printlogo


کد خبر: 222823تاریخ: 1399/5/16 00:00
اخبار

تعیین ناظران مجلس در شورای عالی «بورس» و «رفاه و تأمین‌اجتماعی» 
نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی «محسن علیزاده» را با ۱۵۰ و «مسلم صالحی» را با ۱۴۲ رأی به عنوان اعضای ناظر در شورای عالی بورس و اوراق بهادار انتخاب کردند. نمایندگان همچنین «خلیل بهروزی‌فر» را با ۱۲۹ رأی، «حسن رزمیان» را با ۱۱۵ رأی و «مهرداد گودرزوند چگینی» را با ۱۰۴ رأی از مجموع ۱۶۵ رأی اخذ‌شده به عنوان عضو ناظر در شورای عالی رفاه و تأمین‌اجتماعی انتخاب کردند. 
***
وزیر پیشنهادی صمت معرفی شد جلسه رأی اعتماد ۲۲ مرداد
روز گذشته روح‌الله متفکر آزاد عضو هیأت‌رئیسه مجلس، نامه حسن روحانی، رئیس‌جمهور به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس برای معرفی حسین مدرس‌خیابانی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت را اعلام وصول کرد. در همین راستا محمدحسین فرهنگی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه رئیس‌جمهور طی نامه‌ای آقای حسین مدرس‌خیابانی را به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی کرده، جلسه رأی اعتماد ایشان یک هفته بعد، روز چهارشنبه ۲۲ مردادماه خواهد بود. 
***
دو‌فوریت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی تصویب شد
نمایندگان مجلس دیروز در جریان بررسی لایحه «افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم»، با دوفوریت این لایحه با 168 رأی موافق، 39 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع از مجموع 237 نماینده حاضر در صحن، موافقت کردند. معاون امور حقوقی و مجلس وزیر اقتصاد در تشریح این لایحه گفت: این لایحه براساس توصیه‌های مکرر ارائه‌شده در نشست‌های تخصصی، کمیسیون‌های مجلس و جلسات نشست‌های علمی حوزه بازار سرمایه تدوین و ارائه شده است. اسماعیل جلیلی اظهار داشت: از آنجایی که تقویت و استمرار تعمیق بازار سرمایه و بورس مدنظر است، لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم 22 تیر 99 توسط هیأت دولت به تصویب رسید و اول مرداد 99 به مجلس تقدیم شد. وی افزود: بر اساس این لایحه، دستگاه‌های اجرایی‌ای که شرکت‌های بورسی را تحت کنترل یا تملک دارند، می‌توانند برای طریق تأمین مالی طرح‌های جاری و توصیه‌ای از طریق افزایش سرمایه اقدام کنند اما این امر منوط به عرضه سهام آنها در بورس به صورت عمومی است. جلیلی با بیان اینکه این لایحه می‌تواند به سهامداران خرد کمک کند، ادامه داد: در صورت تصویب لایحه دوفوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار با سلب حق تقدم، شرکت‌های بورسی رابطه خود با منابع دستگاه‌های اجرایی را قطع می‌کنند. 
***
رکورد تاریخی جدید برای طلای جهانی؛ هر اونس 2052 دلار
قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز سه‌شنبه هفته جاری از مرز 2000 دلار عبور کرد تا رکورد تاریخی جدیدی را ثبت کند. در جریان معاملات روز گذشته بازارهای بین‌المللی، قیمت هر اونس طلا که تا پیش از آن در کانال 1960 دلاری در نوسان بود ناگهان با رشدی 80 دلاری به رقم بی‌سابقه 2 هزار و 52 دلار و 32 سنت رسید. رکورد تاریخی پیشین طلا به 9 سال پیش بازمی‌گردد. اوایل شهریور سال 90 بود که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی به رقم بی‌سابقه هزار و 883 دلار و 70 سنت رسید. این رکورد در نهایت اواسط تیرماه سال جاری شکسته شد. 
***
شناسایی ۴ میلیون جا‌مانده از دریافت سهام عدالت
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در جلسه عصر دیروز کمیسیون اقتصادی، موضوع شناسایی مشمولان سهام عدالت (مورد بحث جلسات گذشته) ادامه پیدا کرد، گفت: افراد جامانده از دوره قبل و افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی در مجموع 4 میلیون نفر می‌شوند که باید به آنها نیز سهام عدالت پرداخت شود. مهدی طغیانی افزود: همچنین مقرر شد بررسی شود چه تعداد جامانده سهام عدالت در 6 دهک اول درآمدی وجود دارد که به آنها نیز سهام عدالت پرداخت شود، البته رأی‌گیری نهایی در این رابطه به جلسه بعدی موکول شد. 
***
ورود ۹۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در 4 ماه نخست سال به بورس
نایب‌رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در تشریح نشست عصر دیروز این کمیسیون با وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بر اساس گزارش وزیر اقتصاد حدود 90 هزار میلیارد تومان نقدینگی در 4 ماه اول امسال وارد بازار بورس شده است. محمد خدابخشی تصریح کرد: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه در ادامه نشست دغدغه‌ها و سوالات خود را درباره بازار بورس اعلام کرده و گفتند اگر روند صعودی بازار بورس تبدیل به یک وضعیت نزولی شود امکان بروز تبعات منفی اجتماعی و اقتصادی برای جامعه وجود دارد و باید دولت بویژه وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه جامعی برای مدیریت این حوزه داشته باشد.

Page Generated in 0/0067 sec