printlogo


کد خبر: 222957تاریخ: 1399/5/21 00:00
اخبار

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام موسویان
حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام سیدعباس موسویان، از متخصصان فقه اقتصادی را تسلیت گفتند. 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، متن پیام رهبر حکیم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
درگذشت جناب حجه‌‌الاسلام آقای سیدعباس موسویان رحمه‌الله‌علیه را به بازماندگان مکرم ایشان و نیز به شاگردان و همکاران و ارادتمندان این روحانی ارزشمند تسلیت عرض می‌کنم. ایشان از متخصصان فقه اقتصادی و صاحب‌نظر در بانکداری اسلامی و دیگر مسائل مالی فقه بودند و فقدان ایشان ضایعه است. از خداوند رحمت و مغفرت و علو درجات برای آن فقید و صبر و آرامش و اجر برای بازماندگانش مسألت می‌کنم. 
سیدعلی خامنه‌ای
۲۰ مرداد ۱۳۹۹
***
طرح‌های اقتصادی باید کارشناسی باشد
رئیس قوه‌قضائیه روز گذشته در اظهارات خود در جلسه شورای عالی قضایی به طرح اقتصادی دولت اشاره کرد و گفت: اعلام هر طرح اقتصادی در کشور باید با نظرات کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی همراه باشد و پس از تصویب نیز برای افکار عمومی بخوبی تبیین شود تا مورد استقبال همه قرار گیرد. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی افزود: یک طرح اقتصادی وقتی ارزشمند است و به مردم آرامش می‌دهد که با نظرات نخبگان تهیه شده باشد و درباره جزئیات آن هم اطلاع‌رسانی شود؛ در غیر این صورت با ایجاد ابهام، مردم را نگران و فعالان اقتصادی را سرگردان می‌کند. رئیس قوه‌قضائیه با ضروری خواندن توجه دولت و مجلس به موضوع معیشت، تصریح کرد: دولت و مجلس باید مسائل اقتصادی را با حساسیت و اولویت پیگیری کنند و با طرح‌های راهگشا و کارشناسی برای حل مشکلات معیشتی و گره‌گشایی از زندگی مردم گام بردارند. 
***
سخنگوی شورای نگهبان:
افرادی که در گذشته رد‌ صلاحیت شده‌اند برای ۱۴۰۰ ثبت‌نام نکنند
سخنگوی شورای نگهبان درباره اعلام برخی اسامی برای ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰، گفت: شورای نگهبان هنوز درگیر انتخابات نشده است و در این زمینه ورود نکرده و اقدامی نیز نکرده است. از جهات قانونی افراد می‌توانند در هر زمان ثبت‌نام کنند اما می‌توان توصیه کرد افرادی که در گذشته رد صلاحیت شده‌اند، دیگر ثبت‌نام نکنند. عباسعلی کدخدایی در واکنش به اظهارات «علی مطهری» مبنی بر اینکه نظرات پژوهشکده شورای نگهبان حریت مجلس را گرفته است، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان یک پژوهشکده علمی است و استقلال قوای سه‌گانه را مخدوش نکرده است و این حرف خنده‌دار است. وی همچنین درباره اظهارنظر آیت‌الله احمد جنتی درباره ضرورت نظارت دائمی شورای نگهبان بر نمایندگان مجلس گفت: نظارت یک امر عقلانی است که در قانون اساسی و سیاست‌های رهبری هم آمده است. در گذشته هم قانونی برای تشکیل هیاتی برای نظارت بر عملکرد نمایندگان تشکیل شد و آن هیأت کارایی نداشته و پیشنهاد شده که نظارت دقیق‌تری باشد. ما در شورا هر 4 سال یک بار نظارت داریم و عمل می‌کنیم و بهتر است در طول این 4 سال برای مجلس و نهاد دیگری نیز نظارت باشد. 
***
ادعای احتمال دخالت ایران در انتخابات آمریکا از سوی مشاور ترامپ
مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا با مطرح کردن این ادعا که ممکن است از سوی کشورهای خارجی از جمله ایران مداخله‌ای در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا انجام شود، درباره عواقب این اقدام هشدار داد. به گزارش ایسنا به نقل از شبکه سی‌بی‌اس، رابریت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا در گفت‌وگو با برنامه Face the Nation با تکرار ادعای تلاش کشورهای ایران، روسیه و چین برای دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، گفت: چه چین، چه روسیه یا ایران باشد، ما با این مسأله کنار نخواهیم آمد و برای هر کشوری که سعی کند در انتخابات آزاد و منصفانه ما مداخله کند، عواقبی سخت در کار خواهد بود. اوبراین در ادامه گفت: اینکه سران این کشورها جو بایدن یا دونالد ترامپ را ترجیح دهند مهم نیست. ما آمریکایی هستیم. اجازه نخواهیم داد کشورهای خارجی برای‌مان تصمیم بگیرند که رئیس‌جمهور بعدی‌مان چه کسی خواهد بود. این نامعقول است.
***
ظریف : بخشی از ارزهای ایران به کشور بازگشته است
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه با اشاره به اقدامات این وزارتخانه برای استرداد ارزهای بلوکه‌ ایران در بانک‌های کشورهای مختلف، گفت: ما برای استرداد پول‌های بلوکه‌شده کشورمان مذاکره انجام می‌دهیم و در صورت لزوم از طریق شکایت در دادگاه‌ها هم این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه روش‌های مختلفی برای بازگرداندن پول از طریق تهاتر یا خریدهایی از کشورهای مورد ‌نظر وجود دارد، تصریح کرد: انواع روش‌ها در این چند سال برای بازگرداندن پول‌های کشورمان از دیگر کشورها پیدا شده و ما هم مطمئنا از آنها استفاده می‌کنیم و اکنون نیز بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران به کشور بازگشته است.

Page Generated in 0/0053 sec