printlogo


کد خبر: 222960تاریخ: 1399/5/21 00:00
مراکز استانی صدا و سیما درحال تولید سریال‌هایی با محوریت شخصیت‌های استانی هستند
به نبرد گجستان هم فکر کنید

مدتی است خبرهایی پیرامون تولید مجموعه‌هایی در مورد شخصیت‌های مطرح هر استان، در شبکه‌های استانی به گوش می‌رسد. البته برخی از این پروژه‌ها توسط سیما‌فیلم و در استان‌ها تولید می‌شود اما گویا تولید سریال برای مفاخر هر استان، توسط شبکه‌های استانی حالا به یک پروژه کلان تبدیل شده است. به گزارش «وطن‌امروز»، چندی پیش علی دارابی، معاون امور استان‌های صداوسیما درباره ساخت سریال شهید حاج‌قاسم سلیمانی به تسنیم گفت: «در سفری که با رئیس صداوسیما داشتیم، ایشان گفتند سریال فاخری برای شهید سلیمانی در صداوسیما ساخته شود که محور اصلی معاونت سیما خواهد بود و ما هم کمک خواهیم کرد، زیرا در استان کرمان و شبکه‌های استانی ظرفیت خوبی وجود دارد که می‌توانیم از آن بهره ببریم؛ همانطور که امروز در استان کرمان سریال «شهید باهنر» را جلو می‌برند». همچنین اردیبهشت امسال بود که تهیه‌کننده سریال شهید شهریاری از پیش‌تولید این سریال در زنجان خبر داد. مصطفی علمی‌فرد درباره سریال شهید شهریاری گفت: نگارش سریال شهید شهریاری با نام موقت میراث مجید به پایان رسیده است و با پایان نگارش فیلمنامه، پیش‌تولید کار آغاز شده و به دلیل پراکندگی لوکیشن‌های سریال در استان‌های زنجان و تهران و همچنین تعدد بازیگران این سریال، مراحل پیش‌تولید حدود 3 ماه زمان خواهد برد. البته این روز‌ها در حال مذاکره با چند کارگردان نیز هستیم». سریال شهید شهریاری با مشارکت سازمان انرژی اتمی، سازمان صداوسیما و استانداری زنجان، توسط صدا و سیمای مرکز زنجان تولید می‌شود. استان «کردستان» نیز چندسالی است برای ساخت سریال یک «قهرمان» از خطه کردستان در تلاش است. فیلمنامه این سریال توسط مرحوم ضیاءالدین دری نوشته شده است. سنجرخان وزیری مشهور به سردار اکرم، زمانی که روس‌ها مناطق مختلف ایران از جمله کردستان را اشغال کرده بودند، با آگاهی از عمق بحران و فشار‌های زیاد اشغالگران ابتدا با فرستادن نامه‌هایی به حاکم سنندج و اجازه از آنها، درخواست اذن جنگ کرد و بعد از ناامید شدن از حمایت آنها، در آغاز کار به جنگ با قشون انگلستان برخاست و با شکست انگلیسی‌ها راه جنگ با روس‌ها برای او هموارتر شد. بنابراین با اتکا به نیرو‌های مردمی روستا‌های اطراف سنندج راهی میدان نبرد با روس‌ها شد. سریال «سنجرخان وزیری» با نویسندگی زنده‌یاد ضیاءالدین دری، تهیه‌کنندگی حسین جلالی، کارگردانی محمدحسین لطیفی و با حضور هنرمندان ملی و بومی استان کردستان، در ۲۶ قسمت تولید خواهد شد. آنچنان که در خبرها آمده، سریال «ایل‌دا» نیز با استفاده از ظرفیت‌های بکر استان لرستان و بازیگران بومی این استان درحال تولید است. در این مجموعه بیش از ۳۵ بازیگر حرفه‌ای سینما و تلویزیون فعال هستند. همچنین بیش از ۱۰۰ بازیگر تلویزیون و تئاتر لرستان در این مجموعه به ایفای نقش می‌پردازند. البته «ایل‌دا» در گروه فیلم و سریال مرکز سیما‌فیلم در حال تولید است. سید علیرضا سبط‌احمدی و راما قویدل تهیه‌کنندگی و کارگردانی این سریال را برعهده دارند.
توجه به ظرفیت‌های استانی و ویژگی‌های هر منطقه از کشورمان برای معرفی مشاهیر و بزرگان و شخصیت‌های مطرح آن استان، اتفاق مبارکی است. اگر چه در صورت عدم رعایت برخی ظرافت‌ها ممکن است ضعف پروژه بیش از اهمیت موضوع و محتوای آن به چشم بیاید اما نفس کار با اهمیت است و در کنار جلب توجه مخاطبان استانی می‌تواند برای مخاطبان سراسر کشور نیز جذاب باشد؛ مانند اتفاقی که برای سریال «بانوی سردار» هنگام پخش رخ داد و هشتگ «بانوی سردار» در مقطعی ترند شبکه اجتماعی توئیتر شد. البته این عبارت در کنار «مبارزه با استعمار» قرار گرفت و در ایام پخش سریال بسیار برجسته شد که با موضوع سریال نیز همخوانی داشت، چرا که بی‌بی مریم یک شخصیت ضداستعماری داشت.
در همین راستا و برای استفاده از ظرفیت‌های استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد، یکی از سوژه‌هایی که به نظر می‌رسد به ‌رغم جذابیت، مغفول مانده و می‌تواند منشأ یک درام تاریخی شود، «نبرد گجستان» است که به قیام و اعتراض عشایر و طوایف منطقه کهگیلویه‌و‌بویراحمد در دهه 40 مربوط می‌شود. جالب آنکه علاوه بر شاهدان زنده و محلی آن اتفاق، یکی از چهره‌های رسانه‌ای کشور نیز با این ماجرا ارتباط نزدیکی دارد. نادر طالب‌زاده به واسطه پدرش که در آن زمان فرمانده نظامی منطقه بود، اطلاعات جالبی از نبرد گجستان دارد. یک بار بهروز افخمی از علاقه‌اش برای ساخت سریال یا یک فیلم سینمایی پیرامون این واقعه صحبت کرد. 
سرلشکر «منصور طالب‌زاده اردوبادی» پدر نادر طالب‌زاده، از فرماندهان ارتش ایران در دوره پهلوی بود. او در زمان سلطنت رضاخان، در دانشکده افسری با محمدرضا پهلوی همدوره بود و پس از رسیدن محمدرضا به مقام سلطنت، یکی از آجودان‌های مخصوص وی به شمار می‌رفت به گونه‌ای که می‌توانست بدون هماهنگی وارد دفتر شاه شود. سرلشکر طالب‌زاده در ماجرای قیام عشایر بویراحمد در ابتدای سال 42، نقش محوری در پایان یافتن غائله داشت اما بعد از واقعه، شخص شاه به وی خیانت می‌کند. یکی از شخصیت‌های محوری این غائله ملاغلامحسین سیاهپور بود که رهبر قیام عشایر بویراحمد در سال 42 علیه شاه بود. 
نادر طالب‌زاده درباره او می‌گوید: «سیاهپور مجوز جهادش را از آیت‌الله دستغیب که با واسطه با امام خمینی(ره) رابطه داشت، گرفته بود و به همراه مردمانی غیور و وطن‌پرست که عموما از اهالی یاسوج محسوب می‌شدند، مبارزه را آغاز کرد. از قدیم، وصف ویژگی‌های شخصیتی سیاهپور در خانه ما بود و پدرم او را نماد یک فرد با شرافت، دارای وجهه و بهترین مردم زمان خود معرفی می‌کرد. ملاغلامحسین از منظر حکومت پهلوی فردی یاغی به حساب می‌آمد و شاه، ارتشبد آریانا را برای سرکوب قیامش به منطقه جنوب فرستاده بود و جنگی سخت بین نیروهای آریانا و ملاغلامحسین به وجود آمد. جنگجویان عشایری تلفات زیادی را از نیروهای پهلوی گرفتند و آریانا از پس سیاهپور و نیروهایش برنمی‌آمد و نهایتا دست به بمباران هوایی زدند و منطقه و عشایر را بمباران هوایی کردند. زمانی که شاه از سرکوب عشایر مستاصل می‌شود، پدرم (سرلشکر طالب‌زاده) را که رابطه خوب و حسنه‌ای از قبل با مردم آن منطقه داشت به عنوان مامور ویژه برای پایان دادن به غائله به آن نقطه اعزام می‌کند». بقیه ماجرا البته یک تراژدی تمام‌عیار است. سیاهپور صلح را به خاطر امان‌نامه‌ای که تیمسار اردوبادی گرفته بود، می‌پذیرد. شاه اما خیانت می‌کند و سیاهپور را اعدام می‌کند. پدر نادر طالب‌زاده نیز چندنوبت در دادگاه نظامی محاکمه و نهایتا حصر می‌شود. طالب‌زاده می‌گوید: پدرم تا سال‌های بعد از انقلاب، هر زمان که نام ملاغلامحسین سیاهپور به میان می‌آمد، اشک در چشمانش جمع می‌شد و احساس عذاب وجدان می‌کرد، چرا که در مقابل چشمان چندین هزار نفر از عشایر که قرآن بر سر گرفته بودند، قول شرف برای حفظ جان او داده بود ولی شاه به مثابه آب خوردن قول خود را زیر پا گذاشت».
این واقعه یکی از اتفاقات مغفول تاریخ معاصر کشور، حتی در حوزه تاریخ‌نگاری و جمع‌آوری روایت شفاهی است. کاش توجهی ویژه به این ماجرا شود و فیلم یا سریالی با استفاده از ظرفیت‌های استانی پیرامون این نبرد ساخته شود.

Page Generated in 0/0068 sec