه ویکتوری در فرودگاه بغداد، در ترور المهندس و سردار سلیمانی و همراهان آنها دست داشته است. 
به گفته این منبع، بر اساس اطلاعاتی که این کمیته دریافت کرده، فرماندهی آمریکایی اطلاعات کافی و لازم را از طریق همین خط تلفن درباره مکان حضور المهندس و دیدارش با شهید سلیمانی دریافت و این امر به عملیات ترور این افراد کمک کرده است. این اطلاعات در مرحله بررسی و تحقیق است. 
 
* پنهان‌کاری را تمام کنید
چند روز پیش یک نماینده مجلس سنای آمریکا دولت دونالد ترامپ را برای پایان دادن به پنهان‌کاری درباره ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحت فشار قرار داد. «کریس مورفی» عضو ارشد دموکرات در کمیته فرعی خاورمیانه در مجلس سنا در تلاش است دولت ترامپ را مجاب کند توجیه قانونی خود را برای ترور سردار سلیمانی در ماه ژانویه از رده‌بندی محرمانه خارج کرده و منتشر کند. طبق این گزارش، مورفی درخواست خود در این باره را تقدیم تشکلی در دولت فدرال کرده که مسؤولیت بررسی درخواست‌ها برای انتشار علنی اسناد را به عهده دارد. مورفی در بیانیه‌ای گفت: بارها شاهد بوده‌ایم دولت ترامپ اطلاعات را فقط به خاطر مضرات سیاسی آن برای خودش در وضعیت محرمانه قرار داده است. وی اضافه کرد: «مردم آمریکا حق دارند بدانند چرا ترامپ در ماه ژانویه ترجیح داد ژنرال قاسم سلیمانی را به‌رغم تبعات گسترده آن برای امنیت آمریکا بکشد. با مخفی کردن دلایل حقوقی این اقدام، امکان گفت‌وگوی عمومی درباره عقلانی بودن این حمله وجود ندارد». 
ترامپ مدعی شده اقدام برای ترور سردار سلیمانی، به موجب ماده ۲ قانون اساسی آمریکا و همچنین قانون مصوب سال ۲۰۰۲ که برای اقدام نظامی علیه عراق مورد استفاده قرار گرفت، موجه بوده است. ترامپ مدعی شده سردار سلیمانی تهدیدی قریب‌الوقوع برای آمریکا ایجاد می‌کرده است. ادعای ترامپ تا به حال نتوانسته نماینده‌های کنگره آمریکا بویژه سیاستمداران حزب دموکرات را قانع کند. ترامپ چند ماه پیش از استدلال اولیه‌اش مبنی بر اینکه سردار سلیمانی در حال طراحی اقداماتی با تهدید قریب‌الوقوع علیه آمریکا بوده است، عقب نشست. جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه‌ای اخیرا گفته برنامه‌ریزی برای ترور ژنرال سلیمانی از مدت‌ها قبل از اجرای آن انجام شده بود. 
 
* تحقیقات قضایی داخل عراق
در آستانه سفر چندی پیش مصطفی الکاظمی به تهران، شورای عالی قضایی عراق در بیانیه‌ای به ذکر آخرین مراحل بررسی ترور شهید سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس پرداخت و اعلام کرد تحقیقات در این باره ادامه دارد. بیانیه شورای عالی قضایی عراق در پاسخ به مقاله روزنامه الزمان با عنوان «جدیت شکایت در ترور المهندس» صادر شده و در آن آمده است تحقیقات درباره حادثه فرودگاه بغداد از لحظات ابتدایی بر این پایه که این جنایت در خاک عراق رخ داده و بخشی از قربانیان عراقی هستند، آغاز شد. این نهاد قضایی عراقی افزود: تحقیقات طبق قانون محاکمات جزایی عراق و با مراعات همه جوانب و بررسی محل حادثه در حال انجام است. همچنین سخنان نماینده قانونی سفارت جمهوری اسلامی ایران از آنجایی که تعدادی از شهدا ایرانی بودند نیز شنیده شد. در پایان این بیانیه آمده است از وزارت خارجه و دبیرخانه شورای وزیران نیز درخواست ارائه اطلاعات مربوط به این ترور شده است و تحقیقات طبق قوانین قضایی عراق ادامه دارد.

Page Generated in 0/0148 sec