printlogo


کد خبر: 223023تاریخ: 1399/5/23 00:00
امروز برگزار می‌شود
جلسه مهم پارلمان لبنان برای تعیین تکلیف انتخابات

گروه بین‌الملل: با گذشت 9 روز از انفجار بزرگ بیروت، تحلیل‌ها پیرامون چرایی، عاملان یا مقصران آن همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر این انفجار سبب شد سیر تحولات سیاسی لبنان با استعفای نخست‌وزیر و کابینه سرعت بیشتری بگیرد. حالا توپ تصمیم‌گیری در زمین پارلمان لبنان است و آنگونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند پارلمان لبنان قرار است امروز درباره انحلال خود و برگزاری انتخابات زودهنگام تصمیم‌گیری کند. از موضع حزب‌الله درباره مخالفت یا موافقت با انتخابات زودهنگام اطلاعی در دست نیست و طیف‌های سیاسی لبنان منتظر سخنرانی ساعت 22 فردا شب سیدحسن نصرالله درباره تحولات لبنان و انفجار اخیر و آینده این کشور هستند. در میان طیف‌های مختلف سیاسی در لبنان اختلاف‌نظر بسیاری درباره برگزاری یا عدم برگزاری انتخابات زودهنگام وجود دارد. طیف ‌المستقبل که سعد حریری آن را رهبری می‌کند بشدت با برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفند، چرا که امیدوارند بتوانند با حمایت طیف‌هایی مثل طیف ولید جنبلاط دوباره بر کرسی نخست‌وزیری تکیه بزنند. به احتمال زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور دولت جدید لبنان با توافق گروه‌های سیاسی این کشور تشکیل می‌شود. درباره کاندیدای نخست‌وزیری هم در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های فراوانی انجام شده و آنچه بالاتر درباره سعد حریری اشاره شد، تنها بازتاب امید المستقبل و موافقت و مخالفت با برگزاری انتخابات زودهنگام بود. مهم‌ترین چالش نخست‌وزیر بعدی هم چیزی نیست جز بازسازی بندر بیروت که بر اساس آخرین برآوردها هزینه‌ای معادل 15 میلیارد دلار خواهد داشت. 
حزب‌الله به عنوان قوی‌ترین جریان سیاسی که دامنش از مفاسد اقتصادی سیاستمداران این کشور پاک است و از پایگاه مردمی بالایی نیز برخوردار است، در روند آتی تحولات لبنان می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشد. پشتوانه مردمی قابل توجه، سلامت اقتصادی و قدرت بازیگری فعال در صحنه داخلی و خارجی نقش این گروه را در شکل‌دهی به روندهای آتی لبنان در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کاملا متفاوت کرده است. 
 
* نوبت دخالت آلمان‌ها شد
بعد از رئیس‌جمهور فرانسه و معاون وزیر خارجه آمریکا، حالا نوبت به آلمان‌ها رسیده است تا به عنوان رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا بکوشند بر تحولات لبنان تاثیر بگذارند. وزیر خارجه آلمان در همین ارتباط وارد بیروت شد و در همان بدو ورود در اظهاراتی مداخله‌آمیز گفت: لبنان نیازمند اصلاحات اقتصادی است. «هایکو ماس» در ادامه در سخنانی توهین‌آمیز بدون در نظر گرفتن ساختارهای سیاسی در لبنان گفت: کمک‌های آلمان به ‌طور مستقیم به شهروندان لبنانی خواهد رسید. شامگاه سه‌شنبه نیز منابع خبری گزارش دادند 3 کشور اروپایی فرانسه، انگلیس و آلمان مدعی شده‌اند با هدف کمک به مردم لبنان ۳ ناو در بندر بیروت مستقر کرده‌اند. در این گزارش اشاره شده بود نیروی دریایی فرانسه اعلام کرده کشتی نظامی «Tonnerre» ‌پایگاه دریایی تولون فرانسه را به مقصد بندر بیروت ترک کرده و انتظار می‌رود روز پنجشنبه (امروز) به لبنان برسد. این کشتی آبی- خاکی با ۷۰۰ نیروی نظامی به لبنان اعزام شده و بنا بر ادعای مقامات فرانسوی، حامل کمک‌های بشردوستانه برای لبنان است. پیش از هایکو ماس، رئیس‌جمهور فرانسه نیز به بیروت سفر کرده بود.
 
* عون: تا روشن نشدن حقایق انفجار بیروت از پا نمی‌نشینم
رئیس‌جمهور لبنان گفت: بعد از گذشت بیش از یک هفته از فاجعه انفجار بندر بیروت، من بار دیگر به خانواده‌های آسیب‌دیدگان تسلیت عرض می‌کنم. میشل عون تاکید کرد: به همه لبنانی‌های درد کشیده وعده می‌دهم تا روشن شدن همه حقایق مربوط به این فاجعه سکوت نخواهم کرد و از پا نخواهم نشست و آنچه در این زمینه به شورای دادگستری ارجاع شد، تنها نخستین گام است. در همین راستا، رئیس‌جمهور لبنان فرمان ارجاع پرونده انفجار بندر بیروت به شورای دادگستری را امضا کرد‎.

Page Generated in 0/0063 sec