printlogo


کد خبر: 222932تاریخ: 1399/5/21 00:00
دور دنیا

تحرکات امارات برای سرقت طلای لیبی
برخی منابع آگاه از دیدار پنهان مقامات عالی‌رتبه امارات با مسؤولان لیبی از جمله صدام، پسر خلیفه حفتر و فرمانده شبه‌نظامیان طارق بن زیاد و «عبدالرحمن الکیلانی» فرمانده گردان السلام در شهر الکفره واقع در دورترین نقطه جنوب لیبی خبر دادند. به گفته این منابع، مسؤولان اماراتی با یک هواپیمای ویژه وارد شرق لیبی شده سپس به همراه پسر حفتر به جنوب این کشور رفته و در جلسه‌ای شرکت کردند که هدف از آن دستیابی به توافقی سه‌جانبه درباره انتقال مقادیر زیادی طلای استخراج‌شده از کوه العوینات واقع در مثلث مرزی بین لیبی، سودان و مصر به امارات بوده است. قرار است انتقال طلای لیبی به امارات تحت نظارت شخصیت‌های اماراتی که بر فعالیت شرکت‌های مسؤول استخراج طلا در این کشور نظارت دارند، صورت گیرد. 
***
تحریم ۱۱ مقام آمریکایی توسط چین
اقدام آمریکا در اعمال تحریم 11 مقام چینی و متحدان آنها در هنگ‌کنگ، با مقابله ‌به‌مثل و اقدام تلافی‌جویانه مشابه دولت پکن مواجه شد. وزارت خارجه چین دیروز اعلام کرد ۱۱ مقام آمریکایی را در اقدامی متقابل تحریم کرده است. بر این اساس، ژائو لی‌جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین با اعلام این خبر گفت این تحریم‌ها شامل مقاماتی از جمله تد کروز و مارکو روبیو سناتورهای جمهوری‌خواه، کنث راث، مدیرعامل سازمان دیده‌بان حقوق بشر و مایکل آبراموویتز رئیس سازمان خانه آزادی می‌شود. ژائو در کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد که این مقام‌های آمریکایی تحریم‌شده، در امور داخلی چین مرتبط با هنگ‌کنگ، دخالت کرده و سعی داشته‌اند خودمختاری این منطقه را تضعیف کنند. 
***
مهار آتش‌سوزی وسیع در نجف اشرف
منابع رسانه‌ای عراق از وقوع آتش‌سوزی در چند نمایشگاه مبلمان در نجف اشرف و مهار آن خبر دادند. پایگاه خبری المعلومه به نقل از علی تویج، هماهنگ‌کننده رسانه‌ای اداره دفاع مدنی این استان نوشت: در ساعات اولیه بامداد دوشنبه آتش‌سوزی بزرگی در 4 نمایشگاه بزرگ مبلمان در محله السلام نجف اشرف گزارش شد که تیم‌های آتش‌نشانی خود را به محل حادثه رساندند و با پشتیبانی نهاد اطفای حریق آستان قدس علوی و اداره آب، این آتش مهار و خاموش شد. وی افزود یک کمیته تحقیق برای مشخص کردن دلایل این آتش‌سوزی تشکیل شده است. این آتش‌سوزی در حالی رخ داده است که چند روز پیش نیز به دلایلی نامعلوم نزدیک به ۲۰ انبار مواد غذایی و لوازم الکتریکی در محله القدس استان نجف اشرف دچار حریق گسترده شد و مهار آنها ساعت‌ها طول کشید. نزدیک به یک هفته پیش نیز گذرگاه زرباطیه - مهران شاهد آتش‌سوزی چندین کامیون بود و دست‌کم 5 کامیون به دلایلی نامشخص آتش گرفتند که برخی از آنها حامل کالا بودند و ۵ تیم آتش‌نشانی از استان واسط با اعزام به محل حادثه تلاش کردند حریق را مهار کنند. 
***
روایت مشاور ترامپ از محورهای سفر الکاظمی به آمریکا
گابریل صوما، مشاور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا در گفت‌وگو با یک پایگاه خبری عراقی، درباره مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در کاخ سفید توضیح داد. مشاور رئیس‌جمهور آمریکا در امور غرب آسیا افزود: ماموریت اصلی الکاظمی در سفر به واشنگتن، تقویت روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف امنیت، اقتصاد، انرژی، بهداشت و مهار همه‌گیری کروناست. همچنین موضوع اعتراضات در عراق نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این دیدار همچنین موضوع آدم‌ربایی‌ها و ترورها در عراق که مهم‌ترین آنها ترور هشام الهاشمی، کارشناس امنیتی است، طرح خواهد شد. 
***
صدور فرمان آزادی 400 زندانی طالبان
ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان از امضای حکم آزادی 400 زندانی طالبان توسط اشرف غنی پس از تصمیم اعضای لویی جرگه خبر داد. بر اساس توافق صلح ایالات‌متحده آمریکا با گروه طالبان، دولت باید 5 هزار زندانی گروه طالبان را آزاد می‌کرد. دولت 4600 زندانی طالبان را آزاد کرد اما 400 نفر دیگر را به جرم جرائم جنایی، حقوق‌بشری و تروریستی آزاد نکرد. گروه طالبان این اقدام دولت را مانعی در برابر صلح و گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اعلام کرده بود. پس از جنجال‌های فراوان حکومت تصمیم گرفت لویه جرگه مشورتی صلح را ایجاد کند تا درباره آزادی 400 زندانی باقیمانده تصمیم بگیرد. جرگه 17 مرداد آغاز شد و سرانجام بعد از 3 روز گفت‌وگو، رای به آزادی 400 زندانی باقیمانده گروه طالبان داد. 
***
اقدامات اطلاعاتی یمن علیه ائتلاف سعودی
عبدالله یحیی الحاکم، رئیس هیأت اطلاعات و شناسایی یمن در نشستی با حضور افسران اطلاعاتی این کشور درباره آخرین تحولات میدانی و مناطق درگیری سخنرانی کرد. به نوشته وبگاه المسیره، حاضران در این نشست، فعالیت‌های اطلاعاتی و راه‌های جنگ روانی و پخش شایعات از سوی ائتلاف سعودی علیه ارتش و کمیته‌های مرکزی یمن و اقدامات اطلاعاتی در مراحل پیش‌رو را بررسی کردند. یحیی الحاکم در این نشست گفت باید تلاش‌ها و فعالیت‌ها در راستای اقدامات اطلاعاتی در سطوح عالی برای مقابله با جنگ الکترونیک و سایبری متمرکز شود. او همچنین با تقدیر از نیروهای اطلاعاتی وابسته به هیأت اطلاعات و شناسایی در مناطق مختلف، گفت این نیروها در خارج از مرزهای یمن نیز فعال بوده و اقدامات آنها موجب شده است ائتلاف سعودی برای کاهش حملات علیه مردم یمن، تحت فشار قرار گیرد. این مقام یمنی، در پایان گفت مرحله جدیدی از اقدامات اطلاعاتی در ابعاد مختلف و راهبردی صورت خواهد گرفت. 

Page Generated in 0/0052 sec