printlogo


کد خبر: 222850تاریخ: 1399/5/19 00:00
ذوب‌آهن و تابلوهای تبلیغاتی، جشن قهرمانی سرخ‌ها را به هم زدند
به کام اسپانسرها

جشن قهرمانی پرسپولیس در لیگ نوزدهم در نهایت بی‌سلیقگی برگزار شد و سازمان لیگ با عملکرد خود نقش بزرگی در خراب کردن خامه‌ روی کیک داشت! جشن قهرمانی خوب و بی‌کم و کاست برای شاگردان یحیی گل‌محمدی می‌توانست به‌مثابه خامه ‌روی کیک باشد که پایان‌بخش یک فصل دراماتیک بود و سرخپوشان توانستند برای چهارمین ‌بار متوالی قهرمان لیگ برتر شوند یا به قول اهالی فوتبال در کسب قهرمانی پوکر کنند. برگزاری جشن قهرمانی در شرایطی بود که سازمان لیگ به علت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، مشکل و محدودیتی از حیث داشتن فضاهای آزاد و خالی در درون ورزشگاه آزادی نداشت اما در نبود ابتکار عمل، خلاقیت و مدیریت و همچنین در شرایطی که منافع مالی روی هر چیزی سایه انداخته بود، پرسپولیسی‌ها به بدترین شکل ممکن شاهد جشن قهرمانی تیم‌شان بودند. تمام فضاهای کلیدی و درون کادر تصاویر به تبلیغات تلویزیونی اختصاص یافته بود و بنرها و علایم منتسب به پرسپولیس به نقاط کور ورزشگاه و جاهایی که بیننده‌ای نداشت منتقل شد تا سازمان لیگ از شب به‌یادماندنی سرخپوشان بیشترین استفاده مالی و ابزاری را ببرد و در عوض کمترین حس و حال به بازیکنان، مربیان و هواداران این تیم منتقل شود. نبود برنامه‌ریزی مناسب و در نظر نگرفتن جایگاهی همانند امر متداول در فوتبال اروپا و همین‌طور آسیا که نمونه آن را در قهرمانی کاشیما در لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۱۸ در ورزشگاه آزادی شاهد بودیم، باعث شد جشن سرخپوشان بدتر از سالیان گذشته و در اوج بی‌نظمی برگزار شود و حداقل در شأن لیگ برتر فوتبال ایران که نوزدهمین دوره خود را پشت‌ سر می‌گذارد، نبود. سال ۲۰۱۸ به لطف صعود پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان آسیا بود که AFC مسؤولان فوتبال ایران را ملزم به فراهم کردن جایگاه اهدای جام روی سکوهای ورزشگاه کرد که در نهایت و با بدشانسی این کاشیما بود که در شبی به‌یادماندنی تصاویر زیبایی هنگام اهدای جام خلق کرد ولی بعد از گذشت یک سال و نیم از آن روز، مسؤولان سازمان لیگ تمام اصول حرفه‌ای را فراموش کردند و به علت استفاده از فضاهای تبلیغاتی بیشتر، سکوی قهرمانی را به روی زمین منتقل کردند تا تصاویر اسپانسرهای بیشتری را درون خود جا دهند. در شبی که این مراسم همانند جشن قهرمانی لیورپول، بدون حضور هواداران می‌شد به شکل جذاب و تماشاگرپسندی آماده شود، در اوج بی‌سلیقگی، جام در جایگاهی نه‌چندان خوب و در شرایطی غیرحرفه‌ای به سرخپوشان پایتخت اهدا شد. در واقع بعد از روند رو به رشد سازمان لیگ در سالیان گذشته در امر برگزاری جشن‌های قهرمانی، انتظار برنامه‌ریزی بهتری از سوی مدیران این مجموعه می‌رفت اما با جشنی که برای قهرمانی لیگ نوزدهم برگزار شد و بی‌برنامگی و بی‌سلیقگی از تبلیغات اطراف زمین تا نوع اهدای جام و گوینده مراسم در آن موج می‌زد، باید گفت خامه ‌روی کیک توسط سازمان لیگ خراب شد و به مذاق هیچ کس جز مسؤولان اقتصادی این سازمان خوش نیامد. 
 
* رکوردهایی که در شب قهرمانی خراب شد
قهرمان زودهنگام نوزدهمین دوره لیگ برتر، نتوانست از پس تیم پایین جدولی ذوب‌آهن بربیاید و مقابل شاگردان لوکا بوناچیچ شکست خورد. در تنها دیدار روز جمعه، پرسپولیس در ورزشگاه آزادی پذیرای ذوب‌آهن بود. با توجه به آمادگی بالای سرخپوشان و حضور ذوب‌آهن در رتبه‌های پایین جدول، انتظار می‌رفت شاگردان گل‌محمدی بتوانند همچون دیدارهای قبلی، حریف خود را شکست دهند ولی این دیدار برخلاف انتظار عموم پیش نرفت و این اصفهانی‌ها بودند که توانستند پنجمین شکست فصل را به پرسپولیس تحمیل کنند. در شبی که همه عوامل بیرونی در صدد برگزاری جشن قهرمانی پرسپولیس بودند، سرخپوشان در این دیدار چندین رکورد خوب را که در اختیار داشتند از دست دادند و بر تعداد چند رکورد منفی خود در این فصل افزودند. 
 
* شکست در آزادی پس از 1814 روز
آخرین بار در زمان سرمربیگری یحیی گل‌محمدی در ذوب‌آهن بود که اصفهانی‌ها توانستند پرسپولیس را در تهران شکست دهند. شاگردان بوناچیچ بالاخره پس از 4 سال و 11 ماه و 19 روز موفق شدند در ورزشگاه آزادی از سد پرسپولیس بگذرند. 
 
* قطع روند 16 دیدار شکست‌ناپذیری
پرسپولیس آخرین بار هفته یازدهم لیگ برتر در ورزشگاه آزادی با یک گل مغلوب نفت مسجد‌سلیمان شد. آن دیدار اول آذر 98 برگزار شد و حالا سرخپوشان پس از 260 روز در لیگ برتر طعم تلخ شکست را چشیدند. 
 
* نرسیدن به رکورد سپاهان
رکورد طولانی‌ترین شکست‌ناپذیری تاریخ لیگ برتر در اختیار سپاهان است. سپاهان در لیگ دهم با هدایت قلعه‌نویی در هفته هفتم 3-4 به استقلال باخت و دیگر تا شکست2-3 مقابل مس کرمان در هفته بیست‌و‌نهم هیچ شکستی را تجربه نکرد تا 21 بازی بدون شکست برای این تیم ثبت شود. سرخپوشان مصمم بودن تا پایان لیگ امسال شکستی را تجربه نکنند و در فصل بعد نیز به آمار خود اضافه کنند تا از رکورد سپاهان عبور کنند که این امر میسر نشد. 
 
* قطع روند گلزنی در 15 دیدار پیاپی
پرسپولیس پس از آخرین شکستش مقابل نفت مسجدسلیمان، در 15 دیدار متوالی گلزنی کرد و با رکورد امسال استقلال مساوی شد. آبی‌های پایتخت در حد فاصل هفته پنجم لیگ برتر و دیدار با ذوب‌آهن تا هفته بیستم و دیدار برگشت مقابل همین تیم ذوب‌آهن، در تمام مسابقات خود موفق شدند حداقل یک بار دروازه حریفان را باز کنند. چنانچه پرسپولیس موفق می‌شد مقابل ذوب‌آهن به گل برسد، رکورد این فصل استقلال را می‌شکست که این امر میسر نشد. البته باید این نکته را متذکر شد که دیدار برگشت سپاهان و پرسپولیس که با رأی کمیته انصباطی 3 بر صفر به سود سرخپوشان اعلام شد، در این آمار محاسبه نشده است و گل‌هایی که در جریان بازی به ثمر رسیده مدنظر است. 
***
[تلاش برای دیده شدن]
کسی از مکالمه بین مهدی رسول‌پناه و سیدجلال حسینی در لحظاتی که جام در اختیار کاپیتان سرخ‌ها بود، اطلاعی ندارد اما آنچه در استادیوم به چشم می‌آمد، این بود که رسول‌پناه تمایل داشت خود جام را به صورت انفرادی یا به همراه سیدجلال بالای سر ببرد. به نظر می‌رسد پس از گفت‌وگوی ابتدایی او با شماره 4 پرسپولیس، سیدجلال به رسول‌پناه تعارف کرد این کار را کند اما لحظاتی بعد خود تصمیم گرفت جام را بالای سر ببرد و وظیفه کاپیتانی را به شخص دیگری واگذار نکند. اینکه رسول‌پناه در متن چنین اتفاق عجیبی قرار گرفته، عجیب و حیرت‌آور است. حتی اگر او چنین درخواستی را از سیدجلال نداشته باشد، حضورش در آن لحظه کنار بازیکنان پرسپولیس و دنبال کردن جام قهرمانی، نشان می‌دهد او تا چه حد به لمس جام برای نخستین‌بار و پیش از بازیکنان علاقه داشته است. با این حال سیدجلال حسینی اجازه این کار را نداد. البته او پیش‌تر نشان داده سخاوت خاصی در اهدای جام به افراد دیگر را دارد و به این مساله اهمیت خاصی نمی‌دهد. در لیگ هفدهم وقتی فرزند کاپیتان فقید پرسپولیس روی استیج آمد تا در جشن قهرمانی سهیم باشد، سیدجلال جام را به او سپرد تا هانی نوروزی کاپیتان سرخ‌ها روی استیج باشد. شاید اگر شخص دیگری به جای سیدجلال بود، چنین کاری را انجام نمی‌داد. در سال‌های اخیر جشن‌های قهرمانی پرسپولیس همیشه حواشی خاصی داشته است. فصل پیش در شهرستان جم ورود تماشاگران به ورزشگاه جنجال‌آفرین شد و در اهواز تاخیر چند ساعته در شروع بازی اتفاقات عجیبی را رقم زد. در لیگ هفدهم هم جمله مترجم برانکو به محسن مسلمان مهم‌ترین اتفاق جشن را رقم زد و در لیگ شانزدهم نیز ممانعت از ورود هانی نوروزی، پرسپولیسی‌ها را متاثر کرد. در ۲ قهرمانی نخست پرسپولیس، بی‌نظمی و ازدحام عجیب روی سکو توجه‌ها را به خود جلب کرده بود اما حالا مدیرعامل پرسپولیس به نفر اول حواشی جشن قهرمانی تبدیل شده و در شبکه‌های اجتماعی هم این حرکت او با واکنش کاربران همراه بوده است. رسول‌پناه در 5 ماهی که مسند مدیریت پرسپولیس را بر عهده داشته، دوران پرحاشیه‌ای را سپری کرده و حالا باید دید آینده کاری‌اش به چه شکلی پیش خواهد رفت.

Page Generated in 0/0057 sec