printlogo


کد خبر: 222864تاریخ: 1399/5/19 00:00
بعد از یک ماه استفاده مستمر مردم از ماسک و جدی گرفتن خطر کرونا روند مرگ‌و‌میر نزولی شد
پروتکل‌ها جواب می‌دهد
بیم کادر پزشکی از شیوع گسترده کرونا در ماه آینده

اسدالله خسروی*: آمار جان‌باختگان بیماری «کووید-19» چند روزی است کاهشی شده اما سرایت این بیماری همچنان با رشد بالا به قوت خود باقی است تا جایی که روزانه بیش از 1000 نفر در بیمارستان‌های کشور بستری می‌شوند.  به گزارش «وطن امروز» موج دوم ویروس کرونا که از ماه گذشته شروع شد، خیلی سریع کشور را در برگرفت؛ سرعت بالای انتقال این بیماری به همراه تغییر ماهیت و علائم جدید آن تخت‌های بیمارستانی را پر کرد و آمار مرگ‌و‌میر را به بیش از 200 نفر در یک شبانه‌روز رساند اما رعایت چند هفته‌ای پروتکل‌ها روند مرگ‌و‌میر را نزولی کرده است. 

هر چند بیش از 80 درصد مردم برای جلوگیری از سرایت این بیماری کشنده اصول بهداشتی را رعایت می‌کنند اما هشدارها برای رعایت این پروتکل‌ها در ایام محرم نیز نباید فراموش شود. نگرانی اصلی این است که کادر پزشکی پس از 6 ماه خدمت شبانه‌روزی اکنون بسیار خسته‌اند و چنانچه آمار انتقال ویروس کرونا در ماه محرم بیشتر شود، رسیدگی‌ها سخت می‌شود و تخت‌های بیمارستانی برای بستری شدگان جوابگو نخواهد بود.
 
* محرومیت عمومی برای سهل‌انگاران نسبت به پروتکل‌های بهداشتی
توجه به این موضوع تا جایی است که استاندار تهران برای جلوگیری از سرایت این بیماری مرگبار تاکید می‌کند: سهل‌انگاران و قانون‌شکنانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند باید از برخی خدمات عمومی و اجتماعی محروم شوند. انوشیروان محسنی بندپی درباره ضمانت اجرایی الزام استفاده از ماسک توسط شهروندان تصریح کرد: مقرر شد الزامات در رابطه با کارکنان دولت را که در حال حاضر حدود 80 درصد استفاده از ماسک توسط آنها گزارش شده است، ارتقا دهیم و به عدد نهایی 100 درصد برسانیم و در ارتباط با کسانی که خدمت می‌گیرند؛ اگر کسی از وسایل حفاظت فردی استفاده نکرد، از خدمات عمومی محروم شود. 
 
* کاهش میزان مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا
کارشناسان بهداشت معتقدند کاهش میزان مرگ‌ومیر مبتلایان به کرونا هر چند امیدوار‌کننده است اما به معنای ضعیف شدن این بیماری مهلک نیست بلکه ناشی از توجه و تمرکز اکثر مردم به رعایت سفت و سخت اصول بهداشت فردی و پروتکل‌های بهداشتی، همچنین فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. سیما‌سادات ‌لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند که ۱۰۴۹ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-19» در کشور به ۳۲۴ هزار و ۶۹۲ نفر رسید. سادات‌لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۲ بیمار «کووید-19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت افزود: ۴۱۴۸ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
 
* توزیع ماسک ارزان‌قیمت توسط بسیج اصناف
رئیس بسیج اصناف کشور گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با انجمن داروسازان تهران داشتیم که مقرر شد حداقل روزانه ۵۰ هزار ماسک استاندارد ۳ لایه به انجمن داروسازان تهران برای توزیع در داروخانه‌های پایتخت تحویل داده شود. غلامرضا حسن‌پور، رئیس بسیج اصناف کشور در گفت‌وگو با فارس، درباره گلایه‌های داروسازان مبنی در دریافت نکردن ماسک از وزارت صمت، اظهار داشت: قرار بود واحدهای صنعتی زیرمجموعه معاونت صنایع وزارت صنعت ماسک را با قیمت دولتی به داروخانه‌ها تحویل دهند که طبق اظهارات نمایندگان داروسازان تاکنون ماسکی را دریافت نکرده‌اند اما در بخش تولیدی نیمه صنعتی و صنفی تاکنون بالغ بر ۲ میلیون ماسک توسط بسیج اصناف کشور فقط به داروخانه‌های تهران تحویل داده شده است. وی ادامه داد: هفته گذشته جلسه‌ای با انجمن داروسازان تهران داشتیم که مقرر شد حداقل روزانه ۵۰ هزار ماسک استاندارد ۳ لایه به انجمن داروسازان تهران برای توزیع در داروخانه‌های پایتخت تحویل داده شود که این موضوع به صورت روزانه انجام خواهد شد. رئیس بسیج اصناف کشور درباره قیمت این ماسک‌ها گفت: قیمت تمام شده این ماسک‌ها ۱۲۶۰ تومان در کارخانه است که به صورت بسته‌بندی شده و استریل با قیمت ۱۳۶۰ تومان به شرکت‌های پخش تحویل داده می‌شود و با قیمت ۱۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. وی در پاسخ به این پرسش که مسؤولیت نظارت توزیع ماسک برعهده چه کسی است، اظهار داشت: داروخانه‌هایی که توسط بسیج اصناف ماسک دریافت می‌کنند، توسط بازرسان بسیج اصناف کشور نظارت می‌شوند. 
 
* مراعات اجتماعی و بازگشت به کانال مرگ‌و‌میر ۲ رقمی
روند یک ماهه اخیر و رعایت اجتماعی پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک نشان می‌دهد که اگر مردم این موضوع را همچنان جدی بگیرند می‌توان امیدوار بود تعداد مرگ‌ومیرها در هفته‌های آتی وارد کانال ۲ رقمی شود. علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در اینستاگرام نوشته است: «هر تغییر رفتار امروز؛ رعایت یا شکست پروتکل‌ها، در یک ماه آینده خودش را نشان خواهد دهد و کاهش معنادار آمار فوتی‌ها تایید تاثیر استفاده از ماسک و افزایش حساسیت مردم در رعایت فاصله‌گذاری است که لااقل مربوط به ۲ هفته تا یک ماه گذشته است؛ آنچه مشخص است آمار در بسیاری از مناطق نزولی است اما اگر این آمار منجر به بی‌خیالی و کاهش حساسیت و استفاده از ماسک شود، قطعا مجدد شاهد افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌ها خواهیم بود».
* خبرنگار

Page Generated in 0/0067 sec