printlogo


کد خبر: 222874تاریخ: 1399/5/19 00:00
سخنان سید‌حسن نصرالله مدبرانه و آرامش‌بخش بود
مرهمی بر زخم بیروت

گروه بین‌الملل: کمتر از 24 ساعت پس از وقوع انفجار در بندر بیروت، موج جدیدی از تخریب جریان سیاسی حاکم و حامیان آن از سوی جریان غرب‌گرای لبنان و رسانه‌های همسو با این جریان در کشورهای مرتجع عربی شروع شد. این رسانه‌ها ابتدا با انتشار شایعاتی پیرامون وجود انبار مهمات حزب‌الله در بندر بیروت سعی بر آن داشتند تا مقاومت را مسؤول این حادثه معرفی کنند اما ساعتی بعد که مشخص شد منشأ انفجار صورت‌ گرفته مهمات نبوده و هیچ پایگاه نظامی‌ای در اطراف بندر نیست، مسؤولیت مدیریت بندر را بر عهده حزب‌الله لبنان معرفی کردند. در کنار اینها، سفر امانوئل مکرون به بیروت و اظهارات مداخله‌جویانه وی درباره آینده لبنان سبب شد موضع جبهه غربی برای تضعیف و حتی سرنگونی دولت آشکار شود. در این میان سخنان صریح و وحدت‌آفرین سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان پیرامون لزوم انجام بررسی‌های دقیق برای کشف حقیقت و همچنین توجه به اولویت‌های اصلی در بحران سبب شد وضعیت جاری در لبنان تا حد زیادی مشخص شود؛ اینکه کدام جریان‌ها از وقوع آشوب و بی‌نظمی در این کشور بهره‌مند خواهند شد و کدام گروه‌ و جریان سیاسی خواستار ثبات و امنیت در کشور است. 
به گزارش «وطن امروز»، «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی پیرامون تحولات پس از انفجار در بندر بیروت، موضع این جریان نسبت به این واقعه را تشریح کرد. سیدحسن نصرالله در ابتدای سخنرانی خود این حادثه را به بازماندگان و خانواده‌های قربانیان تسلیت گفت و برای زخمی‌های حادثه طلب شفای عاجل کرد. دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه از تلاش برخی گروه‌ها و جریان‌ها در داخل و خارج لبنان برای تخریب حزب‌الله و متهم کردن این حزب به دست داشتن در این انفجار انتقاد کرد و گفت از همان ساعات اولیه وقوع انفجار، برخی نیروهای سیاسی و رسانه‌ها شروع کردند و گفتند این انفجار مربوط به انبار موشک‌های حزب‌الله است. سیدحسن نصرالله ادامه داد: «اینکه گفته شود انفجار بیروت ناشی از مخازن تسلیحاتی و انبارهای موشکی حزب‌الله است، نهایت ظلم و جنایت در حق ما است. ما قاطعانه و با جدیت وجود هرگونه موشک یا مواد [منفجره] متعلق به ما در بندر بیروت چه در گذشته و چه در حال حاضر را تکذیب می‌کنیم». او گفت: «در برابر اینگونه حوادث استثنایی در تاریخ لبنان نیاز به تعامل استثنایی در سطوح روانی، سیاسی و رسانه‌ای وجود دارد». 
 
* مدیریت بندر بیروت دست حزب‌الله نیست
وی ادعای برخی رسانه‌ها و جریان‌ها مبنی بر اینکه حزب‌الله بندر بیروت را مدیریت می‌کرد، شدیدا رد کرد و گفت: ما همواره بر این موضع خودمان مبنی بر اینکه در این انفجار دخالتی نداشتیم، تأکید خواهیم کرد. سیدحسن نصرالله افزود: موضع‌گیری‌ها و اظهارنظرهای شتابزده درباره این حادثه و فاجعه مبتنی بر تحریف واقعیت‌ها بوده و بر اساس این قاعده که «دروغ بگو، تا همه باور کنند» است. دبیرکل حزب‌الله لبنان به روند سناریوی دروغ‌پراکنی جریان مخالف مقاومت اسلامی در قضیه انفجار اشاره کرد و گفت: برخی بعد از اینکه آمریکا از اظهارات ترامپ عقب‌نشینی کرد و عاملیت خارجی در انفجار را رد کرد، خواستند به طریق دیگری حزب‌الله را متهم کنند. آنها گفتند حزب‌الله مسؤول این حادثه است، چرا که بندر را اداره می‌کند و همه‌کاره بندر حزب‌الله است. این هم دروغی بیش نبود. 
 
* حزب‌الله بندر حیفا را بهتر از بیروت می‌شناسد
سیدحسن نصرالله گفت: «ما بندر بیروت را نه مدیریت می‌کنیم و نه سیطره و نظارت بر آن داریم. و نه اصلا می‌دانیم در این بندر چه چیزی وجود دارد. ما بندر حیفا (واقع در فلسطین اشغالی) را بیشتر از بندر بیروت می‌شناسیم. بندر بیروت مسؤولیت ما نیست، بلکه مسؤولیت حیفا بر عهده ما است، چرا که این بندر بخشی از راهبرد دفاع از لبنان است». 
 
* حزب‌الله در کنار دولت است و آمادگی دارد برای عبور از این فاجعه به آن کمک کند
دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود این حزب و همه نیروها و کادر و تجهیزات آن در اختیار دولت است تا این بحران را پشت سر بگذارد. وی اظهار داشت: حزب‌الله آماده است در قضیه اسکان و پناه دادن به خانواده‌های بی‌پناه و تهیه مسکن جایگزین برای آنها مشارکت و همکاری کند. وی افزود: «بر طرح اسکان تأکید و اعلام می‌کنیم هر خانواده‌ای که مسکن خود را از دست داده یا نیازمند ترمیم است یا فعلا به سرپناهی موقت نیاز دارد، ما آماده کمک به این خانواده‌ها هستیم. خوب نیست [برای ما] که خانواده‌ای در خیابان باشد یا اینکه احساس کند باری بر دوش کسی یا نزدیکانش شده است». انفجار بیروت، «فاجعه بسیار بزرگ و خطرناکی» است و نتایج و پیامدهای اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی برای لبنان خواهد داشت. 
 
* زمان مرهم گذاشتن بر زخم است، نه تسویه‌حساب‌های سیاسی
وی اظهار داشت: برخی به دنبال بهره‌برداری سیاسی از حادثه انفجار هستند ولی حزب‌الله مصر است این شرایط و لحظات، زمان مناسبی برای تسویه‌حساب‌های سیاسی و حزبی نیست. سیدحسن نصرالله از مردم لبنان خواست رسانه‌هایی را که اقدام به تحریک و تشویق و سوق دادن به جنگ داخلی در لبنان کرده‌اند، محاکمه کنند. وی در پاسخ به یاوه‌گویی‌های رسانه‌های مخالف و اتهام‌زنی‌ها علیه حزب‌الله نیز گفت: «فعلا وقت تسکین درد و مرهم گذاشتن بر زخم است [نه نمک پاشیدن]. ما در آینده پاسخ اینها را خواهیم داد و اثبات خواهیم کرد چه کسی در وهم و خیال زندگی می‌کند».
 
* ضرورت انجام تحقیقات شفاف و منصفانه در قضیه انفجار
دبیرکل حزب‌الله لبنان خواستار انجام تحقیقات شفاف در حادثه پیش ‌آمده و محاکمه کسانی شد که در مسؤولیت خود کوتاهی کرده‌اند. وی با بیان اینکه امکان مشارکت دادن ارتش در انجام تحقیقات وجود دارد، گفت: همه حتی ارتش و پارلمان نیز در برابر محاکمه عاملان حادثه انفجار بیروت مسؤولیت دارند. 
 
* اگر حقیقت برملا نشود، لبنان در آینده با بحران موجودیت مواجه خواهد شد
او گفت: «حادثه انفجار بندر بیروت، فاجعه‌ای نیست که درباره آن دست به سیاسی‌کاری و فرقه‌گرایی زد و اظهارات مبتنی بر وهم و خیال بر زبان آورد. باید حقیقت برملا شود، بدون اینکه در این ارتباط از کسی یا گروهی حمایت شود. در غیر این صورت، ما با بحرانی به نام بحران نظام و حتی بحران موجودیت مواجه خواهیم شد». 
 
* دولت با جدیت ‌تمام در قضیه انفجار ورود کند
سیدحسن نصرالله از دولت لبنان به نخست‌وزیری «حسان دیاب» خواست با جدیت تمام و قاطعانه با طبقه سیاسی تعامل کند. وی اظهار داشت که می‌توان از این بحران عبور کرد. وی اظهار داشت: «به مردم حامی مقاومت می‌گویم که وضعیت منطقه‌ای، بین‌المللی و وضعیت حزب‌الله کاملا متفاوت است و [نباید تحت تاثیر دروغ‌ها و شایعات قرار بگیرند] اینگونه افراد [شایعه‌پراکن] ناامید خواهند شد و به نتیجه نخواهند رسید». 
دبیر کل حزب‌الله لبنان به مخالفان حزب‌الله و مقاومت در لبنان و خارج از لبنان گفت: «مقاومت با صداقت و اعتبار و قوت و موقعیت منطقه‌ای و ملی خود بزرگ‌تر از آن است که برخی ظالمان کذاب دروغگو و تحریف‌کنندگان حقیقت و دامن‌زنندگان به جنگ داخلی صدمه‌ای به آن بزنند؛ اینها شکست خواهند خورد». 
 
* دید مثبت حزب‌الله به کمک‌ها و سفرهای خارجی به مقصد لبنان
دبیرکل حزب‌الله بابت کمک‌های خارجی به لبنان تشکر کرد و گفت که هیأت‌های زیادی از کشورهای مختلف به این کشور آمده‌اند. حزب‌الله به این سفرها و کمک‌ها به دید مثبت نگاه می‌کند؛ بویژه اینکه اگر این کمک‌ها و سفرها در چارچوب دعوت به اتحاد و همکاری بین گروه‌ها باشد. 
 
* استقبال وزیر خارجه لبنان از سخنان دبیرکل حزب‌الله
ساعاتی پس از سخنان دبیرکل حزب‌الله، وزیر خارجه لبنان با تاکید بر ادامه تلاش‌های امداد و نجات در مکان وقوع فاجعه انفجار بیروت گفت: ما نگاه مثبتی به اظهارات سیدحسن نصرالله مبنی بر خروج لبنان از محاصره داریم. شربل وهبه افزود: درخواست‌هایی از سوی کشورهای مختلف برای ارسال کمک دریافت کرده‌ایم. وهبه خاطرنشان کرد: لبنان از تمام فرصت‌ها برای بهبود روابط خود با خارج بهره‌برداری خواهد کرد و کمک‌های فوری مرتبط با فاجعه ارتباطی با اصلاحات ندارد. اشاره وزیر خارجه لبنان معطوف به سفر چند روز قبل رئیس‌جمهور فرانسه به بیروت و سخنان مداخله‌جویانه وی بود.
 
* استاندار بیروت: تاکنون هیچ کمکی به ما نرسیده است
استاندار بیروت هم دیروز در ارتباط با سفر مکرون به لبنان و ادعاهای او برای کمک اعلام کرد: تا بدین لحظه هیچ کمکی به دست ما نرسیده و تصمیماتی درباره بستن برخی خیابان‌ها از بیم ریزش ساختمان‌ها وجود دارد. مروان عبود تاکید کرد: تا این لحظه هیچ‌گونه کمکی دریافت نکرده‌ایم و ما بی‌وقفه با ارتش لبنان هماهنگ هستیم و اتاق عملیات مرکزی در شهرداری بیروت تحت عنوان «اتاق اضطراری پیشرفته» تاسیس شده و در حال پیگیری تمام جزئیات هستیم. عبود خاطرنشان کرد: ما خانواده‌هایی را که متحمل ضرر شده‌اند رصد می‌کنیم. مخالفت‌هایی از سوی برخی خانواده‌ها برای ترک شهرشان وجود دارد. آنها در برخی اتاق‌های منازل آسیب‌دیده خود سکونت دارند و برخی نیز نزد نزدیکان خود زندگی می‌کنند. 
 
* حرکت جریان غرب‌گرا در مسیر تنش‌آفرینی
در حالی که مقامات لبنانی بر لزوم وحدت و همبستگی و پرهیز از تنش در شرایط فعلی تاکید دارند، دیروز «سامی الجمیل» رئیس حزب «الکتائب» از استعفای نمایندگان این حزب در پارلمان لبنان خبر داد. نمایندگان این حزب وابسته به جریان ۱۴ مارس در پارلمان لبنان هستند. از سوی دیگر «پولا یعقوبیان» نیز که از نمایندگان مستقل در پارلمان لبنان است، در گفت‌وگو با «سی‌ان‌ان» از قصد خود برای استعفا خبر داد. «مروان حماده» از فراکسیون «اللقاء الدیموقراطی» (وابسته به جنبلاط) نیز استعفا کرده است. به نظر می‌رسد جریان 14 مارس که وابستگی آشکاری به کشورهای غربی مثل فرانسه و آمریکا دارد، تلاش می‌کند با متهم جلوه دادن دولت، از این حادثه حداکثر نفع سیاسی را ببرد. این در حالی است که نیترات آمونیوم انبار شده در بندر بیروت در سال 2013 از یک کشتی مشکوک به قاچاق مصادره و توقیف شده بود. 
 
* احتمال تروریستی بودن حادثه وجود دارد
طبق آخرین آمار از وزارت بهداشت لبنان، تاکنون بر اثر انفجار مهیب عصر روز سه‌شنبه در بیروت ۱۵۴ نفر کشته و بیش از ۶۰۰۰ نفر زخمی شده‌اند. وزارت بهداشت لبنان همچنین اعلام کرده است همچنان ۶۰ نفر به دنبال انفجار بندر بیروت مفقود هستند. در همین حال یک منبع امنیتی لبنانی به الشرق‌الاوسط گفت: فرضیه انفجار انبار با موشک بسیار بعید است و ویدئوهای موجود در شبکه‌های اجتماعی که نشان از برخورد موشک دارد، ساختگی و جعلی است. او همزمان فرضیه یک اقدام امنیتی خرابکارانه را نیز رد نکرد و افزود: «این فرضیه که بر اثر جوشکاری در انبار، مواد نیترات آمونیوم منفجر شده باشد، دقیق نیست، چرا که ماده نیترات براحتی آتش نمی‌گیرد و نیاز به ۲۲۰ درجه حرارت دارد». این مقام امنیتی بدون ذکر نام خود افزود: «تحقیقات بر ۲ فرضیه اصلی استوار است؛ اول اینکه یک ماده و شیء با حرارت بالا وارد انبار شده و دوم احتمال اقدام تروریستی. کارشناسان با دقت و توجه بیشتری نسبت به فرضیه دوم و احتمال عمدی بودن انفجار تحقیق می‌کنند». او در پایان گفت: «باید با دقت بسیار بالایی درباره انبار کردن ماده نیترات آمونیوم با نسبت 7/34 درصد که فقط برای انفجار استفاده می‌شود، تحقیق شود. در انبار مذکور مواد قابل اشتعال و فتیله‌هایی برای انفجار وجود داشت و احتمال اینکه این فتیله‌ها به بمبی در داخل انبار متصل باشند، یکی از مواردی است که فرضیه اقدام تروریستی را تقویت می‌کند».
***
[اظهارات مداخله‌جویانه مکرون و انتقادها از وی]
امانوئل مکرون روز پنجشنبه با حضور در محل حادثه ضمن تاکید بر لزوم انجام اصلاحات از سوی حکومت لبنان گفت: در صورتی‌ که اصلاحات تا روز اول سپتامبر که بار دیگر به این کشور خواهم آمد انجام نشود، به مسؤولیت سیاسی خود عمل خواهم کرد. مکرون در این سفر علاوه بر میشل عون رئیس‌جمهوری، حسان دیاب ‌نخست‌وزیر و نبیه بری رئیس مجلس این کشور با مقامات و نمایندگان گروه‌ها و جریان‌های سیاسی مهم لبنان نیز دیدار کرد. مکرون نخستین رهبر سیاسی جهان است که پس از وقوع انفجارها در بیروت به لبنان سفر کرده است.  رئیس‌جمهور فرانسه پس از این دیدارها در سخنان بعدی خود در کنفرانس مطبوعاتی که در سفارت فرانسه در لبنان برگزار شد تا حدی از موضع قبلی‌اش عقب‌نشینی کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که در صورت عدم انجام اصلاحات آیا لبنان از سوی فرانسه مجازات و تحریم خواهد شد، گفت:‌ هر گونه واکنشی امکان‌پذیر است اما من بر این عقیده هستم که باید در مسیر صحیح حرکت کرد. تجربه نشان می‌دهد که تحریم نمی‌تواند موثر واقع شود اما هر واکنشی ممکن است (در قبال عدم انجام به وعده‌های اصلاحات) صورت گیرد. وی افزود: «قصد هیچ‌گونه دخالت سیاسی نخواهم داشت. من نمی‌توانم خودم را جای یک دولت منتخب که با رای مردم روی کار آمده، قرار دهم». مکرون همچنین در سخنانی بحث‌برانگیز اعلام کرد کمک‌های فرانسه را از طریق نهادهای غیردولتی به شهروندان لبنان خواهد رساند و اجازه نخواهد داد این کمک‌ها به دست افراد فاسد برسد. این اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه توهین به دولت لبنان برداشت شد؛ سخنانی که حتی از سوی ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپگرای فرانسه هم مورد انتقاد قرار گرفت. نامزد سابق ریاست‌جمهوری فرانسه در صفحه شخصی خود نوشت: «من نسبت به مداخله در حیات سیاسی لبنان هشدار می‌دهم. این مورد پذیرش نخواهد بود. لبنان تحت قیمومت فرانسه نیست. من به لبنانی‌ها درباره اصلاحات مورد اشاره مکرون هشدار می‌دهم. از خواسته‌های شهروندی‌تان محافظت کنید».
***
[روند انجام تحقیقات درباره حادثه انفجار بندر بیروت به چه صورت است؟]
تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت بر 3 سطح متمرکز است. به گزارش النشرین، سطح اول به مرحله قبل از انفجار بازمی‌گردد؛ یعنی به صورت مشخص به 7 سال پیش (از سال 2013 تا 2020‌) یعنی زمانی که صدها تن نیترات آمونیوم با قدرت انفجاری بالا در انبار شماره 12 بندر بیروت دپو شد. هدف این مرحله از تحقیقات این است که به چندین سوال پاسخ داده شود: با توجه به اینکه قانون لبنان مخالف ورود این محموله به بندر بیروت بوده است، چگونه نیترات آمونیوم وارد بندر شده است؟ با وجود گزارش‌های امنیتی مکرری که درباره خطرات آن هشدار داده بود چرا مصادره این مواد همچنان ادامه پیدا کرده است؟ با توجه به اینکه قیمت آن از یک میلیون دلار فراتر می‌رود، آیا در پشت پرده این دپو کردن تصمیمی بوده که بار دیگر این مواد به فروش برسد؟ مرحله دوم تحقیقات سناریوی وقوع سهل انگاری در انفجار بندر بیروت است و مرحله سوم تحقیقات فرضیه حمله اسرائیل با استفاده از یک موشک یا بمب را بررسی می‌کند و به همین دلیل بود که میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان از «امانوئل مکرون» خواست فرانسه تصاویر ماهواره‌ای محل انفجار را در اختیار لبنان قرار دهد و اگر فرانسه این تصاویر را در اختیار لبنان قرار ندهد لبنان آن را از یک کشور دیگر دریافت خواهد کرد. تحقیقات از مدیران و مسؤولان بندر بر این اساس صورت می‌گیرد که دستگاه ضدجاسوسی لبنان اوایل سال 2020 نمونه‌هایی از این محموله را مورد آزمایش قرار داده و مشخص شده است که این مواد قدرت انفجاری بالایی دارند. دستگاه ضدجاسوسی لبنان هشدار داده بود این مواد ممکن است از سوی گروه‌های تروریستی سرقت شود و از آن برای ساخت بمب استفاده شود. همچنین تحقیق از بازداشت‌شدگان براساس گزارش دیگری از اطلاعات ارتش لبنان صورت می‌گیرد. سال 2015 ارتش یک کارشناس نظامی را مامور اخذ نمونه از این مواد و انجام آزمایش‌های لازم روی آن در آکادمی آزمایش‌های صنعتی می‌کند. بعد از انجام این آزمایش‌ها مشخص می‌شود درصد ازت که یک ماده منفجره به حساب می‌آید، در این محموله به ۷/۳۴ درصد می‌رسد. در حالی که درصد مجاز برای واردات نیترات آمونیوم برای استفاده در کودهای کشاورزی نباید از 11 درصد بالاتر برود. همچنین دستگاه ضدجاسوسی لبنان در گزارش خود به ارتش این کشور توصیه کرده بود هر چه سریع‌تر این محموله تعیین‌تکلیف و این کار از طریق صادرات مجدد این محموله به یک کشور دیگر انجام شود.

Page Generated in 0/0131 sec