printlogo


کد خبر: 223020تاریخ: 1399/5/23 00:00
گزارش «وطن امروز» درباره توصیه عمران‌خان به شیعیان پاکستان برای الگو گرفتن از مراسم عزاداری ایرانی‌ها با حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی
ایران الگوی شور و شعور حسینی

عباس اسماعیل‌گل: پاکستان در تلاش است مراسم عزاداری ایام محرم امسال را با رعایت تمهیدات کرونایی برگزار کند و از این رو نخست‌وزیر پاکستان با اشاره به تکاپو‌ها برای برگزاری آیین‌های ویژه سوگواری در وضعیت همه‌گیری کرونا، از مردم این کشور خواست در همکاری با دستگاه‌های دولتی با اجرای موثر تمهیدات کرونایی و پایبندی به مقررات بهداشتی، این مناسبت مذهبی را برگزار کنند. عمران‌خان درباره وضعیت عزاداری شیعیان پاکستان در ماه محرم خطاب به جامعه شیعیان پاکستان گفت: من از برادران شیعه خود می‌خواهم در ایام محرم پایبندی به تمهیدات کرونایی را جدی بگیرند، بویژه برای حضور در آیین‌های عزاداری استفاده از ماسک هرگز نباید فراموش شود. وی افزود: محرم نزدیک است و ما می‌دانیم شیعیان در این ماه قصد عزاداری دارند ولی باید جوانب بهداشتی حتما رعایت شود، ما شنیده‌ایم در ایران نیز برگزاری عزاداری‌های ماه محرم را نسبت به سال‌های گذشته متفاوت دانسته‌اند. بنابراین اکنون زمان احتیاط و عمل به پروتکل‌های بهداشتی است. عمران‌خان اضافه کرد: من مشاهده کرده‌ام که مراجع در ایران فتوا داده‌اند عزاداری سالار شهیدان مانند سال‌های گذشته نخواهد بود و حتما باید تدابیر بهداشتی برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا رعایت شود. نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد: توقع داریم شیعیان پاکستانی نیز از این الگو پیروی کنند و امیدواریم زمانی که ویروس کرونا از بین رفت باز هم مجالس عزاداری مانند سال‌های گذشته برگزار شود. وی گفت: این زمان وحدت و اتحاد میان مسلمانان است و همه ما وظیفه داریم با استفاده از ماسک و رعایت تدابیر بهداشتی، شکرانه کم شدن بیماران را به‌ جا آوریم. وی افزود: مردم پاکستان باید تا هفته‌های آینده نیز بویژه در ایام محرم متعهد به پایبندی به طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باشند. همچنین خبرگزاری رسمی دولت پاکستان (‌ای‌پی‌پی) گزارش داد: تمام آیین‌های مذهبی محرم از جمله سینه‌زنی در شهرهای مختلف این کشور بدون هیچ مانعی برگزار می‌شود و رهبران مذهبی و دولت بر اجرای برنامه جامع جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و پایبند کردن شرکت‌کنندگان در آیین‌های عزاداری به تمهیدات کرونایی به توافق رسیده‌اند. همچنین رئیس‌جمهوری پاکستان ضمن رایزنی همزمان با روحانیون ارشد شیعه در شهرهای مختلف این کشور از جمله کراچی، لاهور، کویته، پیشاور، راولپندی و اسلام‌آباد، اعلام کرد: اجرای فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک در آیین‌های مذهبی ماه محرم اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. به هر حال آنچه در این میان برای ایرانی‌ها قابل توجه است، سخنان نخست‌وزیر پاکستان درباره عزاداری ایرانی‌ها در ماه‌های محرم و صفر است که این موضوع نشان‌دهنده این است که مداحان، واعظان و مستمعین عزدارای سالار و سید شهیدان در کشور چه وظیفه سنگینی برای اداره و مدیریت نحوه عزاداری منطبق با شرایط کرونایی در کشور دارند، زیرا چشم بسیاری از کشورهای مسلمان برای الگو گرفتن از نحوه عزاداری در دوران کرونا، به ایران دوخته شده است که امیدواریم جامعه مداحان و واعظان کشور با پیروی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره عزاداری در ماه محرم، الگویی درخشان برای کشورهای مسلمان سایر کشورها باشند. به همین بهانه با بهلول حبیبی‌زنجانی، شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) که تجربه مداحی در کشورهای مختلفی چون ترکیه، آذربایجان، روسیه و... را دارد به گفت‌وگو نشسته‌ایم؛ شاعری که مداحی‌های پرشورش در حسینیه اعظم زنجان برای عاشقان آذری‌زبان اهل‌بیت(ع) زبانزد عام و خاص است.
مداح اهل‌بیت درباره اظهارنظر اخیر نخست‌وزیر پاکستان مبنی بر اینکه رهبران شیعه و مردمان این کشور در عزاداری‌های امسال باید مراجع تقلید و مردمان ایران را الگوی خود قرار دهند، گفت: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که مردمان کشورهای مسلمان همیشه به حس و حال عزاداری ایرانی‌ها برای امام حسین(ع) غبطه می‌خورند و طی سالیان اخیر و با گذشت زمان، بسیاری از رسم و رسومات عزاداری‌های ما در فرهنگ عزاداری‌های‌شان رسوخ کرده است. بهلول حبیبی زنجانی افزود: اینکه روسای سایر کشورهای اسلامی درباره نحوه عزاداری‌های ماه محرم در دوران کرونا ما را الگو قرار دهند، موضوع عجیبی نیست، ناگفته نماند این مساله تاحدودی از تلاش بین‌المللی چند ساله مداحان و واعظان در ترویج فرهنگ عاشورایی نشأت می‌گیرد که همین موفقیت‌ها از برکات توسل به اهل‌بیت(ع) است. این مداح اهل‌بیت(ع) درباره تجربه شخصی خود از مداحی در سایر کشورها گفت: بنده در کشورهای اسلامی و غیراسلامی مختلفی اعم از روسیه، ازبکستان، ترکیه، آذربایجان و... افتخار مداحی برای اهل‌بیت‌(ع) داشته‌ام که این مداحی‌ها همیشه از چند جنبه مورد اهمیت بوده است. وی ادامه داد: معمولا در مراسم‌هایی که در خارج از کشور برگزار می‌شود و مداحان مختلف ایرانی در آنجا حضور پیدا می‌کنند، بخش عمده‌ای از مستمعین را ایرانی‌های مقیم آن کشورها تشکیل می‌دهند که با مداحی مداحان، خاطرات عزاداری در ماه‌های محرم و صفر برای‌شان زنده می‌شود و در کشور غریب، یک حال و هوایی تازه می‌کنند. حبیبی‌زنجانی در ادمه خاطرنشان کرد: معمولا یک بخشی از مستمعان مداحی‌های ما در مراسم‌های خارج از کشور، مردم اهل سنت یا غیرمسلمان آن کشورها هستند که این اتفاق برای‌شان از چند وجه قابل تامل است؛ از یک سو تماشای شور و اشتیاق عزاداران حسینی برای‌شان یک علامت سوال بزرگ به وجود می‌آورد که معمولا پس از مراسم با بحث و تبادل نظر با شیعیان همزبان و هموطن خود، تشنه کسب اطلاعات بیشتر درباره اهل‌بیت(ع) می‌شوند و چه بسا بسیاری از این افراد با رفت و آمد در چنین مراسم‌هایی در نهایت مسلمان و شیعه می‌شوند. این شاعر آیینی که سال‌ها در حسینیه اعظم زنجان و تکیه‌های مختلف کشور به شعرخوانی و مدیحه‌سرایی پرداخته است، درباره شرایط برپایی مراسم‌های عزاداری امسال گفت: درباره نحوه عزاداری در ایام کرونا هیچ کس نباید جلوتر از رهبر معظم انقلاب حرکت کند؛ وقتی ایشان رسما اعلام می‌کنند در این باره به دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا عمل می‌کنند، جامعه مداحان کشور هم بدون شک از بیانات ایشان پیروی می‌کنند. 
وی گفت: امسال هم تمام مراسم‌های عزاداری حسینیه اعظم زنجان با رعایت نکات بهداشتی و طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا برگزار می‌شود که شامل عزاداری در فضای باز و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی خواهد بود. همچنین درباره نذورات هم باید گفت که تا آنجا که می‌شود تمام تلاش‌مان را می‌کنیم با ادامه روند «کمک مومنانه» در کشور این نذورات را به دست نیازمندان برسانیم. 
حبیبی‌زنجانی در پایان درباره پویش بین‌المللی «غدیرخم» که در فضای مجازی به راه انداخته بود، گفت: در ابتدا قصد داشتیم این پویش را با همکاری جامعه‌المصطفی و با حضور شاعران، مداحان و اندیشمندان کشورهای مختلف در زنجان برگزار کنیم که با شیوع ویروس کرونا، برپایی فیزیکی این پویش لغو شد. به همین خاطر این پویش بزرگ را با جدیت بالا در فضای مجازی برپا کردیم که شاعران و اندیشمندانی از کشورهایی چون هند، روسیه، فرانسه، انگلیس و... در این پویش به شعرخوانی و مدح‌سرایی حضرت علی‌(ع) پرداختند.
***
ویژه‌برنامه‌‌های محرم رسانه ملی اعلام شد
حسینیه تلویزیونی ایران
جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و دبیر شورای معارف سیما درباره برنامه‌های محرم سیما در سال جاری گفت: در بحث محرم با یک سنت چند صدساله عزاداری مردم و دلبستگی شدید آنها به امام حسین(ع) مواجهیم. امسال به دلیل شرایط خاص کرونا با محدودیت‌هایی مواجه هستیم و آنچه برای ما مهم است این است که طبق ملاحظات ستاد ملی کرونا حرکت کنیم و جمع‌بندی ما این بود که محوریت کار بر اساس دستورالعمل ابلاغی آنها باشد. 
شیخ‌اکبری اضافه کرد: در این دستورالعمل برای صداوسیما هم راهکاری مصوب شد. ما باید در بحث فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی درباره مفاد این دستورالعمل کار کنیم که مردم و هیات‌ها نسبت به آن آگاه شوند تا آنچه برگزار می‌شود بر اساس این دستورالعمل باشد. ستاد ملی کرونا این رسالت را بر عهده صداوسیما گذاشته است. از امروز شبکه‌های سیما به طور متمرکز روی این دستورالعمل کار می‌کنند و آثاری موشن‌گرافیک ساخته شده است که نمایش این آثار تا ابتدای محرم برقرار خواهد بود. 
وی همچنین با اشاره به کلیدواژه‌هایی که در برنامه‌ها محور قرار می‌گیرد، گفت: ما ۲ کلیدواژه محتوایی «صبر» و «ثبات قدم» را داریم که بر اساس تاکید رهبر انقلاب در روز عید قربان انتخاب شده است. نکته بعدی که به صورت ویژه برای آن برنامه‌ریزی شده، توجه به نذورات معنوی در ماه محرم است که این هم از محورهای برنامه‌سازی در این ایام است و بر اساس آن پویش «نذر حسین(ع)» را راه‌اندازی می‌کنیم که با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی طراحی شده است. همچنین پویش «هر خانه یک حسینیه» هم راه‌اندازی خواهد شد. 
 
* رسالت محرمی تلویزیون با ابلاغ ستاد ملی کرونا
مدیر شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به رویکرد کلی شبکه‌های سیما تصریح کرد: قرار است تمام خانه‌های ایرانیان به یک حسینیه تبدیل شود که جزئیات آن بیان می‌شود. 
وی در ادامه با اشاره به جریان تحریف عنوان کرد: یکی از محورهایی که رسانه‌های بیگانه روی آن تمرکز کرده‌اند و از ماه‌های قبل روی آن برنامه‌ریزی می‌کنند این است که به بهانه کرونا مراسم محرم را تحت‌الشعاع قرار دهند و نسبت به آن شبهه‌افکنی کنند که یکی از محورهای کاری شبکه‌ها شبهه‌زدایی است. 
شیخ‌اکبری گفت: امسال برنامه‌ریزی تلویزیون نسبت به سال‌های قبل متفاوت است. مهم‌ترین برنامه ما «حسینیه تلویزیونی ایران» است که از ساعت ۱۷ عصر تا حدود یک بامداد تمام شبکه‌های سیما یک جدول پخش مجازی دارند که هر شبکه‌ای راس ساعتی یک هیأت تلویزیونی را روی آنتن دارد که شامل مداحی و سخنرانی می‌شود و هر آنچه در هیأت‌ها رخ می‌دهد در این هیأت مجازی هم اتفاق می‌افتد، البته با توجه به این شرایط مجازی نوع سخنرانی و مداحی تا حدی متفاوت است. اگر مردم به هر دلیلی نتوانستند از خانه بیرون بیایند می‌توانند از این هیأت‌ها استفاده کنند. 
وی افزود: ما به‌دنبال این هستیم که یک کانال تلویزیونی به نام کانال «شمس» با عنوان کامل شورای معارف سیما که روزی ۳ ساعت برنامه دارد، راه‌اندازی شود. 
دبیر شورای معارف سیما تأکید کرد: پویش «هر خانه یک حسینیه» هم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و این محتوایی که در بستر فضای مجازی فراهم می‌شود به گونه‌ای است که هر کسی در هر ساعتی که خواست از روضه یا محتواهای اینچنینی استفاده کند، بتواند از آن بهره ببرد. 
شیخ‌اکبری همچنین اظهار کرد: امسال از ظرفیت مداحان جوان و همچنین کارشناسانی که شاید چهره تلویزیونی نبوده‌اند استفاده می‌کنیم و برنامه‌ریزی شده است نوعی تنوع به برنامه‌های سیما داده شود. 
وی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌سازی از کربلا نیز اظهار کرد: گفت‌وگوهایی با یکی، دو شبکه عراقی داشته‌ایم که پخش زیارت «وارث» را از آنجا خواهیم داشت. امیدواریم بتوانیم در قاب تصویر کربلا را داشته باشیم. برخی برنامه‌سازان پیگیر هستند و تیم‌هایی را هم اعزام کرده‌ایم.

Page Generated in 0/0075 sec