printlogo


کد خبر: 222890تاریخ: 1399/5/20 00:00
دور دنیا

شمار نظامیان آمریکایی در افغانستان کاهش می‌یابد
مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز مدعی شد شمار نظامیان این کشور در افغانستان تا ماه میلادی نوامبر به کمتر از ۵ هزار نفر کاهش خواهد یافت. در حالی که انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در سومین روز از ماه میلادی نوامبر برگزار می‌شود، این کاهش نیرو را می‌توان به منزله تلاش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور برای تحقق وعده خود مبنی بر بازگشت نظامیان به خانه تلقی کرد تا به این ترتیب، افکار عمومی آمریکا را به نفع انتخاب مجدد خود، تلطیف کند. پیش‌تر نیز ترامپ در مصاحبه با آکسیوس گفته بود تا فرا رسیدن موعد انتخابات، شمار نظامیان آمریکایی مستقر در افغانستان را به حدود 4 هزار نیرو کاهش خواهد داد. در حال حاضر حدود ۸ هزار و ۶۰۰ نظامی آمریکایی در افغانستان حضور دارند. 
***
بمباران 3 استان یمن
جنگنده‌های متجاوز سعودی بار دیگر آتش‌بس ادعایی خود در یمن را نقض کردند. بر اساس این گزارش، طی ۲۴ ساعت مناطق مختلف یمن از جمله ۳ استان این کشور هدف حملات هوایی جنگنده‌های سعودی قرار گرفت. طبق اعلام رسانه‌های عربی، مناطق مسکونی در استان‌های البیضا، مأرب و صعده هدف سنگین‌ترین حملات جنگنده‌های سعودی قرار گرفته است. حملات سعودی‌ها به غیرنظامیان یمنی در حالی ادامه دارد که آنها همچنان بر آتش‌بس ادعایی و دروغین خود در یمن تأکید می‌کنند. 
***
هشدار درباره تجزیه شمال عراق
غضنفر البطیخ، عضو ائتلاف پارلمانی الفتح عراق از تلاش ایالات‌متحده آمریکا برای تجزیه این کشور انتقاد کرد. البطیخ به پایگاه خبری المعلومه گفت آمریکا از زبان «جان بولتون» مشاور پیشین دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری این کشور، پیام‌های جدیدی به کشورهای منطقه و عراق ارسال کرد. وی بر این باور است که پیام آمریکا درباره آینده عراق و تشکیل یک کشور کرد در شمال عراق است. این نماینده عراقی تصریح کرد: «آمریکا می‌خواهد این کشور نوپا و جوان، سنگ‌بنای خاورمیانه [جدید] و از همپیمانان نزدیکش باشد». البطیخ در پایان خاطرنشان کرد: «تشکیل یک کشور کرد، برای کشورهای منطقه خطرناک است... کردها همچنان بر این باورند که این رؤیای مداوم، فقط با حمایت آمریکا و انگلیس محقق خواهد شد». بولتون اخیرا با حمایت علنی از تجزیه عراق، آن را سودمند دانست و از کردها خواست برای مرحله پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آماده باشند. 
***
باران‌های موسمی با ۳۰ کشته در کره
تداوم بارش‌های موسمی در کره‌جنوبی به مرگ حداقل ۳۰ نفر انجامید و نیروهای امدادی روز شنبه نزدیک به ۵ هزار نفر را از منازل‌شان تخلیه کردند. طبق گزارش‌ها، بارش‌های موسمی در کره‌جنوبی سبب سیل و رانش زمین شد و تنها در روزهای جمعه هفته گذشته و شنبه سبب آواره شدن بیش از ۳۷۰۰ نفر شد. دولت کره‌جنوبی به مردم این کشور درباره تداوم بارش‌های سیل‌آسا در روزهای یکشنبه و دوشنبه و احتمال وقوع دوباره سیل‌‎ و رانش‌ زمین هشدار داد. 
***
حریق در مرکز ویجیاوادای هند
در حالی که هند از نظر شیوع ویروس کرونا در جهان بعد از آمریکا و برزیل در رده سوم جهان قرار دارد، وقوع آتش‌سوزی در یک مرکز ویژه درمان مبتلایان به این ویروس در ایالت آندرا پرادش هند جان حداقل ۹ نفر را گرفت. طبق گزارش‌ها، در نتیجه این آتش‌سوزی که به دلیل اتصال برق به وقوع پیوست، حداقل 9 بیمار مبتلا به کرونا جان‌شان را از دست دادند. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در پیامی توئیتری با خانواده‌های قربانیان داغدار ابراز همدردی کرد و به آنها درباره حمایت‌های دولت قول داد. 
***
زخمی شدن 6 نفر در تیراندازی‌های فیلادلفیا
بنا بر اعلام پلیس آمریکا، شنبه‌شب ۶ نفر از جمله یک زن باردار در فیلادلفیا، بزرگ‌ترین شهر ایالت پنسیلوانیا هدف تیراندازی قرار گرفتند. 3 زن ۵۹، ۲۴ و ۱۸ ساله بعد از اصابت گلوله به بیمارستان انتقال یافتند که در حال حاضر وضعیت باثباتی قرار دارند. حال 3 پسر نوجوانی هم که هدف تیراندازی قرار گرفتند، خوب است. بنا بر داده‌های اداره پلیس فیلادلفیا، از آغاز سال میلادی جاری، ۹۸ فرد زیر ۱۸ سال در این شهر هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند. کمیسر پلیس این شهر روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: خشونت احمقانه با استفاده از اسلحه ما را نابود کرده است. این بی‌قانونی‌ها در جامعه ما جایی ندارد. 
***
بیم کانادا از ترور رئیس سابق اطلاعات سعودی
روزنامه «گلوب ‌اند میل» کانادا در گزارشی نوشت سازمان امنیت این کشور از تلاش جدیدی برای ترور سعد‌الجابری خبر داده و از این رو تدابیر امنیتی شدیدتری در محل اقامت وی اتخاذ شده است. محل سکونت سعدالجابری از بیم ترور مشخص نیست اما گفته می‌شود در اطراف خانه وی مأموران سلطنتی کانادا به همراه محافظان ویژه با تجهیزات کامل در حال نگهبانی هستند. این مقام کانادایی در ادامه توضیحات بیشتری درباره تلاش جدید دولت سعودی برای ترور سعد‌الجابری ارائه نکرد. سعد‌الجابری که معاون محمد بن‌نایف پیش از کودتای بن‌سلمان در ژوئن ۲۰۱۷ بود و ریاست سازمان اطلاعات سعودی را بر عهده داشت، گفته می‌شود اسنادی در دست دارد که محمد بن‌سلمان به دنبال آنهاست. 

Page Generated in 0/0058 sec