printlogo


کد خبر: 222701تاریخ: 1399/5/14 00:00
رئیس دستگاه دیپلماسی لبنان در اقدامی غیرمنتظره استعفا کرد
نقش آمریکا و فرانسه در استعفای وزیر خارجه لبنان

گروه بین‌الملل: صحنه سیاسی لبنان که این روزها درگیر تنش مرزی با رژیم صهیونیستی است، با استعفای وزیر خارجه این کشور وارد فضای جدیدی شد. 
دیروز «ناصیف حتی» وزیر خارجه لبنان استعفای خود را تقدیم «حسان دیاب» نخست‌وزیر این کشور کرد و علت استعفای خود را نبود چشم‌انداز ملی و اراده سازنده برای انجام اصلاحات مطلوب و مورد نظر جامعه بین‌الملل عنوان کرد. 
بر اساس گزارش وبگاه النشره، ناصیف حتی، پس از تقدیم استعفای خود، بدون اینکه سخنی بگوید، ساختمان نخست‌وزیری لبنان را ترک کرد. 
روزنامه لبنانی الاخبار تصمیم آمریکا برای سرنگونی دولت کنونی لبنان و نیز فشار فرانسه را عامل استعفای احتمالی وزیر خارجه لبنان دانست. 
این روزنامه ضمن اشاره به برخی تلاش‌های قبلی برای کنار زدن دولت دیاب، ادامه داد: امروز بار دیگر در تلاشند دولت را ساقط کنند اما این بار ضربه قوی‌تر است. ناصیف حتی پس از به ثمر رسیدن تلاش‌ها برای قانع کردن وی به استعفا، از پست خود استعفا کرد. فشارهای اصلی در این پروژه پیچیده از جانب فرانسه است. 
ناصیف حتی (مسیحی مارونی) متولد طرابلس در شمال لبنان و فارغ‌التحصیل رشته علوم سیاسی از دانشگاه آمریکایی بیروت در سال ۱۹۷۵ است و سال ۱۹۸۰ از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی مدرک دکترا در رشته روابط بین‌الملل گرفت. وی پیش‌تر نماینده لبنان در اتحادیه عرب بوده است. برخی رسانه‌های لبنانی نوشته‌اند وی پیش‌تر به جریان ۱۴ مارس نزدیک بوده اما امروز به جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی «التیار الوطنی الحر» متحد جریان ۸ مارس نزدیک است. 
 
* بیانیه استعفای ناصیف حتی
بر اساس گزارش النشره، ناصیف حتی در بیانیه استعفای خود از تمام کسانی که برای دادن پست وزارت خارجه به وی اعتماد کردند، قدردانی کرده و نوشته است تصمیم وی برای بر عهده گرفتن این مسؤولیت بزرگ در سایه اعتراضات مردمی در لبنان علیه فساد یک اتفاق عادی نبوده است. وی در ادامه ضمن مطرح کردن این ادعا که «لبنان امروز در مسیر تبدیل شدن به کشوری شکست‌خورده است» افزوده است به دلیل نبود چشم‌انداز ملی و نیز نبود اراده سازنده برای انجام اصلاحات مطلوب و مورد نظر جامعه بین‌الملل استعفا کرده است. ناصیف حتی در ادامه ابراز امیدواری کرده است دولت لبنان در بسیاری از سیاست‌ها و رفتارهای خود به خاطر لبنان و شهروندان آن بازنگری کند. وی تأکید کرده است علت استعفای وی مواردی که در این بیانیه ذکر کرده، بوده است و گمانه‌زنی‌های برخی رسانه‌ها در این باره صحت ندارد. 
 
* آغاز رایزنی‌ها برای تعیین جایگزین
نخست‌وزیر لبنان استعفای وزیر خارجه را پذیرفت و رایزنی‌های خود را برای تعیین جایگزین ناصیف حتی آغاز کرد. حسان دیاب پس از این موضوع با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان دیدار و با وی درباره استعفای حتی و گام‌های بعدی مشورت کرد. دفتر ریاست‌جمهوری لبنان اعلام کرد عون و دیاب به مشورت‌های خود تا حل این موضوع ادامه خواهند داد.

Page Generated in 0/0057 sec