printlogo


کد خبر: 222804تاریخ: 1399/5/16 00:00
بر اساس آخرین برآوردها 113 نفر کشته و بیش از 4 هزار نفر زخمی شده‌اند
تصویر آخر‌الزمانی بیروت

گروه بین‌الملل: همه چیز به فیلم‌های آخرالزمانی هالیوود شبیه است. تخریب نیمی از شهر بیروت، پایتخت لبنان در چند ثانیه با ده‌ها کشته و چند هزار زخمی، این کشور را بار دیگر به رأس اخبار دنیا آورد. با گذشت 48 ساعت از انفجار بزرگ بیروت اخبار و تحلیل‌ها پیرامون این حادثه همچنان ادامه دارد. آخرین آمارها تا عصر دیروز از ۱۱۳ کشته و 4 هزار زخمی بر اثر این انفجار حکایت دارد. برخی منابع از احتمال افزایش کشته‌ها تا 500 نفر خبر دادند. کارشناسان و مسؤولان سیاسی لبنان خسارت وارد آمده به این کشور در نتیجه انفجار سه‌شنبه‌شب را بالغ بر ۵‌میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند. دیروز رسانه‌های خبری اعلام کردند انفجار سه‌شنبه سومین انفجار بزرگ تاریخ بشر از نظر شدت و میزان تخریب بوده است. شورای عالی دفاع لبنان بامداد دیروز در جلسه فوق‌العاده خود به ریاست میشل عون 3 روز عزای عمومی و تعطیلی ادارات دولتی را در این کشور اعلام کرد. دلیل این اتفاق بر اساس اعلام سرویس امنیتی لبنان، انفجار در انبار بزرگ نیترات آمونیوم در بندر بیروت بوده است. صبح دیروز سرلشکر عباس ابراهیم، مدیرکل امنیت عمومی لبنان که از محل حادثه بازدید کرده بود، گفت: مخازن بندر بیروت حاوی 2 هزار و ۷۰۰ تن نیترات آمونیوم بوده که در صف انتظار انتقال به کشورهای آفریقایی بود و فعلا نمی‌توان درباره علل و ریشه‌های وقوع انفجار در این مخازن اظهار‌نظر کرد و مسخره است که بگوییم این حادثه بر اثر اصابت یک موشک به انبار این ماده رخ داده است؛ چرا که این مواد بر اثر گرما هم منفجر می‌شود. 
شدت انفجار طوری بود که به نوشته منابع لبنانی، ابتدا اینگونه تصور شد که انفجار ناشی از اصابت یک موشک یا بمب سنگین و پرقدرت بوده است. تا بامداد دیروز همه بخش‌های دولت لبنان در حالت آماده‌باش کامل بودند و مسؤولان لبنانی یکی از سخت‌ترین شب‌های عمر خود را گذراندند. 
 
* منطقه در قرنطینه امنیتی
پس از این حادثه نیروهای امنیتی لبنان نیز به سرعت محل حادثه را به محاصره درآورده و تدابیر ویژه‌ای را با ایجاد حلقه‌های امنیتی به کار بستند. ترددها به داخل منطقه آسیب‌دیده قطع شد و فقط نیروهای امنیتی و امدادی می‌توانستند وارد منطقه بندری شوند. انفجار بزرگ عصر سه‌شنبه بیروت، سوله‌ها و ساختمان‌های نزدیک را بشدت ویران و تخریب کرد و شیشه‌ درها و پنجره‌های خانه‌های بسیاری را حتی کیلومترها دورتر فرو ریخت. حزب‌الله لبنان در نخستین واکنش به این اتفاق در بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان حادثه که تعدادشان هر لحظه افزایش می‌یابد، نیروهای سیاسی و احزاب را به وحدت و همبستگی دعوت کرد. حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان نیز از طریق تلویزیون با مردم لبنان سخن گفت. او وعده داد با مسؤولان و عاملان حادثه برخورد خواهد کرد و این فاجعه بدون حسابرسی نخواهد ماند. 
 
* جنگ روانی سعودی‌ها
رسانه‌های غربی و عربی اما ساعتی بعد از انفجار شروع به پخش اخبار جهت‌دار با هدف بهره‌برداری‌های بعدی کردند. نخستین خبرها از رسانه‌های عمدتا وابسته به عربستان بر این موضوع متمرکز بود که انفجار در نزدیکی اقامتگاه سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان در منطقه بیت‌الوسط در مرکز بیروت رخ داده است اما دقایقی طول نکشید که مشخص شد حادثه در منطقه بندری بیروت بوده است.رسانه‌های سعودی از جمله عکاظ هم بدون هر گونه مدرک و سندی ادعا کردند انفجار مربوط به انبار سلاح حزب‌الله بوده است. این ادعا در رسانه‌های لبنان نیز مورد تمسخر قرار گرفت. برخی رسانه‌های لبنانی در این ارتباط نوشتند؛ هنوز هیچ چیز مشخص نیست اما العربیه می‌گوید انفجار در انبارهای سلاح حزب‌الله رخ داده است.
 
* 300 هزار بی‌خانمان
در پی انفجار عصر سه‌شنبه بیروت، استاندار بیروت اعلام کرد ۳۰۰ هزار نفر از مردم این کشور بر اثر انفجار سه‌شنبه‌شب بیروت بی‌خانمان شده‌اند. وی همچنین گفت این انفجار بین ۳ تا ۵ میلیارد دلار خسارت در پی داشته است. از سوی دیگر وزیر اقتصاد لبنان هم با بیان اینکه سیلوی ذخیره گندم در بندر بیروت بر اثر انفجار از بین رفته است، اعلام کرد ذخیره کافی در اختیار داریم و برخی کشتی‌ها هم حامل گندم هستند. وی همچنین اضافه کرد لبنان ذخیره کافی برای حداقل یک ماه دارد و دولت تلاش می‌کند مواد غذایی بیشتری ذخیره کند. شبکه الجزیره هم به نقل از وزیر انرژی لبنان اعلام کرد ساختمان مرکزی اداره برق نیز بر اثر انفجار سه‌شنبه‌شب کاملا تخریب شده است. 
 
* بندر طرابلس جای بندر بیروت
وزیر اشتغال و حمل‌و‌نقل لبنان با اشاره به اینکه در انفجار بندر بیروت، خسارت بسیاری به این کشور وارد شد، تأکید کرد از بندر طرابلس برای جابه‌جایی کالا استفاده خواهد شد. میشل نجار به شبکه خبری «LBC» گفت در جریان انفجار سه‌شنبه، خسارت‌های سنگینی به این بندر وارد شده است. وی با اشاره به آتش گرفتن بیشتر تأسیسات بندر بیروت، تأکید کرد لبنان برای بازسازی این بندر، نیازمند زمان است. وی تصریح کرد: لبنان در پی طرح‌های جایگزین بندر بیروت است و از بندر طرابلس (شمال لبنان) استفاده خواهیم کرد. نجار با بیان اینکه باید قدرتمندتر از گذشته، از این بحران خارج شویم، گفت مسؤولان در حال ارزیابی ظرفیت بندر طرابلس و سایر بندرها در صیدا و صور هستند. وی در پایان خاطرنشان کرد: ضرر سنگین و فاجعه بزرگی برای لبنان رقم خورد. امیدوارم بتوانیم بلند شویم. در حال حاضر، مهم‌ترین چیز، قربانیان هستند. 
 
***
بیروت پس از انفجار بزرگ
انفجار گسترده در لبنان منجر به کشته شدن ۱۱۳ نفر و زخمی شدن 4هزار نفر شده است. شدت موج انفجار تا چند کیلومتر آن‌ سوتر از محل انفجار احساس شد.


Page Generated in 0/0076 sec