printlogo


کد خبر: 222922تاریخ: 1399/5/21 00:00
توپ نمایش خانگی در زمین نهادهای فرهنگی بالادستی
یک‌بام و دوهوای نمایش‌خانگی کی تمام می‌شود؟

صحبت‌های تازه رئیس سازمان سینمایی درباره وضعیت صدور مجوز تولید آثار شبکه نمایش خانگی و ارجاع این موضوع به شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، پرونده این موضوع را نسبت به گذشته پیچیده‌تر کرد. به گزارش «وطن امروز»، روز یکشنبه حسین انتظامی در نشستی پاسخگوی سوالات اهالی رسانه بود. انتظامی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری صدور مجوز محتوای فضای مجازی از ارشاد به صداوسیما، توضیح داد: «ما در فناوری‌های نوپدید از جمله وی‌او‌دی‌ها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که برداشت‌های متفاوت دستگاه‌ها اصلاح شود. مراجع قانون‌گذاری همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند و جمع‌بندی توسط آنها مبنای عمل همه دستگاه‌ها خواهد بود». انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره واگذاری امتیاز مجوز وی‌اودی‌ها به سازمان صداوسیما و سکوت سازمان سینمایی در این زمینه بیان کرد: «باز هم تأکید می‌کنیم ما منتظر تعیین‌تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه‌ها از جمله وزارت ارشاد را روشن کند».
اعلام این خبر در شرایطی از سوی انتظامی رخ داده است که مدتی بود زمزمه‌های نسبتا قوی‌ای در ارتباط با سپردن مسؤولیت صدور مجوز شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها به سازمان صداوسیما شنیده می‌شد. حتی یکی از رسانه‌ها از سریال «موچین» به عنوان نخستین سریالی یاد کرد که با مجوز رسانه ملی برای عرضه در شبکه نمایش خانگی تولید شده است. البته این ماجرا ریشه در تاریخچه شبکه نمایش خانگی دارد و از همان روزهایی که این شبکه کار خود را با نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد هم نظرات مختلفی در ارتباط با اینکه مسؤولیت این کار باید به چه کسی سپرده شود، در رسانه‌ها منتشر می‌شد. گروهی حق را به صداوسیما می‌دادند و گروهی دیگر نیز به واسطه آنکه سپردن مسؤولیت این حوزه به تلویزیون را اسباب انحصار در این بخش می‌دانستند، معتقد بوده و هستند که مدیریت صدور مجوزها در حوزه شبکه نمایش خانگی و سامانه‌های آنلاین پخش فیلم همچنان باید با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد. 
با این همه حالا که بحث ورود نهادهای بالادستی به این حوزه مطرح شده، شاید بد نباشد یک بار برای همیشه وضعیت مدیریت این شبکه مشخص شود. البته در کنار تعیین مدیریت این حوزه، بهتر است ضوابطی نیز در نظر گرفته شود تا روند تولید و عرضه آثار در این حوزه سروسامان بهتری یابد، بویژه که پس از بالا گرفتن منازعات بر سر مدیریت صدور مجوزها در شبکه نمایش خانگی، حالا مدتی است وضعیت صدور مجوز تازه برای این شبکه در هاله‌ای از ابهام است و هنوز هم مشخص نیست بالاخره چه نهادی در این حوزه تصمیم‌گیر خواهد بود. البته که با توجه به شرایط و قرائن موجود به نظر می‌رسد در نهایت مسؤولیت این حوزه به صداوسیما سپرده شود، بویژه که در دوره فعلی عرضه محصولات نمایشی بیشتر از آنکه در قالب دی‌وی‌دی و به شکل فیزیکی باشد، به شکل مجازی و اینترنتی انجام می‌شود و حالا مخاطبان این شبکه بیش از گذشته شده و حساسیت‌ها بر محتوای عرضه‌شده در آن نیز بیشتر شده است. هر چند که سپردن این موضوع به تلویزیون در شرایط کرونایی فعلی که مردم بیش از همیشه نیازمند محتوای سرگرم‌کننده هستند هم دارای ضعف‌هایی است که در آینده بیشتر آن را بررسی خواهیم کرد. 

Page Generated in 0/0061 sec