printlogo


کد خبر: 222913تاریخ: 1399/5/20 00:00
مسؤول جدید گروه اقدام ایران وزارت خارجه آمریکا کیست؟
بی‌خاصیت مثل هوک
اولین و مهم‌ترین مأموریت الیوت آبرامز پیگیری موضوع تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است

گروه سیاسی: برایان هوک، مسؤول گروه اقدام ایران قرار است جای خود را به الیوت آبرامز بدهد؛ چهره کهنه‌‌کار محافظه‌کار آمریکایی که البته در 3 ماه پایانی به انتخابات ریاست‌جمهوری عملا فرصتی برای اتخاذ راهبرد جدید ندارد و در بهترین شرایط باید همان مسیر برایان هوک را ادامه دهد. 
آبرامز، دیپلمات کهنه‌‌کار و نومحافظه‌کار تندرویی که جایگزین هوک شده، متولد ژانویه ۱۹۴۸ است که اکنون به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا فعالیت می‌کند. 
الیوت آبرامز ۷۲ ساله در دوره‌های بوش و ریگان در سیاست خارجی آمریکا نقش داشت و در ماجرای «ایران‌کنترا» در زمان ریاست‌‌جمهوری ریگان به اتهام پنهان کردن اطلاعات از کنگره مجبور به پاسخگویی در مقابل نمایندگان شد اما توسط «جرج دبلیو بوش» مورد عفو قرار گرفت. در دوران ریاست‌جمهوری جرج بوش که زمان حیات پردامنه نومحافظه‌کاران آمریکا بود، نام آبرامز جزو 4 نامی بود که در حمایت از اسرائیل و دفاع از راهبرد جنگ پیش‌دستانه علیه عراق و تغییر رژیم در ایران به چشم می‌خورد که در نوشتن و عملیاتی‌سازی پروژه «قرن جدید آمریکایی» در میانه دهه ٩٠ با یکدیگر همکار بودند. 
آبرامز که با «آریل کاهانا» دیپلمات اسرائیلی روابط ویژه دارد، عضو شورای یادبود هولوکاست در آمریکاست که در بهبود روابط اسرائیل با آمریکا در دوره بوش نقش مهمی داشت. او پس از «ریچارد پرل» معروف به شاهزاده تاریکی، «پل ولفوویتز» و «جان بولتون» چهارمین فردی بود که در دوران بوش مطرح و در شورای امنیت ملی مشغول به کار بود. 
این سیاستمدار بدنام آمریکایی به دلیل حمایتش از مداخله آمریکا در امور داخلی نیکاراگوئه و السالوادور همواره بحث‌برانگیز بوده به طوری که اوایل سال ۱۹۸۲ میلادی زمانی که گزارشی از قتل‌عام ٧٠ هزار غیرنظامی به دست ارتش السالوادور در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد، در گزارشی به کمیته سنا نوشت این گزارش‌ها معتبر نیست و حادثه‌ای بوده که در آن چریک‌ها کشته شدند. او حامی دیکتاتور گواتمالا بود که به دلیل کشتن ۲۰۰ هزار نفر در جنگ داخلی محکوم به نسل‌کشی شد. 
‌آبرامز همچنین مخالف نامزدی ترامپ بود و همین مخالفت سبب شد شانس انتخاب به عنوان قائم‌مقام وزارت خارجه در زمان رکس تیلرسون را از دست بدهد. 
در گزارشی که در خبرگزاری ایرنا آمده است «توماس جونو» استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «فرصت بر باد رفته: رئالیسم نوکلاسیک و سیاست خارجی ایران» نسبت به آبرامز توصیفی صریح دارد و می‌گوید: او نسبت به هر کسی دیگر، نزدیک‌ترین ارتباط را با شکست‌های سیاست خارجی آمریکا دارد. مداخله‌گری‌های بی‌پروایانه، دروغ گفتن به کنگره، منفصل کردن متحدان، درس نگرفتن از اشتباهات گذشته و حماقت‌های بیشتری در سیاست آمریکا نسبت به ایران انتظار می‌رود. 
آبرامز که پست مدیر ارشد در شورای امنیت ‌ملی آمریکا در امور خاورمیانه و آفریقای شمالی را در دوران جرج بوش به عهده داشت، طی 2 سال اخیر نماینده دولت ترامپ برای بررسی روندهای مربوط به تحولات در ونزوئلا بوده که ناکامی او در برکناری دولت مادورو موجب شد دولت ترامپ به ناچار دست از گزینه تغییر رژیم ونزوئلا بردارد. 
به نوشته آبزرور، آبرامز سال ۲۰۰۲ میلادی در تلاش برای برنامه‌ریزی کودتا علیه هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری چپ‌گرای ونزوئلا نقش داشته است. 
کمتر از 100 روز تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مانده و مهم‌ترین پرونده روی میز آبرامز تلاش برای ممانعت از رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران طبق مفاد برجام است؛ همان هدفی که هوک هم در پی آن بود. 
تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران به یک موضوع حیثیتی برای آمریکا تبدیل شده است به گونه‌ای که مقامات این کشور از جمله وزیر خارجه آمریکا تاکید کردند یقینا این تحریم‌ها تمدید می‌شود. با این حال آمریکا هنوز نتوانسته است در فرصت کوتاه باقیمانده حتی میان متحدان خود یکپارچگی به وجود آورد. این در حالی است که رسانه‌های غربی و کارشناسان معتقدند حتی اگر کشورهای غربی عضور شورای امنیت سازمان ملل که متحد آمریکا نیز به حساب می‌آیند با سیاست این کشور درباره تمدید تحریم‌های تسلیحاتی موافق باشند، چین و روسیه قطعا به این قطعنامه رأی منفی می‌دهند. 

Page Generated in 0/0056 sec