printlogo


کد خبر: 222904تاریخ: 1399/5/20 00:00
اخبار

مدیرعامل سازمان انتقال خون مطرح کرد
درخواست از مردم برای اهدای خون
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران از مردم خواست امسال با توجه به شرایط ویژه ماه‌های محرم و صفر اهدای خون به بیماران را در اولویت نذورات خود قرار دهند. دکتر پیمان عشقی تاکید کرد: محرم تا اربعین امسال فرصتی ارزشمند برای افزایش ذخایر مورد نیاز خون و پلاسمای بهبودیافتگان «کووید-۱۹» است. به گزارش ایسنا، وی گفت: در روزهای شیوع کرونا برخی کشورهای پیشرفته در 3 هفته اول پس از شیوع این ویروس دچار ۶۵ درصد افت ذخایر خون شدند اما ذخایر خون ایران در اوج شیوع کرونا و در هفته سوم اسفند ۳۵ درصد افت پیدا کرد. عشقی از بهبود سطح ذخایر و افزایش اهدای خون نیز خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۳ تا ۱۵ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش آمار اهدای خون داریم. وی ذخایر فعلی خون را قابل قبول و ۶ روز برشمرد و یادآور شد: نیاز استان‌ها در قالب شبکه خون‌رسانی تامین می‌شود تا اگر سطح ذخایر در استانی با هر وضعیتی از شیوع کرونا کاهش یافت از دیگر استان‌ها به آنها خون ارسال شود. 
***
ابتلای ۵ میلیون ایرانی به دیابت نوع ۲
استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بر اساس بررسی‌های به عمل آمده حدود 5/4 تا ۵ میلیون نفر در کشور مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند ولی درباره آمار مبتلایان به دیابت نوع یک، آمار دقیقی وجود ندارد. به گزارش تسنیم، علیرضا استقامتی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن دیابت گابریک و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه بیمار باید نحوه تزریق انسولین و استفاده از مواد غذایی مناسب را جهت کنترل بیماری خود آموزش ببیند، گفت: اگر بیمار فقط بخواهد بر اساس دستور پزشک عمل کند و خودش جهت کنترل بیماری در کنار پزشک گام برندارد، موفقیت در درمان حاصل نخواهد شد. استقامتی با اشاره به اینکه کنترل دیابت نیاز به مراقبت دائمی توسط بیمار دارد، گفت: به طور کلی رویکرد در درمان این بیماری مزمن، «بیمارمحوری» است.
***
کشف بیش از 4 تن موادمخدر
رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر ناجا از کشف 4 تن و 484 کیلو مواد افیونی و دستگیری 4 سوداگر مرگ در درگیری مسلحانه پلیس با سوداگران مرگ در سیستان‌و‌بلوچستان خبر داد. به گزارش فارس، سرهنگ مجید کریمی در تشریح جزئیات عملیات جدید ماموران پلیس مبارزه با موادمخدر سیستان‌و‌بلوچستان اظهار داشت: مأموران پلیس مبارزه با موادمخدر شهرستان‌های «نیک‌‌شهر» و «سراوان»، اعضای یک باند مسلح قاچاق مواد افیونی را که قصد انتقال 2 محموله بزرگ موادمخدر از شهرستان‌های مذکور به مرکز کشور را داشتند، شناسایی کردند. وی افزود: بامداد روز شنبه مأموران انتظامی شهرستان «نیک‌شهر» در قالب چند تیم عملیاتی با رصد منطقه و انجام یکسری اقدامات تخصصی، یک تیم از اعضای این باند قاچاق را که با یک دستگاه وانت تویوتا، در حال جابه‌جایی محموله موادمخدر در حوالی روستای«گریچ» این شهرستان بودند، شناسایی کردند. این مقام انتظامی در ادامه تصریح کرد: طی عملیات بازرسی از خودروی قاچاقچیان، یک تن و 380 کیلو و 305 گرم تریاک به دست آمد. سرهنگ کریمی همچنین خاطرنشان کرد: شب‌گذشته (شنبه‌شب) نیز در یک عملیات موفقیت‌آمیز دیگر، جان برکفان پلیس مبارزه با موادمخدر با تلاش و سرعت عمل خود، 4 نفر از قاچاقچیان موادمخدر را دستگیر و در بازرسی از خودروهای توقیفی 3 تن و 103 کیلو و 900گرم مواد‌مخدر را به همراه 2 قبضه سلاح کلاش، مقادیری مهمات جنگی و یک دستگاه بی‌سیم دستی کشف کردند. این مقام انتظامی با اشاره به اینکه در این 2 عملیات، در مجموع 4 تن و 484 کیلو و 205 گرم انواع مواد‌مخدر کشف شده است، خاطرنشان کرد: متهمان دستگیرشده برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی شدند و تلاش برای دستگیری قاچاقچیان متواری ادامه دارد. 
***
برخورد مرگبار اتوبوس با عابران در بزرگراه بعثت
سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از جان باختن یک نفر و مصدوم شدن 4 نفر در پی برخورد یک دستگاه اتوبوس با عابران پیاده در بزرگراه بعثت خبر داد. سیدجلال ملکی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره اظهارکرد: ساعت ١١:٣١ دیروز یک مورد حادثه برخورد یک دستگاه اتوبوس با عابران در مسیر غرب به شرق بزرگراه بعثت قبل از چهار‌راه خزانه بخارایی به سامانه ١٢۵ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع داده شد که بلافاصله ۳ ایستگاه از مسیرهای مختلف به محل اعزام شدند. وی ادامه داد: در محل مشاهده شد یک دستگاه اتوبوس متعلق به بخش خصوصی به دلایل نامشخصی هنگام حرکت کنترل خود را از دست داده و با عابران و افرادی که در محل حضور داشتند برخورد کرده است. ملکی با بیان اینکه این اتوبوس با ۵ آقا برخورد کرده بود که ۴ نفر دچار مصدومیت شده بودند و به مراکز درمانی منتقل شدند، ادامه داد: متأسفانه یک نفر نیز در پی این حادثه جان خود را از دست داد. 
***
وقوع زلزله 1/5 ریشتری در کرمانشاه
زلزله 1/5 ریشتری در مقیاس امواج درونی دیروز استان کرمانشاه را لرزاند. به گزارش ایسنا، شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ساعت ۱۳:۴۶:۱۹ ثانیه یکشنبه، ۱۹ مرداد ماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند. مختصات این زمین‌لرزه در عمق ۸ کیلومتری زمین، 25/34 درجه عرض شمالی و 62/45 درجه طول شرقی ثبت شده است. این زمین‌لرزه در ۲۹ کیلومتری گیلانغرب، ۳۰ کیلومتری قصرشیرین و ۳۲ کیلومتری سرپل‌ذهاب در استان کرمانشاه رخ داده است.

Page Generated in 0/0051 sec