printlogo


کد خبر: 222985تاریخ: 1399/5/22 00:00
از تابستان داغ تا خزان بی‌پایان آمریکا

نوید مؤمن: حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در سخنان حکیمانه‌شان به مناسبت عید سعید قربان، به توطئه‌های آمریکا درباره ایجاد تابستان داغ در ایران اشاره فرمودند و تاکید کردند: «آمریکایی‌ها می‌خواستند تابستانی داغ برای ما رقم بزنند، البته این تابستان داغ برای خود آنها ایجاد شده است. آمریکایی‌ها می‌خواهند دولت ما را ورشکسته و به طور کل اقتصاد ایران را متلاشی کنند. آنها تلاش می‌کنند ذیل تحریم‌ها رابطه ایران با کشورهای منطقه را قطع کنند. البته باید بگوییم شتر در خواب بیند پنبه‌دانه».
18 اردیبهشت‌ 97، زمانی که ترامپ رسما از توافق هسته‌ای با کشورمان خارج شد، مثلث «پمپئو- جان بولتون- جولیانی» که حامیان اصلی منافقین کوردل و دیگر گروه‌های ضد‌انقلاب و برانداز در کشورمان بودند، به آنها وعده دادند ژانویه سال 2018 (دی‌ماه 97) یک ماه قبل از فرا‌رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی دیگر وجود نخواهد داشت! جمله مشهور «جان بولتون» مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در پیامی که به نشست گروهک تروریست منافقین در پاریس مخابره کرد، هنوز در اذهان باقی است: «ایرانی‌ها نمی‌توانند چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود [‌انقلاب اسلامی] را جشن بگیرند. ما بزودی در تهران خواهیم بود».
اکنون در سال 2020 میلادی به سر می‌بریم و انقلاب اسلامی ایران در سایه هدایت‌ها و تدابیر رهبر حکیم انقلاب و آگاهی مردم در مواجهه با توطئه دشمنان، در حال عبور از یک پیچ تاریخی و سخت است. با این حال در آن سوی آتلانتیک در خیابان‌های آمریکا، اتفاقات دیگری در حال رخ دادن است! قتل «جورج فلوید» توسط پلیس نژادپرست آمریکا در شهر مینیاپولیس، به کبریتی در یک انبار باروت تبدیل شد! انبار باروتی که افرادی مانند «رکس تیلرسون» وزیر سابق خارجه دولت ترامپ نیز درباره شعله‌ور شدن آن از قبل هشدار داده بودند. «جورج فلوید» و «مینیاپولیس» به اسم رمز «خشم» و «اعتراض» مردم آمریکا در قبال ساختار سیاسی، امنیتی و اجتماعی این کشور تبدیل شد. ترامپ و همراهانش که انتظار داشتند پشت مانیتورهای خود در کاخ سفید نشسته و مشغول تماشای ناآرامی‌های جدید در خیابان‌های ایران باشند، مجبور شدند برای جمع کردن بقایای خرد‌شده مجسمه‌های «کریستف کلمب» در خیابان‌های مختلف این کشور جلسه اضطراری برگزار کنند! 
نیمی از پیش‌بینی مقامات آمریکایی درست بود؛ «تابستان داغ» رخ داد اما نه در ایران!
شاید کمتر کسی تصور می‌کرد از «نیویورک» و «کالیفرنیا» گرفته تا «ویسکانسین» و «میشیگان» به صحنه نبرد نامحدود پلیس و معترضان سیاه‌پوست و سفیدپوست به نژادپرستی تبدیل شود. کار به جایی رسید که «ترامپ» عاجزانه از «مارک اسپر» وزیر دفاع خود خواست «ارتش آمریکا» را به عنوان آخرین نهاد باقیمانده، وارد خیابان‌های این کشور کند، زیرا «گارد ویژه» این کشور نیز در مقابله با خروش مردم آمریکا علیه رژیم و ساختار حکومتی ظالمانه این کشور ناکام مانده بود!
شکست مطلق آمریکا در مواجهه با کرونا، وقوع بحران اقتصادی بی‌سابقه در ایالات‌متحده، اعتراضات گسترده ضدنژادپرستی، بروز دیالکتیک‌ها و تضادهای ذهنی پایدار درباره ماهیت نظام سرمایه‌داری و نئولیبرالیسم و... جملگی اجزای تشکیل‌دهنده «تابستان داغ» آمریکا هستند. اما سوال اصلی اینجاست: آیا «تابستان داغ» سال 2020 میلادی، یک بازه زمانی محدود 3 ماهه در آمریکا بوده و خواهد بود؟ به عبارت بهتر، می‌توان آخرین روز از شهریورماه امسال را پایان «تابستان داغ» در ایالات‌متحده دانست؟! قطعا خیر!
با ورود به فصل پاییز، «خزان آمریکا» نیز آغاز خواهد شد: ترامپ و بایدن بر سر تصاحب قدرت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هر اقدامی انجام می‌دهند ضمن آنکه حضور ترامپ در رأس معادلات سیاسی آمریکا و اقدامات خاص وی سبب شده است «رقابت بی‌خاصیت‌» در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، برای نخستین بار طی سال‌های اخیر به «نفرت دوطرفه» تبدیل شود! بر این اساس، طرفداران و مخالفان ترامپ، نسبت به یکدیگر «متنفر» شده‌اند و شکست هر یک از 2 حزب سنتی آمریکا در انتخابات، چنین نفرتی را در فضای اجتماعی- سیاسی این کشور آزاد خواهد کرد. بی‌دلیل نیست که ترامپ از اکنون، موضوعاتی مانند «تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» و «عدم پذیرش شکست» را مطرح می‌کند. هنوز «زلزله اصلی» در آمریکا باقی مانده است. «تابستان داغ‌» آمریکا نه ‌تنها به لحاظ زمانی محدود به 3 ماه تابستان نخواهد بود، بلکه مقدمه‌ای برای ورود به «خزان آمریکا» یا «خزان نظام سرمایه‌داری» خواهد بود. در این میان، تلاش خاص دموکرات‌ها برای تحریف اعتراضات جاری در آمریکا و تبدیل آن به «نارضایتی روبنایی از ترامپ»، بی‌نتیجه مانده است. دیگر تفاوتی ندارد میان «ترامپ متوهم» و «بایدن خواب‌آلود» کدام‌یک در کاخ سفید حضور پیدا کنند! رئیس‌جمهور بعدی آمریکا- هر فردی باشد- وظیفه حمل «پرچم سفید شکست» را در مقابل ده‌ها میلیون معترض به نظام سرمایه‌داری بر ‌عهده خواهد داشت.

Page Generated in 0/0069 sec