printlogo


کد خبر: 222953تاریخ: 1399/5/21 00:00
«وطن امروز» گزارش می‌دهد؛ اما و اگرهای ضمانت سهام عدالت برای کارت اعتباری
کارت اعتباری؛ تهدیدها و فرصت‌ها
تمام مشمولان سهام عدالت می‌توانند با ضمانت سهام خود کارت اعتباری خرید دریافت کنند

گروه اقتصادی: ارزش پرتفوی هر مشمول سهام عدالت به صورت کامل (یک میلیون تومانی) به نزدیک 20 میلیون تومان رسیده و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا پایان سال جاری رشد قابل توجهی داشته باشد؛ کما اینکه در ۴ ماه گذشته نزدیک به 100 درصد رشد کرده است. دولت برای جلوگیری از فروش این دارایی با وجود شرایط بد اقتصادی، طرح‌هایی مانند تضمین سهام عدالت برای دریافت کارت اعتباری و تسهیلات را مطرح کرد. 
حالا قرار است دولت به هر مشمول سهام عدالت تا سقف نیمی از ارزش پرتفوی سهام عدالت فرد کارت اعتباری با بهره 18 درصد بدهد. بررسی جزئیات این طرح نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کند که در ادامه به آنها می‌پردازیم. 
به گزارش «وطن امروز»، دولت با موافقت رهبری برای جبران آسیب‌های اقتصادی ناشی از کرونا آزادسازی سهام عدالت را انجام داد. پس از چند هفته به مشمولان این سهام اجازه داده شد 30 درصد از سهام خود را در اختیار بانک‌های عامل بگذارند و آنها پس از فروش سهام مردم، معادل ارزش سهام را در اختیارشان قرار دهند. فارغ از قرارداد استعماری که بانک‌ها با مردم منعقد می‌کردند اکثر کارشناسان بر این باور بودند که ارزش سهام عدالت روز‌به‌روز افزایش پیدا خواهد کرد و مردم را نسبت به فروش آن منع می‌کردند. 
با این وجود مردم هیچ بهره‌ای از منافع سهام عدالت نمی‌بردند. به زبان ساده با وجود اینکه دارایی‌های مردم بیشتر و بیشتر می‌شد و این روند همچنان ادامه دارد اما شیرینی خاصی برای مردم نداشت و صرفا دارایی آنها روی کاغذ افزایش پیدا می‌کرد. 
پیشنهاد ضمانت قرار گرفتن سهام برای دریافت تسهیلات یا کارت‌های خرید برای گذار از شرایط کنونی توسط کارشناسان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد که حالا پس از مدتی به نظر می‌رسد بانک‌ها و دولت هم به آن رغبت نشان داده‌اند. 
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در این باره گفت: دارندگان سهام عدالت از این پس می‌توانند در همه بانک‌ها سهام عدالت را به عنوان وثیقه گذاشته و کارت اعتباری خرید دریافت کنند. عباس معمارنژاد افزود: ارزش سهام عدالت در ابتدا ۸ میلیون تومان بود اما امروز حدود ۱۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان ارزش دارد. 
وی گفت: سهام عدالت در مدت 4 ماه، بیش از 2 برابر شد و انتظار می‌رود دارندگان این سهام در حفظ آن کوشا باشند و براحتی این سهام را نفروشند. 
 معمارنژاد افزود: نقش بانک‌ها در تامین مالی اقتصاد بسیار بزرگ است و طبق آمار سال ۹۸، 7/82 درصد از تامین مالی اقتصاد توسط بانک‌ها انجام شد که از این طریق ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است. 
معاون وزیر اقتصاد اضافه کرد: الباقی تامین مالی یعنی حدود 18 درصد توسط بازار سرمایه با ۱۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش مالی انجام شده است. 
وی ادامه داد: ارائه کارت اعتباری، دستورالعملی است که بانک مرکزی بخشنامه کرده و همه بانک‌ها توافق کردند تا ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را به صورت تسهیلات پرداخت کنند. 
معمارنژاد گفت: سود دریافتی بانک‌ها با ارائه کارت اعتباری ۱۸ درصد است و متقاضیان نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها ندارند، به طوری که سامانه‌های الکترونیکی تعریف شده و از 2 طریق داده اطلاعاتی شماره شبا و شماره تلفن همراه مشتری شناسایی شده و فرآیند بانکی از طریق سیستم‌های الکترونیکی به سرعت انجام می‌شود. 
وی افزود: در حال حاضر بانک‌های ملی و ملت کاملا الکترونیکی شده‌اند و سایر بانک‌ها هم کار الکترونیکی‌شدن‌شان در حال انجام است. 
 معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد گفت: برای گرفتن کارت اعتباری به هیچ وثیقه و ضامن دیگری نیاز نیست و فقط با ارائه سهام عدالت، مردم می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند. 
معمارنژاد افزود: این کارت‌های اعتباری، وام نیست و شرایط خاصی دارد که اگر متقاضی آن، شرایط را رعایت کند هیچ سودی لازم نیست پرداخت کند.
وی گفت: از هر تراکنشی که از کارت اعتباری استفاده می‌شود، مشتری یک ماه فرصت دارد تا مبلغ هزینه شده را تسویه کند و این کارت‌ها هر ماه شارژ می‌شوند و اگر تا ۳۰ روز مشتری مبلغ کسرشده کارت را تسویه نکند باید بهای سود ۱۸ درصد را به بانک پرداخت کند. 
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد درباره سوالی مبنی بر اینکه آیا این کارت‌های اعتباری را می‌شود به اقشار آسیب‌پذیر جامعه مثل نیازمندان، عضو کمیته امداد و بهزیستی هم داد یا نه؟ افزود: در حال حاضر صددرصد منابع قرض‌الحسنه بانک‌ها پرداخت شده و اگر قرار باشد از طریق ارائه کارت‌های اعتباری به این شکل به نیازمندان کمک شود، حتما باید سازمان‌های مربوط مثل بهزیستی و کمیته امداد با بانک‌های عامل قرارداد امضا کنند و تضمین مالی مورد نیاز را بدهند. معمارنژاد اضافه کرد: بانک‌ها هیچ سودی از طریق عرضه این کارت اعتباری دریافت نمی‌کنند بلکه فقط به دلیل کمک به شرایط اقتصادی مردم و دارندگان سهام عدالت این کار را انجام می‌دهند و این کار فقط به نفع کارمندان، کارگران و کسانی است که در میانه ماه دچار مشکلات اقتصادی کوتاه‌مدت می‌شوند و نقدینگی‌شان کم است. 
در حالی معاون وزیر اقتصاد زمان بازپرداخت‌ کارت اعتباری را یک ماه و بهره آن را برای هر ماه 18 درصد اعلام کرده که پیش‌تر سخنگوی سهام عدالت اظهارات متفاوتی مطرح کرده بود. 
حسین فهیمی در این باره گفته بود: مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق نظام بانکی تا سقف ۵۰ الی ۶۰ درصد از ارزش دارایی سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند و با استفاده از آن می‌توانند با مراجعه به مراکز خرید، به صورت اعتباری خرید کنند. وی ادامه داد: این افراد تا یک سال فرصت دارند وجه را با بانک تسویه کنند و چون بعد از یک سال قیمت سهام افزایش می‌یابد، این وام هزینه‌ کمتری برای فرد دارد. 
در موضوع کارت‌های اعتباری ۲ موضوع بسیار مهم است؛ ابتدا میزان بهره و دیگری سر‌رسید بازپرداخت. شیوه اخیر که توسط دولتی‌ها مطرح شده است، بیش از آنکه برای مردم راهگشا باشد، ضمن مصادره سهام عدالت توسط بانک‌ها، مردم را بدهکار آنها نیز خواهد کرد. شاید به دلیل شرایط اقتصادی بد، مردم از این ظرفیت استفاده کنند اما بهره 18 درصد ماهانه مسلما می‌تواند در آینده نزدیک آنها را آزار دهد. این یعنی در کنار از دست دادن سهام خود باید همین مبلغ اندکی را هم که صرفا باید خرید کنند (حق سرمایه‌گذاری برای دارایی‌های ارزشمند ندارند) با بهره سنگین باز‌گردانند. 
***
[تفاوت کارت بدهی و کارت اعتباری]
نکته قابل توجه طرح اعطای کارت اعتباری ورود ادبیات اعتباری به نظام‌های پرداخت کشور است. پیش از این بانک‌ها به صاحبان حساب صرفا کارت‌های پرداخت ارائه می‌کردند و مشتریان به محض خرید رقمی از حساب‌شان کسر می‌شد اما با این اقدام مشتریان بانک‌ها فرصت دارند ظرف یک ماه بدهی خود را پرداخت کنند. پیش‌تر بانک‌ها کارت‌های اعتباری را تنها در اختیار مشتریان خاص و با مبالغ مشخص قرار می‌دادند. کارت اعتباری، کارتی است که به شما این امکان را می‌دهد تا فراتر از میزان پولی که در کارت خود دارید، خرید کنید. شما از این کارت برای انجام معاملات اساسی خود می‌توانید براحتی استفاده کنید. کارت‌های اعتباری دارای نرخ بهره هستند که بعد از پرداخت قرض‌تان می‌توانید دوباره از آن استفاده کنید. وجه داخل کارت اعتباری و سابقه پرداخت شما می‌تواند اعتبار شما را تحت تأثیر قرار دهد اما کارت‌هایی که خیلی از شهروندان ایرانی هم اکنون در اختیار دارند صرفا کارت‌های بدهی است که به محض خرید، پول را به طور مستقیم از حساب بانکی کسر می‌کند.

Page Generated in 0/0058 sec