printlogo


کد خبر: 222805تاریخ: 1399/5/16 00:00
آتش در بیروت

سارا صادق: نام لبنان یاد‌آور سلسله‌جنگ‌های طولانی داخلی و همچنین مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی است. شنیدن صدای انفجار در این کشور امری عادی است اما این بار انفجار از نوعی دیگر بود؛ گویی سونامی بزرگی این کشور را مصیبت‌زده کرده است. 
عصر روز سه‌شنبه بر اثر ایجاد اشتعال در یکی از انبارهای بندر بزرگ بیروت که حاوی مواد محترقه بود، شعله به انبارهای دیگر سرایت کرد و انباری که حاوی حجم انبوهی ماده اشتعال‌زا و سمی نیترات آمونیوم بود انفجاری عظیم را ایجاد کرد. بر اثر این انفجار بیش از 100 نفر کشته و ۴ هزار نفر زخمی شدند. تعدادی از اجساد نیز به دریا پرتاب شد که شناسایی آنها قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهد بود. تمام مناطق اطراف بندر بیروت، به طور کامل منهدم و مناطق مختلف این شهر نیز تخریب شد. صدا و موج انفجار در شمال و جنوب لبنان نیز شنیده و احساس شد. همچنین موج این انفجار در قبرس که 240 کیلومتر با ساحل لبنان فاصله دارد نیز شنیده شد. 
به دلیل وجود گازهای سمی، پزشکان درخواست کردند ساکنان بیروت این شهر را تخلیه کنند؛ زیرا استشمام این گازها بسیار خطرناک است. 
بیمارستان‌های بیروت که به دلیل وجود ویروس کرونا برای بستری بیماران با مشکل مواجه بود اکنون با کمبود شدید واحد خونی و دستگاه‌های تنفسی روبه‌رو است. در کل لبنان تنها 700 دستگاه تنفسی وجود دارد. مرفآ بیروت یا همان بندر بیروت در نزدیکی منطقه کرنتینا قرار دارد. کرنتینا، زادگاه علامه سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در شرق بیروت قرار دارد. در طول جنگ داخلی لبنان این منطقه تحت کنترل حزب مسیحی کتائب بود که بعدها فالانژهای لبنان- قوات اللبنانیه به رهبری سمیر جعجع- بر آن منطقه مسلط بودند. منطقه‌ای مسیحی‌نشین که در طول جنگ داخلی لبنان شاهد درگیری‌های زیادی بود اما هیچ وقت و در هیچ یک از درگیری‌ها و عملیات‌های امنیتی و نظامی و در هیچ یک از تجاوزهای رژیم صهیونیستی با این حجم از تخریب مواجه نبوده است. 
رئیس این بندر از نزدیکان سعد حریری، نخست‌وزیر سابق لبنان و فرزند رفیق حریری است که مدتی پیش به اتهام فساد اقتصادی و مالی برای بازجویی و تحقیق به دادگاه ارجاع شده است. 
بندر بیروت از نظر اقتصادی اهمیت فراوانی برای لبنان دارد، چرا که روزانه با ۳۰۰ بندرگاه جهانی در ارتباط بوده و سالانه پذیرای 3 هزار کشتی است؛ و عمده صادرات و واردات لبنان از طریق آن انجام می‌شود. همچنین بیشتر کالاها و مواد وارداتی از جمله غذا، مواد اولیه، دارو و ابزارهای برقی از طریق این بندر وارد لبنان می‌شود. این بندر، بخش اصلی توانمندی لبنان در ذخیره‌سازی کالاست؛ زیرا انبارهای بزرگی در آن وجود دارد که کالاهای مختلفی در آنها ذخیره می‌شود. 
لبنان که در تامین مواد غذایی خود به واردات متکی است، امروز مهم‌ترین کانال ورودی کالاهای مصرفی خود را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند مواد غذایی خود را تامین کند. عمق فاجعه از آنچه تصور می‌شود به مراتب بیشتر است. 
در بررسی زوایای این انفجار چند نکته قابل تامل است: 
-گشت‌زنی هواپیماهای شناسایی آمریکایی بر فراز بندر بیروت درست یک روز قبل از این حادثه. کارشناسان در تحلیل آن از طراحی یک عملیات خرابکاری توسط اسرائیلی‌ها طی روزهای آینده خبر داده بودند. 
- واکنش سریع اسرائیل در اعلام برائت از دخالت در این انفجار که بسیار قابل توجه است، چرا که قبل از هرگونه موضع‌گیری رسانه‌ای علیه این رژیم انجام شد. 
- برخی از احتمال حمله اسرائیل با موشک‌های هوشمند (راکیل عتیق) خبر دادند که بلافاصله تکذیب شد. 
پایگاه اینترنتی دویچه وله در یادداشتی نوشت: اظهارات متقابل طرفین در مرز اسرائیل و لبنان حکایت از جنگی قریب‌الوقوع دارد. اما انفجار بیروت از جهات مختلف برای اسرائیل یک فرصت بود:
- مهم‌ترین چالش امنیتی این روزهای اسرائیل یعنی ترس از انتقام حزب‌الله را به حاشیه برد و حداقل فعلا تا مدت‌ها به تاخیر انداخت. 
- لبنان در این ایام تحت شدیدترین تحریم‌ها و فشارها قرار دارد که با انفجار عظیم، بندر بیروت به عنوان مهم‌ترین ورودی کالا به لبنان نابود شد و حلقه فشار تحریم‌ها شاید قوی‌تر شود. اگر تخریب سیلوهای گندم بیروت را هم به این موضوع اضافه کنیم عمق فاجعه روشن‌تر می‌شود. 
- در این میان اما بوق‌های رسانه‌ای و تیم‌های عملیات روانی دشمن دست به کار شده و می‌کوشند با انواع شایعات، فشار بر حزب‌الله و جبهه مقاومت را افزایش دهند. مثلا: این انفجار در انبار مهمات حزب‌الله بوده است یا اینکه انبار یادشده بتازگی از محموله‌های ارسالی از ایران پر شده بود و... 
به نظر می‌رسد برخی در تلاشند انفجار بیروت را به آغاز یک توطئه حساب‌شده جدید علیه جبهه مقاومت تبدیل کنند.
با توجه به پایش رسانه‌های ضدمحور مقاومت، به نظر می‌رسد آنها می‌کوشند عملیات روانی گسترده‌ای را با هدف متهم کردن حزب‌الله لبنان به نقش داشتن در این انفجار آغاز کنند. 
مردم لبنان در شرایط بسیار دشواری قرار دارند و نیازمند کمک‌های انسان‌دوستانه هستند. امید آنکه کشورهای منطقه بیش و پیش از همیشه در کمک‌رسانی به مردم لبنان و یاری ایشان برای گذر از این فاجعه فعالانه عمل کنند. 

Page Generated in 0/0061 sec