printlogo


کد خبر: 222848تاریخ: 1399/5/19 00:00
دور دنیا

20 سال حبس برای 2 تروریست آمریکایی
یک دادگاه در ونزوئلا 2 افسر سابق نیروهای ویژه آمریکا را به اتهام مشارکت در حمله ناکام به این کشور با هدف سرنگونی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، به ۲۰ سال حبس محکوم کرد. خبرگزاری آسوشیتدپرس در خبری نوشت تارک ویلیام، دادستان کل ونزوئلا در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: لوک دنمن و اِیرن بری، افسران سابق نیروهای ویژه آمریکا مشارکت در عملیات هدایت‌ شده توسط یک افسر آمریکایی دیگر در ۴ مه (۱۵ اردیبهشت) را تایید کردند. عملیات موسوم به گیدئون از تمرین در کمپ‌های کشور مجاور کلمبیا آغاز شد و دست‌کم ۸ کشته و ۶۶ مجروح بر جا گذاشت. مادورو در آن زمان اعلام کرد نیروهای امنیتی ونزوئلا همچنین ۱۳ «تروریست» را که در این طرح توطئه مشارکت داشتند، دستگیر کرده‌اند. رئیس‌جمهوری ونزوئلا تصریح کرد این توطئه با هماهنگی واشنگتن برای ورود به خاک ونزوئلا از طریق سواحل این کشور و سرنگونی دولت وی انجام شد. دادستان‌های ونزوئلایی اعلام کردند: دنمن و بری هر دو متهم به توطئه، قاچاق تسلیحات غیرقانونی و تروریسم هستند. مقام‌های دولت کاراکاس اعلام کردند این مزدوران تلاش داشتند با قایق‌های تندرو از طریق کلمبیا وارد خاک ونزوئلا شوند تا پس از آن اهداف خود را پیاده کنند. 
***
روسیه به هر حمله موشکی  پاسخ اتمی می‌دهد
رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل ارتش روسیه اعلام کرد کشورش در صورت حمله موشکی از خارج، با سلاح اتمی به دشمن پاسخ خواهد داد. ژنرال «آندره استرلین» رئیس اداره اصلی عملیات ستاد کل ارتش روسیه و «الکساندر خریاپین» کارشناس مرکز پژوهش‌های نظامی راهبردی آکادمی نظامی ستاد کل ارتش روسیه در مقاله مشترکی در روزنامه «کراسنایا زویوزدا» ارگان وزارت دفاع روسیه این مطلب را عنوان کردند. به نوشته مولفان این مقاله، پیمان «ان‌پی‌تی» و قرارداد منع جامع آزمایشات هسته‌ای زیر سوال قرار دارند. رئیس‌جمهوری روسیه 14 خرداد طی دستوری، سیاست این کشور در عرصه بازدارندگی هسته‌ای را تایید و برای اجرا ابلاغ کرد. در سند بازدارندگی هسته‌ای روسیه گفته شده است: فدراسیون روسیه سلاح هسته‌ای را صرفا وسیله بازدارندگی می‌داند که به‌ کارگیری آن تدبیر آخر و اجباری است. توانمندی هسته‌ای روسیه در واقع سه‌گانه هسته‌ای است که شامل موشک‌های زمین‌پایه قابل‌ حمل کلاهک‌های هسته‌ای، ناوهای مجهز به سلاح‌های هسته‌ای و هواپیماهای مجهز به موشک‌های هسته‌ای می‌شود. 
***
پاکسازی ۲۰۰ کیلومتر مربع از مساحت جنوب موصل از لوث داعش
نیروهای مشترک ارتش و حشد‌الشعبی عراق ۲۰۰ کیلومتر مربع را از لوث افراد مسلح داعش در جنوب غرب موصل در شمال این کشور پاکسازی کردند. همچنین حشدالشعبی از تاکتیک جدید برای شناسایی مخفیگاه‌های گروهک تروریستی داعش در استان دیالی خبر داد. مظفر الیاسری، ستوان فرماندهی عملیات نینوا گفت: نیروهای مشترک ارتش و حشدالشعبی عملیات نظامی گسترده‌ای را از زمان آزادسازی موصل در سال ۲۰۱۷ آغاز کرده‌اند. الیاسری تصریح کرد: عملیات از منطقه الحضر در جنوب غرب موصل آغاز شد و تا صحرای ثرثار ادامه داشت.
 الیاسری تاکید کرد: نیروهای مشترک توانستند در عملیات نظامی ۲۰۰ کیلومتر مربع را از حضور افراد مسلح داعش پاکسازی کنند.
***
رأی لویه‌جرگه مشورتی  به آزادی زندانیان طالبان
کمیته‌های کاری لویه‌جرگه مشورتی صلح ضمن رأی به آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان و آغاز هر چه زودتر مذاکرات بین‌الافغانی، خواستار برقراری آتش‌بس در افغانستان شدند. کمیته‌های پنجاه‌گانه لویه‌جرگه‌ مشورتی صلح نتایج جمع‌بندی خویش را ارائه کردند که علاوه بر رأی به آزادی زندانیان طالبان، پیشنهاداتی مثل تشکیل یک هیات فراگیر برای مذاکرات صلح که توانایی حفاظت از ارزش‌های 19 سال اخیر و دستاوردهای آن را داشته باشد و همچنین برگزاری مذاکرات در افغانستان ارائه شد. عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان و رئیس این نشست نیز پس از پایان ارائه این گزارش‌ها گفت پیشنهادهای کمیته‌ها برای دولت و شورای مصالحه اهمیت فراوانی دارد و در مذاکرات از آن استفاده خواهد شد. 
***
نقشه عربستان برای اشغال قطر
مجله آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی خبر داد «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی در سال ۲۰۱۷ به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد حمله به قطر را ارائه کرده که ترامپ بشدت این پیشنهاد را رد کرده است. طبق این گزارش، شاه سعودی در یک تماس تلفنی به تاریخ ششم ژوئن سال ۲۰۱۷ یعنی تنها یک روز پس از محاصره قطر توسط سعودی، امارات، بحرین و مصر به ترامپ پیشنهاد حمله به قطر و اشغال آن را ارائه کرده است. پیش‌تر روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نیز ماه مه ‌سال ۲۰۱۹ فاش کرده بود ارتش سعودی سال ۲۰۱۷ طرحی برای حمله به کشور قطر آماده کرده بود. این روزنامه به نقل از برخی مقامات آمریکایی، سعودی و قطری گزارش داده بود طرح سعودی شامل حمله نظامی و تسلط بر میدان گاز طبیعی شمال بود که در نوع خود بزرگ‌ترین میدان نفتی به شمار می‌رود. وال‌استریت‌ژورنال به نقل از منابع خود تأکید کرده بود مقامات آمریکایی ریاض را مجاب کردند حمله به قطر نقض آشکار قوانین نظام بین‌الملل است. 

Page Generated in 0/0041 sec