printlogo


کد خبر: 222740تاریخ: 1399/5/14 00:00
اخبار

دستور رئیسی به سازمان بازرسی برای پیگیری ارزهای بازگردانده نشده
حجت‌الاسلام صادقی، رئیس مرکز توسعه شوراهای حل اختلاف، در نشست شورای عالی قضایی، با اشاره به گزارش سخنگوی قوه‌قضائیه مبنی بر اعلام تنها ۲۵ درصد از اسامی واردکنندگان و صادرکنندگان متخلف ارزی از سوی دولت به دستگاه قضا، اظهار کرد: آنچه از گزارش‌ها برمی‌آید، ۷۵ درصد مابقی شرکت‌های متخلفی که اقدام به اجرای تعهدات ارزی خود و بازگرداندن ارز نکرده‌اند، شرکت‌های عمده دولتی همچون شرکت‌های نفتی و پتروشیمی‌ها و امثال آن است که جا دارد سازمان بازرسی با شناسایی آنها، با مدیران متخلف برخورد کرده و حقوق ملت را استیفا کند. به گزارش مرکز رسانه قوه‌قضائیه، آیت‌الله رئیسی رئیس دستگاه قضا در واکنش به سخنان حجت‌الاسلام صادقی اظهار کرد: گفته می‌شود ۲۷ میلیارد دلار تخلف ارزی صورت گرفته اما فقط یک‌چهارم متخلفان به قوه‌قضائیه معرفی شدند و سه‌چهارم معرفی نمی‌شوند؛ لازم است سازمان بازرسی کل کشور موضوع بازگرداندن ارز حاصل از صادرات توسط شرکت‌های دولتی را با جدیت پیگیری و گزارش اقدامات خود در این زمینه را ارائه کند. 
***
هشدار پمپئو درباره توافق تجاری چین با ایران
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز به پکن در زمینه توافق تجاری با ایران هشدار داد. به گزارش مهر، وزیر خارجه آمریکا درباره روابط چین با ایران، گزارش‌ها درباره نزدیکی پکن- تهران برای امضای یک توافق اقتصادی ۴۰۰ میلیارد دلاری و توافق امنیتی را محکوم کرد. وی اضافه کرد تحریم‌های آمریکا علیه ایران بر شرکت‌های چینی نیز دلالت می‌کند و مدعی شد دستیابی ایران به پول و سلاح خطراتی برای منطقه در پی خواهد داشت. پمپئو در ادامه ادعاهای خود گفت: من فکر می‌کنم کشورها در خاورمیانه باید این را ببینند که ورود چین به ایران باعث بی‌ثباتی منطقه خواهد شد. استفان بیگن، مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا هم چهارشنبه گذشته گفته بود دولت این کشور توافق همکاری ایران و چین را به دقت رصد می‌کند. قرار است در قالب این توافق که هنوز نهایی نشده است، چین طی ۲۵ سال ۴۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه‌های کلیدی از جمله زیرساخت و انرژی ایران انجام دهد که تلاش‌های آمریکا برای محاصره اقتصاد ایران را خنثی خواهد کرد. 
***
بدترین سناریو برای منطقه از نگاه نخست‌وزیر پاکستان
«عمران خان» نخست‌وزیر پاکستان در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی ادعا کرد اسلام‌آباد تمام تلاش خود را برای ممانعت از بروز درگیری مستقیم میان ایران و عربستان به کار گرفته و موفق نیز شده است. او به شبکه الجزیره گفت میانجیگری پاکستان میان تهران و ریاض همچنان ادامه دارد و این واسطه‌گری پیشرفت آهسته‌ای دارد. عمران‌خان در ادامه تأکید کرد: «بدترین سناریو برای منطقه بروز درگیری مستقیم مسلحانه میان ایران و عربستان است». عمران‌خان همچنین درباره جنگ یمن نیز گفت در این کشور یک «فاجعه انسانی» در حال وقوع است و پاکستان برای صلح در یمن تلاش کرده است. او تأکید کرد یمن در معرض نابودی و تخریب کامل قرار دارد. 
***
داماد وزیر سابق فرار کرده است
چهاردهمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی پتروشیمی و ١۴ متهم دیگر به ریاست اسدالله مسعودی‌مقام برگزار شد. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، قاضی مسعودی‌مقام در جلسه دادگاه گفت علی‌اشرف ریاحی داماد محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر سابق صنعت فرار کرده است. قاضی دادگاه در اظهارات خود خطاب به حمزه‌لو دیگر متهم این پرونده گفت: درباره ارزی که به شما و شیخ‌الاسلامی تعلق گرفته، علی‌اشرف ریاحی بخشی از اطلاعات را با اسناد ارائه کرده و با پاسپورت دیگری از کشور فرار کرده است. وی تصریح کرد: این فرد حتی علیه وزیر سابق که پدرخانمش است مطالبی را در راستای تسویه‌حساب شبنم نعمت‌زاده در بحث دارویی عنوان کرده و مستنداتی را ارائه داده است و مستنداتی که ارائه شده از ناحیه شرکا و معاونان شما بوده که راستی‌آزمایی شده است. قاضی اظهار کرد: این فرد یکسری مستندات ارائه کرده است. 
***
انتقاد کوچکی‌نژاد از تحریف اظهاراتش درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به انتشار خبری مبنی بر تعجیل این کمیسیون در انتخاب رئیس دیوان محاسبات به نقل از وی گفت: اظهارات من درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات به صورت صحیح منتشر نشده است جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به انعکاس نامناسب خبری مبنی بر «تعجیل کمیسیون بودجه در انتخاب رئیس دیوان محاسبات» به نقل از وی گفت: منظور بنده این بوده است که روی انتخاب فرد به عنوان رئیس دیوان محاسبات در مجلس انتقادی وجود ندارد، بلکه تنها اختلاف‌نظر بر روش انتخاب رئیس دیوان محاسبات است و باید تفسیر و تصمیم‌گیری درباره مسائل مذکور در صحن علنی انجام شود. 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: متأسفانه برخی رسانه‌ها بحث‌های نادرستی را درباره انتخاب رئیس دیوان محاسبات مطرح کرده‌اند که امروز هم یکی از همین رسانه‌ها به نقل از من موضوعی را منتشر کرد که نشان می‌دهد خبرنگار اخلاق حرفه‌ای را رعایت نکرده است و در تیتر خبر آنچه مدنظر بنده بوده، بیان نشده است. 
کوچکی‌نژاد اظهار کرد: صحت انتخاب آقای بذرپاش در کمیسیون برنامه و بودجه تأیید شده و این موضوع باید خاتمه پیدا کند. 

Page Generated in 0/0148 sec