printlogo


کد خبر: 222759تاریخ: 1399/5/15 00:00
رابطه موفقیت استقلال با آرامش این تیم کنار زمین
راز پیروزی

مرتضی یعقوبی: آمارها می‌گوید استقلال اگر با دستان خودش خرابکاری نکند و در طول بازی اخراجی ندهد، در شرایط برابر، بهتر از رقیبان خود است و شانس بیشتری برای موفقیت دارد. رمز موفقیت این تیم در هفته‌های اخیر چیزی جز آرامش و انسجام نبوده است. پیروزی استقلال مقابل سپاهان یک پیام برای هواداران این تیم داشت؛ اگر صبر کنند و دست از حمایت تیم‌شان برندارند، می‌توانند از برهه کنونی با موفقیت عبور کنند و چه بسا نایب‌قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی شوند. استقلال نشان داده روی کاغذ چیزی از رقیبان خود کم ندارد و اگر اتفاقات ابتدای فصل و مصدومیت‌های متوالی نبود، می‌توانست جایگاهی بهتر از این را کسب کند. البته که در حال حاضر نمی‌توان این تیم را با پرسپولیس، قهرمان 4 دوره اخیر لیگ مقایسه کرد اما پتانسیل‌هایی از این دست، در استقلال دیده می‌شود که باید از بالقوه به بالفعل تبدیل شود. هدف از این گزارش این نیست که استقلال را با تیم دیگری مقایسه کنیم، بلکه می‌خواهیم استقلال را با خودش مقایسه کنیم که پس از شروع دوباره لیگ توانسته روز به روز رشد کند. در واقع بخش اعظمی از این موضوع به آرامش روانی کادرفنی و بازیکنان مربوط می‌شود که باید از نظر روانی خودشان را تخلیه کنند. آمارها نشان می‌دهد استقلال وقتی اخراجی ندهد و اشتباهات فردی خود را کاهش دهد، می‌تواند به تیمی زهردار تبدیل شود و یقه رقبای کوچک و بزرگ خود را بگیرد. این تیم باید به تفکر تیمی مشترک برسد چرا که با همسو شدن هواداران و جو غالب در تیم می‌تواند کارهای بزرگ‌تری را انجام دهد. حتی استقلال در دیدار با سپاهان هم که با اخراج یک هافبک تیمش همراه شد، همچنان آرامش خودش را از دست نداد و با وجود یک یار کمتر توانست مقابل تیم قلدر اصفهانی دقت پاس خود را حفظ کند و از کمترین داشته‌های خود، بیشترین برداشت را داشته باشد که نشان از نقش آرامش روانی در موفقیت این تیم دارد و چه بسا مشکلات سابق هم چندان مرتبط با وضعیت فنی تیم نبوده باشد. حال برای مشاهده رشد استقلال در بازی‌های اخیر که با نتایج نسبتا خوب و با برد همراه شده، نگاهی به وضعیت استقلال از بازی با فولاد تا دیدار با سپاهان خواهیم داشت. به آمار سایت متریکا درباره استقلال در بازی‌هایی که این تیم در درون زمین یا کنار زمین اخراجی داشته توجه کنید که نشان از نبود تمرکز و آرامش در میان بازیکنان دارد.
فولاد ۲ – استقلال یک
اخراجی استقلال (۳ نفر شامل ۲ بازیکن و سرمربی تیم)
مالکیت توپ: ۴۵درصد
تعداد پاس: ۳۹۳ (دقت: ۶۸درصد)
شوت: ۵ (داخل چارچوب: یک)
استقلال ۲ – سپاهان یک
اخراجی استقلال( یک بازیکن)
مالکیت توپ: ۴۴درصد
تعداد پاس: ۳۸۲ (دقت: ۸۵درصد)
شوت: ۵ (داخل چارچوب: یک)
حال عملکرد استقلال را در بازی‌هایی که اخراجی نداشته و به صورت ۱۱ به ۱۱ مقابل رقیبانش بازی کرده، بررسی کنید. آمار می‌گوید استقلال در شرایط برابر بهتر از رقیبانش است، پس این تیم برای برتری نیازمند آرامش درون زمین و وحدت بیشتر میان بازیکنان و کادر فنی است. 
آمارهای استقلال گواه این مطلب است که شاگردان مجیدی در شرایط برابر مقابل رقیبان خود موقعیت گل‌های بسیاری دارند که در هفته‌های گذشته بعضا با خودخواهی یا کم‌دقتی بازیکنان از دست رفته است اما ۲ بازی اخیر این تیم نشان داد با وحدت و انسجام درون تیمی و همین‌طور آرامش کادرفنی و انتقال آن به بازیکنان، آبی‌ها می‌توانند در بازی‌های باقیمانده فصل جاری دستاورد بهتری داشته باشند و با همین دست فرمان رو به جلو بروند تا فصل آینده با حفظ داشته‌های خود و جبران نواقص، برای موفقیت‌های بیشتر دورخیز کنند. 
 
* ماندن مجیدی منوط به قهرمانی در جام حذفی نیست
مدیرعامل باشگاه استقلال با بیان اینکه لیست بازیکنان مدنظر فرهاد مجیدی را برای فصل آینده گرفته است، گفت: از مجیدی حمایت می‌کنم و ماندن او برای فصل بعد منوط به قهرمانی در جام حذفی نیست. احمد سعادتمند با بیان اینکه سند مجموعه ورزشی مرغوبکار به نام باشگاه استقلال شده است، از اقدامات باشگاه برای تقویت تیم در فصل آینده خبر داد. سعادتمند اظهار کرد: هواداران از ما تیمی قوی می‌خواهند. در این باره هم بزودی خبرهای خوبی می‌دهیم. اخیرا هم با برد مقابل سپاهان اتفاق خوبی افتاده است. استقلال باید به سمت بنگاه اقتصادی، توسعه زیرساخت‌ها و افزایش دارایی‌ها و سرمایه‌ها برود تا دوباره در آسیا آقایی کند. سعادتمند درباره حواشی بازی استقلال - سپاهان و اینکه سپاهانی‌ها با صدور بیانیه‌ای، این برد را هدیه داور دانسته‌اند، به برنامه «تهران ورزشی» گفت: برای امیر قلعه‌نویی که یک استقلالی ناب است آرزوی سلامتی دارم. در سپاهان عزیزان فرهیخته‌ای حضور دارند. سپاهان نماینده کشورمان در آسیا هم هست. این مباحث خیلی خوب و قشنگ نیست. باید از جایگاه ایران در فوتبال آسیا دفاع کنیم. هر دو باشگاه تلاش می‌کنیم به موفقیت‌های بزرگ دست یابیم. مدیرعامل استقلال افزود: اینکه براحتی بحث هدیه داور را مطرح کنیم درست نیست. شاید ما بیشترین لطمه را در بحث داوری خورده‌ایم و فصل گذشته پنالتی و گل ما گرفته نشد، حتی مقابل سپاهان. بیانیه دادن شایسته فوتبال کشور نیست. تلاش می‌کنیم حرف‌مان را در زمین بزنیم. پذیرای سپاهان در جام حذفی در نهایت احترام خواهیم بود. سعادتمند درباره لیست بازیکنان مدنظر فرهاد مجیدی هم گفت: اسامی مدنظر کادر فنی را گرفته‌ایم و مذاکرات را شروع کرده‌ایم؛ از هفته آینده یکی یکی به اطلاع هواداران می‌رسانیم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر مطرح شدن اسامی دیگر مربیان از جمله آندره‌آ استراماچونی و امیر قلعه‌نویی برای بازگشت به استقلال یادآور شد: ما درگیر مسابقات لیگ برتر و جام حذفی هستیم و برای حضور موفق در آسیا آماده می‌شویم. با هیچ مربی‌ای صحبتی نداشته‌ام. کادر فنی فعلی مورد تایید است. از همه می‌خواهم اجازه بدهند آرامش داشته باشیم. خیلی‌ها دنبال ایجاد حاشیه هستند. همه امکانات مدنظر را برای تیم فراهم کرده ایم. تلاش کردیم پرداختی‌ها را به بازیکنان خارجی و حتی ۶ نفر که طلبکار بودند، انجام دهیم. از عزیزان خواهش می‌کنم نگویند مربی عوض می‌شود. با مربی و کادرمان ادامه خواهیم داد. سعادتمند درباره عدم صدور کارت بازی داریوش شجاعیان بازیکن استقلال و اقدام این باشگاه اظهار کرد: در این ارتباط نامه‌ای را برای ارسال به فیفا تنظیم کردیم. اگر بحث سازمان لیگ و فدراسیون بر اساس استانداردهای فصل گذشته بود، قبول داشتم ولی وقتی ۳ ماه مسابقات تعطیل می‌شود، شجاعیان می‌تواند دوباره به لیست استقلال بازگردد. اگر شرایط عادی بود الان باید فصل جدید را شروع می‌کردیم. حیف است نتوانیم از بازیکن سالم خود استفاده کنیم. چون از فدراسیون و سازمان لیگ جواب نگرفتیم، نامه‌ای را مستقیم به فیفا فرستادیم. مدیرعامل استقلال در پایان در پاسخ به این سوال که آیا ابقای فرهاد مجیدی منوط به قهرمانی در جام حذفی است؟ گفت: هرگز! از کادر فنی حمایت می‌کنیم. 
***
استقلال امروز به مشهد می رود  
کاروان تیم فوتبال استقلال تهران امروز چهارشنبه به مشهد خواهد رفت. دیدارهای هفته بیست‌و‌هشتم لیگ برتر فوتبال روزهای پنجشنبه و جمعه هفته جاری برگزار خواهد شد. استقلال که روز پنجشنبه میهمان شهر خودروی مشهد است، عصر چهارشنبه و پس از برگزاری آخرین تمرین خود قبل از این دیدار از طریق فرودگاه مهرآباد با پرواز چارتر راهی مشهد خواهد شد. قرار است بلافاصله پس از پایان این دیدار، آبی‌پوشان به تهران بازگردند تا تمرینات خود را جهت دیدار برابر سپاهان اصفهان- در چارچوب جام حذفی- که بیستم مردادماه برگزار خواهد شد، آغاز کنند. استقلال تهران روز پنجشنبه (۱۶ مردادماه) و از هفته بیست‌و‌هشتم لیگ برتر از ساعت ۲۰:۱۵ میهمان شهرخودرو خواهد بود.

Page Generated in 0/0050 sec