printlogo


کد خبر: 222945تاریخ: 1399/5/21 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره تبعات تغییر ماهیت ویروس کرونا در موج دوم
خطر جوانان کرونایی برای سالمندان
آمار فوتی‌های کرونایی دیروز به ۱۸۹ و تعداد مبتلایان به ۲۱۳۲ نفر رسید

اسد‌الله خسروی*: چرخش پاندمی کرونا به سمت جوانان و نوجوانان در موج دوم این بیماری، نگرانی‌های فراوانی را برای کادر پزشکی، مردم و مسؤولان ایجاد کرده است، چرا که با توجه به در پیش بودن ایام محرم در صورت بی‌توجهی جوانان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تختی برای بستری بیماران در کشور نمی‌ماند. 

به گزارش «وطن امروز»، افزایش بستری‌شدگان مبتلا به کرونا در موج دوم و قدرت بالای سرایت این ویروس خطرناک در این دوره، تخت‌های بیمارستانی را پر کرد و آمار مرگ‌و‌میر را نیز بالا برد. این رخداد که در پی عادی‌انگاری شرایط از سوی خیلی‌ها در پی بازگشایی صنوف و مشاغل و... اتفاق افتاد، بیمارستان‌ها را مملو از مبتلایان به کرونا کرد؛ مبتلایانی که دیگر همچون موج نخست همه‌گیری کرونا سالخورده نیستند، بلکه بخش عمده‌ای از آنها جوانان و نوجوانانی هستند که درگیر این بیماری شده و متأسفانه بعضا جان باخته‌اند. جوانان بی‌اعتنا به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در موج دوم کرونا نه فقط خود گرفتار این بیماری کشنده می‌شوند، بلکه خیلی‌ها بدون داشتن علامت به این بیماری مبتلا شده و ناقل آن می‌شوند؛ ناقلانی که بلای جان افراد سالخورده و بیمار خانواده‌های‌شان و جامعه خواهند شد. در چنین شرایطی با توجه به پربودن ظرفیت تخت‌های خیلی از بیمارستان‌ها و نیز خستگی کادر پزشکی، این احتمال وجود دارد که در صورت بی‌توجهی جوانان و نوجوانان به رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری فیزیکی در ایام سوگواری ماه محرم مشکلات فراوانی متوجه کادر پزشکی و سلامت جامعه شود. مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله‌ با کرونا در این باره به «وطن امروز» گفت: جوانان بی‌توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی عامل شیوع بیشتر این بیماری در موج دوم کرونا هستند، چرا که آنها ناقلان خاموش بیماری «کووید-19» بوده و چه‌بسا خودشان به این بیماری مبتلا می‌شوند اما چون علامتی ندارند سفیر کرونا در منزل، محل کار و جامعه خواهند شد. وی به فصل تابستان و سفر برخی‌ افراد به شهرستان‌ها بویژه در ایام محرم اشاره کرد و افزود: نگرانی‌ها بابت تجمع افراد بیش از تعدادی که در دستورالعمل ستاد ملی کرونا برای محرم اعلام شده افزایش یافته است، چرا که این احتمال وجود دارد که کنترل‌ها در این زمینه دشوار شود، بنابراین مردم برای حفاظت از جان خود، اعضای خانواده و جامعه باید به دستورات ستاد ملی کرونا توجه کنند و در عزاداری‌ها نیز با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک همچنین رعایت اصول بهداشتی، مرگ را به آسانی به جان نخرند.  عضو کمیته علمی ستاد مقابله‌ با کرونا گفت: در تعطیلی 3-2 روزه عید غدیرشاهد ترافیک در جاده‌ها بودیم، بنابراین حذر از سفر در این روزهای کرونایی به نفع همه است تا زنجیره این ویروس مرگبار در کشور بتدریج قطع شود. 
مردانی اضافه کرد: کادر پزشکی از لحاظ روحی و جسمی خسته است و بیمارستان‌ها نیز گنجایش بستری مبتلایان به ویروس کرونا در صورت تشدید همه‌گیری کرونا در کشور را ندارند.
 
* افزایش تعداد بستری‌شدگان و افراد بدحال مبتلا
آمار بستری‌شدگان و افراد بدحال مبتلا به کرونا زیاد شده است. در این میان رئیس بیمارستان امام خمینی هم از افزایش آمار «جوانان مبتلا به کرونا» و «بیماران بدحال نیاز به آی‌سی‌یو» خبر داد. خسرو صادق‌نیت درباره شرایط مبتلایان به کرونا در بیمارستان امام خمینی گفت: آمار مراجعان به بیمارستان و همچنین تعداد بیماران بستری در بخش کرونا در این هفته نسبت به اواخر تیر و اوایل مرداد‌ماه کاهش پیدا کرده است، البته در این دوره نسبت به دور اول شیوع بیماری یعنی اسفند‌ماه گذشته، بیماران نیازمند بستری و بدحال بیشتر شده است. وی افزود: از آنجا که تعداد قابل توجهی از بیماران از دیگر بیمارستان‌ها به مجتمع ارجاع می‌شوند، معمولا بیماران نیازمند به بستری و بدحال ما به نسبت مراجعان سرپایی بسیار بیشتر است. صادق‌نیت با اشاره به امکانات بیمارستان در این شرایط بیان کرد: در دور اول شیوع کرونا که بیماران بسیاری به بیمارستان امام خمینی مراجعه کردند و گاهی به حدود 800 نفر در روز می‌رسید، با کمک وزارت بهداشت بخش قابل توجهی از نیازهای تجهیزاتی را حل‌و‌فصل کردیم، البته امکانات ما در حال حاضر ایده‌آل نیست اما در حدی که خدمات قابل قبولی را به مردم ارائه دهیم، امکانات داریم و در حال حاضر مشکل تخت و دستگاه‌های کمک تنفسی برای مراجعان فعلی نداریم. رئیس بیمارستان امام ‌خمینی به ایسنا گفت: در این دوره پرسنل بیمارستان با افزایش شیوع ویروس در جامعه، نسبت به سری قبل بیشتر مبتلا شدند که باید قرنطینه می‌شدند، بنابراین کار این افراد هم بر دوش بقیه کادر درمان افتاد، لذا فشار کاری بر پرسنل در این دوره به مراتب بیشتر از قبل شده است. صادق‌نیت تصریح کرد: در این یک ماه و نیم اخیر ابتلای جوانان نسبت به دور قبل بیشتر شده است و همچنین شاهد افزایش تعداد بیماران بدحال نسبت به دور اول شدیم که به‌ آی‌سی‌یو نیاز دارند. 
 
* ۲۱۳۲ مبتلا و ۱۸۹ فوتی جدید کرونا
حدود 4 هزار مبتلا به بیماری «کووید-‌19» در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت دیروز از شناسایی ۲۱۳۲ مورد جدید «کووید-‌19» در کشور در 24 ساعت گذشته خبر داد. سیما سادات‌لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، 2 هزار و ۱۳۲ بیمار جدید مبتلا به «کووید-‌19» در کشور شناسایی شد که یکهزار و ۶۷ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-‌19» در کشور به ۳۲۸ هزار و ۸۴۴ نفر رسید. سادات‌لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۹ بیمار «کووید-‌19» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۶۱۶ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت همچنین گفت: ۳۹۹۲ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-‌19» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.
* خبرنگار

Page Generated in 0/0059 sec