printlogo


کد خبر: 222830تاریخ: 1399/5/16 00:00
استادِ راهنمای مهرداد بذرپاش:
بحث‌ها درباره پایان‌نامه بذرپاش فضاسازی با چاشنی غرض‌ورزی سیاسی است

دکتر طباطبائیان، استاد مهرداد بذرپاش تأکید کرد: احتمال سرقت علمی در رساله ایشان را قطعا منتفی می‌دانم.
دکتر طباطبائیان در گفت‌وگو با شبکه اطلاع‌رسانی تدبیر و امید درباره حرف و حدیث‌های اخیر در رابطه با پایان‌نامه مهرداد بذرپاش گفت: باعث تأسف است که چرا برخی با برخوردهای ژورنالیستی با مسائل تخصصی که بعضا با چاشنی غرض‌ورزی‌های شخصی یا سیاسی همراه است، موجب تشویش افکار عمومی و تحمیل خسارت به جریان رو به توسعه علمی کشور می‌شوند. لذا به منظور تنویر افکار عمومی و دفاع از حیثیت علمی اساتید زحمتکش دانشگاه لازم می‌دانم نکاتی را عرض کنم:
1- به‌رغم تعهد حرفه‌ای در رعایت اصول علمی، هرگز هیچ کس نمی‌تواند خود را مبرا از اشتباه بداند، بویژه آنکه هنوز بسیاری از نرم‌افزارهای کنترل کیفی فعالیت علمی دانشجویان ما، به دلیل عدم پشتیبانی کامل از زبان فارسی با نقایصی روبه‌رو هستند. این مهم بویژه در اموری همچون رساله‌های دکترا در حوزه علوم انسانی از پیچیدگی بیشتری برخوردار است. 
با این وجود به دلیل ‌شناختی که از دانشجوی سابق خود دکتر مهرداد بذرپاش دارم، طی دوران تحصیل وی در کلاس‌ها و هنگام انجام رساله دکترا، قطعا احتمال سرقت علمی در رساله ایشان را منتفی می‌دانم. 
2- در عین حال شایان توجه است بررسی ادعای سرقت علمی، امری کاملا تخصصی است که باید از طریق فرآیند قانونی آن در کمیته اخلاق علمی دانشگاه بررسی شده تا صحت و سقم آن مشخص شود و نباید مسائل تخصصی بویژه در حوزه علوم انسانی را با ساده‌انگاری‌های مبتنی بر روش‌های همانندی دست‌کم گرفت. لازم است اگر کسی مدعی این امر است، مدارک خود را به مراجع ذی‌صلاح در دانشگاه عرضه کند تا پس از تشکیل کمیته تخصصی، موضوع به نحو شایسته مورد قضاوت قرار گیرد. 
3- بدون شک بررسی‌های غیرتخصصی توأم با فضاسازی‌های غیرمنصفانه که بعضا با شبهات اغراض سیاسی و حتی شخصی همراه است هیچ کمکی به جریان رو به رشد توسعه علمی کشور نکرده و تنها موجب تشویش اذهان عمومی و تهیه خوراک برای بلندگوهای بدخواهان ملت بزرگ ایران می‌شود. 

Page Generated in 0/0085 sec