printlogo


کد خبر: 222755تاریخ: 1399/5/15 00:00
دور دنیا

انفجار انبار مواد محترقه در بیروت
روز گذشته رسانه‌های خبری از وقوع انفجار مواد محترقه در انبار شماره 12 بندر بیروت خبر دادند. خبرگزاری المیادین از شنیده شدن چندین صدای انفجار خبر داد. به گزارش المیادین، در این انبار محموله‌های ترقه و فشفشه نگهداری می‌شده است. منابع امنیتی اعلام کردند این حادثه تروریستی نبوده و بعد از وقوع آتش‌سوزی در انبار، انفجار رخ داده است. تا زمان تنظیم این خبر، از تعداد تلفات جانی ناشی از این حادثه خبری مخابره نشده بود اما شدت انفجار حاکی از حجم وسیع تخریب و خسارات و تلفات احتمالی است. با وجود اینکه شبکه الجزیره قطر گزارش داد که این انفجار در نزدیکی منزل سعد الحریری، نخست‌وزیر سابق لبنان روی داده است، خبرگزاری المیادین اعلام کرد محل انفجار فاصله زیادی با منطقه اشرفیه و بیت‌الوسط، محل استقرار «سعد الحریری» دارد و حال وی خوب است.
***
وزیر خارجه جدید لبنان  کارش را آغاز کرد
منابع لبنانی دیروز خبر دادند «شربل وهبه» وزیر جدید خارجه لبنان رسما پست خود را از «ناصیف حتی» وزیر خارجه سابق تحویل گرفته است. ناصیف حتی ضمن خوش‌‌آمدگویی به دوست قدیمی‌اش شربل وهبه گفت: امیدوارم در انجام مسؤولیت‌های خویش در این مرحله بسیار دشوار، مهم و سرنوشت‌ساز لبنان موفق باشد و خداوند نیز او را موفق گرداند و لبنان را از هر گونه بدی حفظ کند. در مقابل، وزیر خارجه جدید لبنان از میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان و حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور تشکر  و ابراز امیدواری کرد بتواند همگام با آنها در این مسیر تلاش کند. وزیر جدید خارجه لبنان در ادامه گفت این مسؤولیت در شرایطی دشوار به او سپرده شده است اما این مساله نباید در پشت‌سر گذاشتن تیره‌روزی‌ها و اوضاع کنونی مانع او شود.
***
توسعه برنامه هسته‌ای پیونگ‌یانگ
خبرگزاری رویترز مدعی شد بر اساس گزارش معتبری که از سازمان ملل دیده، کره‌شمالی همچنان به توسعه برنامه تسلیحات هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و چند کشور ارزیابی کرده‌اند پیونگ‌یانگ اقدام به توسعه تجهیزات کوچک هسته‌ای کرده است که قابلیت نصب بر کلاهک موشک‌های بالستیک این کشور را دارد. این گزارش که توسط کارشناسان مستقل نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل منتشر شده، می‌گوید کره‌شمالی 6 تست هسته‌ای انجام داده و احتمالا این تست‌ها به این کشور کمک کرده است تجهیزات کوچک هسته‌ای بسازد. پیونگ‌یانگ از سپتامبر 2017 تست هسته‌ای انجام نداده بود. این گزارش داخلی به 15 عضو شورای امنیت سازمان ملل که در کمیته تحریم‌های کره‌شمالی نیز حضور دارند، ارائه شده است. رهبر کره‌شمالی چندی قبل  ضمن مخالفت با درخواست آمریکا برای خلع سلاح اتمی این کشور، تاکید کرد توانمندی‌های اتمی که پیونگ‌یانگ به دست آورده، بقا و امنیت آن را تضمین کرده است. «کیم جونگ اون» رهبر کره‌شمالی در جلسه‌ای  با کهنه‌‌سربازان ارتش این کشور گفت این بازدارندگی «مؤثر و مطمئن» پیونگ‌یانگ است که آینده و امنیت ملی دائمی برای کره‌شمالی به ارمغان می‌آورد. وی در این نشست که به مناسبت سالگرد پایان جنگ کره برگزار شد، توضیح داد: ما مسیر خودسازی [و تبدیل شدن] به یک کشور اتمی را طی کرده‌ایم و اکنون کشوری هستیم که می‌تواند از خود در برابر هر نوع تهدید نظامی یا فشار خارجی دفاع کند.
***
ناوچه آلمانی راهی مدیترانه شد
ناوچه آلمانی هامبورگ راهی دریای مدیترانه می‌شود تا در ماموریت «اروپا ایرینی» جهت نظارت بر ممنوعیت تسلیحاتی لیبی مشارکت کند. قرار است این ناوچه آلمانی که حامل ۲۵۰ نظامی است، ماموریت خود را ۲۰ دسامبر آتی پایان دهد. مه گذشته پارلمان آلمان به ارتش اختیاراتی داد که طبق آن امکان مشارکت در مأموریت اتحادیه اروپا برای نظارت بر ممنوعیت تسلیحاتی لیبی (ایرینی) را می‌دهد و این اعطای اختیار تا اواخر آوریل آتی ادامه دارد. اتحادیه اروپا عملیات ایرینی را رسماً برای حمایت از ممنوعیت تسلیحاتی اعمال شده بر لیبی در دریای مدیترانه در آوریل گذشته آغاز کرد تا جایگزین ماموریت دریایی پیشین اتحادیه اروپا شود که کشتی‌های آن سال گذشته توقیف شدند.
***
سخنان وزیر خارجه پاکستان  درباره کشمیر
وزیر خارجه پاکستان با اشاره به سالگرد لغو خودمختاری کشمیر اعلام کرد: این تصمیم هند از ابتدا شکست خورده بود و دهلی‌نو نیز این را بخوبی می‌داند. شاه محمود قریشی اعلام کرد: موضع ما در قبال کشمیر تغییر پیدا نکرده و تا آزادی این منطقه مبارزه خواهیم کرد. وی تصریح کرد: همزمان با فرا رسیدن سالروز لغو خودمختاری کشمیر در سراسر جهان، مردم به روش‌های مختلف مخالفت خود با اشغالگری هند را اعلام می‌کنند. قریشی گفت: اجرای سخت‌ترین تدابیر امنیتی از سوی هند در کشمیر نشان می‌دهد حتی خود دهلی‌نو نیز به این موضوع واقف است که مردم کشمیر هرگز تسلیم خواسته‌های هند نخواهند شد. وزیر خارجه پاکستان افزود: ملت ما همیشه همراه مردم کشمیر بوده‌اند و برای حمایت از حقوق مسلمانان کشمیری ایستاده‌اند. معاون حزب تحریک انصاف اضافه کرد: ما وظیفه داریم در تمام جایگاه‌های معتبر سیاسی جهان راجع به مساله کشمیر سخن بگوییم و نهادهای بین‌المللی را نسبت به وظایف‌شان در قبال کشمیر آگاه سازیم. وی افزود: در مظفرآباد که مرکز کشمیر آزاد است با سران سیاسی و چهره‌های مطرح کشمیری جلسه‌ای مشترک داشتیم و مواضع خود را به آنها یادآوری کردیم.

Page Generated in 0/0140 sec