printlogo


کد خبر: 222702تاریخ: 1399/5/14 00:00
دور دنیا

600 حمله هوایی  به یمن در ماه گذشته
یک منبع نظامی مطلع به شبکه المسیره گفت: جنگنده‌های ائتلاف سعودی-آمریکایی ماه گذشته میلادی (ژوئیه) ۵۹۸ حمله به استان‌های یمن و محورهای مرزی داشته‌اند. این منبع گفت: نزدیک به نیمی از این حملات هوایی علیه استان «مأرب» (در شرق یمن) بوده است. چندی پیش، روزنامه لبنانی الاخبار ضمن تشریح پشتیبانی کامل انگلیس از عربستان سعودی برای انجام حملات هوایی به یمن، اعلام کرد بخش هوایی جنگ یمن را انگلیس به صورت کامل برعهده گرفته است. یکی از نظامیان بازنشسته انگلیسی که در پایگاه‌های نظامی عربستان سعودی در نزدیکی مرزهای یمن حضور دارند (حدود ۶۳۰۰ نفر) و برای شرکت «BAE Systems» کار می‌کنند و قراردادهای میلیادری با ارتش سعودی را اجرا می‌کنند، گفته است: اگر ما اینجا نبودیم جنگنده‌های سعودی ظرف مدت یک هفته یا نهایتا ۲ هفته از آسمان یمن ناپدید می‌شدند. 
***
تصویب بودجه اضطراری  برای مهار آتش‌سوزی
با ادامه آتش‌سوزی مهیب در یکی از ایالت‌های آمریکا، بیش از 20 هزار هکتار از جنگل‌های این کشور طعمه حریق شد. با گسترش آتش‌سوزی مهیب «اپل فایر» در ایالت کالیفرنیای آمریکا، بودجه دولتی اضطراری برای کمک به مهار آن اختصاص یافت. پایگاه اینترنتی شبکه «سی‌بی‌اس» نوشت: آتش‌سوزی در مناطق ریورساید و سن برناردینو که از روز جمعه آغاز شد، همچنان ادامه دارد و بیش از ۲۰ هزار هکتار از جنگل‌های کالیفرنیا را به خاکستر تبدیل کرده است. هزاران نفر از ساکنان این مناطق ناچار به ترک منازل خود شده‌اند و بیش از ۱۳۰۰ آتش‌نشان در بخش‌های مختلف آن مستقر شده‌اند تا پیشروی شعله‌های عظیم آتش را متوقف کنند. تصاویر ویدئویی که اداره آتش‌‌نشانی منطقه ریورساید روز شنبه در شبکه اجتماعی توئیتر منتشر کرده است، دودهای غلیظی را نشان می‌دهد که بر فراز آسمان یک منطقه کوهستانی پراکنده شده است. به نوشته پایگاه اینترنتی دفتر «گوین نیوسام» فرماندار کالیفرنیا، بودجه اضطراری دولتی برای کمک به مقابله با این آتش‌سوزی بزرگ تصویب شده است تا از وجود منابع کافی برای مهار آن اطمینان حاصل شود. اوایل مردادماه نیز آتش‌سوزی‌های گسترده تحت نام‌های «گلد فایر»، «هاگ فایر» و چندین آتش‌سوزی‌ کوچک‌تر دیگر در شمال ایالت کالیفرنیا خسارات زیادی برجای گذاشت و مقام‌های محلی را وادار به تخلیه اجباری برخی مناطق کرد. 
***
درخواست اردنی‌ها برای استعفای دولت
یکشنبه‌شب تعداد قابل توجهی از مردم و معلم‌های اردنی با برگزاری تظاهرات‌هایی خواستار استعفای دولت شدند. معلمان اردنی در مناطق مختلف با برگزاری تظاهرات‌هایی خواستار برکناری نخست‌وزیر شدند. بیش از ۳ هزار شهروند اردنی در شرق اردن به منظور کناره‌گیری عمر الرزاز نخست‌وزیر، تیسیر النعیمی وزیر آموزش‌و‌پرورش و سلامه حماد وزیر کشور از قدرت و نیز اعلام همبستگی با مطالبات معیشتی صنف معلمان به خیابان‌ها آمدند و قانون ممنوعیت تجمع بیش از 20 نفر را به چالش کشیدند. یکشنبه‌شب تظاهرات و اعتراضات شبانه در بسیاری از استان‌های اردن بر پا شد و هشتگ «معلمان را آزاد کنید» در شبکه‌های اجتماعی در صدر قرار گرفت. بر اساس گزارش‌های برخی ناظران، تظاهرات معلمان برای نخستین‌بار به سطحی رسیده که خواستار برکناری نخست‌وزیر اردن شدند. تظاهرات معلمان با وجود اعلام انتخابات پارلمانی در اردن همچنان ادامه دارد. معلمان معترض خواستار آزادی اعضای شورای سندیکای معلمان اردن و همچنین فعالیت دوباره این سندیکا شدند. 
***
واکنش چین به تحریم شرکت‌های نرم‌افزاری چین
اتهام‌زنی مقامات آمریکایی به چین درباره تلاش برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر و اظهارات «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا درباره اعلام تحریم علیه شرکت‌های نرم‌افزاری چینی در آینده نزدیک، با واکنش شدید پکن مواجه شد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز تاکید کرد دولت این کشور قویا با هرگونه اقدام آمریکا علیه شرکت‌های چینی تولیدکننده نرم‌افزار مخالف است. ونبین طی نشست خبری روزانه، اتهام‌زنی‌های اخیر واشنگتن را «گناهکار پنداشتن دیگران و سیاسی کردن مسائل اقتصادی» توصیف کرد و گفت پکن مخالف گرایش‌های آمریکا برای تعمیم دادن موضوع امنیت ملی به هر مساله دیگری است. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد آمریکا هر چه سریع‌تر دست از اینگونه سیاست‌های تبعیض‌آمیز خود علیه کشورهای دیگر بردارد. 
***
انهدام بزرگ‌ترین انبار مهمات تروریست‌ها در ادلب
جنگنده‌های سوری ظهر دیروز یکی از انبارهای مهمات متعلق به گروه تروریستی جبهه‌النصره را در استان ادلب واقع در شمال غرب این کشور منهدم کردند. این جنگنده‌ها، یکی از بزرگ‌ترین انبارهای تجهیزات و مهمات متعلق به النصره را در اطراف شهر «بنش» واقع در شمال شرق استان ادلب منهدم کردند. خبرنگار اسپوتنیک که در ادلب حضور دارد، خبر داد در پی این حملات، این انبار به صورت کامل تخریب شد و آتش‌سوزی گسترده‌ای در مناطق اطراف صورت گرفت. یک منبع میدانی گفت این عملیات، پس از رصد یکی از مواضع جبهه‌النصره توسط پهپادهای ارتش سوریه انجام شد. تروریست‌ها از این مکان، به عنوان انبار سلاح و مهمات استفاده می‌کردند.

Page Generated in 0/0055 sec