printlogo


کد خبر: 223024تاریخ: 1399/5/23 00:00
دور دنیا

گاف بزرگ بالگردهای رژیم صهیونیستی
رسانه‌های رژیم صهیونیستی دیروز از بمباران اشتباهی شهرک‌‌های صهیونیست‌نشین در مجاورت غزه توسط بالگردهای این رژیم خبر دادند. نیر دفوری، گزارشگر نظامی کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد در پی حملات نیروی هوایی به نوار غزه، یک بالگرد به اشتباه راکتی را به سمت شهرکی در منطقه «اشکول» شلیک کرد. وی در ادامه مدعی شد، این راکت منفجر نشده و کارشناسان مواد منفجره در تلاش برای خنثی کردن آن هستند. ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد در صورت انفجار این راکت، خسارت‌های زیادی به شهرک صهیونیستی وارد می‌شد. بامداد دیروز یک بالگرد رژیم صهیونیستی 2 نقطه در جنوب غزه را هدف قرار داد. بر اساس گزارش رسانه‌ها، این بالگرد با یک موشک منطقه‌ای در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی غزه در شهر رفح را هدف قرار داد و با موشکی دیگر یک نقطه دیده‌بانی مقاومت در همان منطقه را هدف گرفت. 
***
اشرف غنی:
آماده مذاکره  با طالبانیم
رئیس‌جمهور افغانستان در دیدار اعضای هیأت مذاکره‌کننده تاکید کرد گفت‌وگوهای صلح باید در نخستین فرصت آغاز شود. بر اساس اعلام ارگ افغانستان، اشرف غنی در این دیدار گفت پس از امضای فرمان آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان، هیچ بهانه و مانعی در برابر آغاز مذاکرات میان دولت و طالبان وجود ندارد. غنی فرمان آزادی 400 زندانی خطرناک طالبان را روز دوشنبه بعد از موافقت لویه جرگه امضا کرد. عزیزالله فضلی، مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح افغانستان روز دوشنبه گفت هیأت مذاکره‌کننده صلح حکومت افغانستان ۱۸ ماه جاری میلادی به قطر خواهد رفت. به گفته مقامات افغان، قطر- جایی که طالبان دفتر سیاسی دارد- میزبان دور اول گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی خواهد بود. 
***
شکست لابی صهیونیست‌ها در مینه‌سوتا
به‌‌رغم تلاش‌های لابی‌های صهیونیست برای پایان دادن به حضور ایلهان عمر در کنگره آمریکا، این نماینده سیاه‌پوست و مسلمان موفق به پیروزی در انتخابات مقدماتی ایالت مینه‌سوتا شد. اواسط مرداد‌ماه ( نهم مردادماه) گزارش‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه گروه موسوم به «آمریکای حامی اسرائیل» که از کاندیداهای حامی رژیم صهیونیستی برای انتخاب شدن در کنگره آمریکا حمایت می‌کند، تاکنون ۳۹۷ هزار دلار به کارزار انتخاباتی ملتون‌میوکس، رقیب ایلهان عمر، نماینده مسلمان و سومالیایی‌الاصل کنگره آمریکا پول تزریق کرده است. با این حال، آنطور که روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش کرده است، ایلهان با کسب ۹۲ هزار و ۴۴۳ رأی و 4/57 درصد آرا رقیب خود آنتونی ملتون میوکس را با ۶۳ هزار و ۵۹ رأی و 2/39 درصد آرا شکست داد. ایلهان عمر سال ۲۰۱۸ با کسب ۷۸ درصد آرا موفق شده بود وارد مجلس نمایندگان آمریکا شود و در این مدت اختلافات شدیدی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا داشته است. 
***
شکنجه‌ یمنی‌ها در زندان سعودی
سازمان حقوق بشری سام که مقر آن در ژنو قرار دارد، از تخلف‌های گسترده در حق بازداشتی‌های یمنی در زندان جازان عربستان سعودی خبر داد. در بیانیه این سازمان آمده است: مقامات سعودی صدها یمنی را در زندانی وابسته به نیروی هوایی سعودی زندانی کرده‌اند، این زندان فاقد نازل‌ترین استانداردهای لازم است و در آن به صورت سازمان‌یافته شکنجه و بدرفتاری اعمال می‌شود. این سازمان حقوق بشری تأکید کرد افسران و نظامیان سعودی، بازداشتی‌‌های یمنی را با کابل برق و امثال آن شکنجه می‌کنند؛ برخی بازداشتی‌ها حدود یک ماه در زندان انفرادی هستند و اجازه تماس با جهان خارج یا ارتباط با دیگر زندانیان را ندارند. از دیگر بازداشتی‌ها، صیادان یمنی هستند که گارد ساحلی یمن به دلایلی نامشخص آنها را بازداشت و تحویل نیروهای سعودی داده است، حداقل یکی از این صیادان به دلیل شکنجه در زندان فوت کرده است. 
***
ابهام درباره آتش‌سوزی در جنگل‌های آمازون
ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل به‌رغم آمارهای ارائه‌شده از سوی دولتش درباره افزایش شمار آتش‌سوزی‌ها در جنگل‌های آمازون، آتش‌سوزی در این جنگل‌ها را دروغ خواند. این سیاستمدار راست‌افراطی به دلیل آتش‌سوزی‌های گسترده و افزایش جنگل‌زدایی در آمازون مورد انتقادهای بین‌المللی قرار دارد. او در همین ارتباط در ویدئوکنفرانسی با حضور کشورهایی که بیشترین سهم از جنگل‌های بارانی در جهان را دارند، گفت: جنگل‌های بارانی گرمسیری آتش نمی‌گیرند، بنابراین این داستان که آمازون در حال سوختن است، یک دروغ است. این در حالی است که داده‌های ماهواره‌ای که از سوی آژانس ملی فضایی برزیل منتشر شده، نشان می‌دهد تعداد آتش‌سوزی‌های جنگلی در بخش‌های برزیلی آمازون ماه گذشته ۲۸ درصد افزایش داشته و به ۶ هزار و ۸۰۳ مورد رسیده است. 
***
احتمال تحریم اروپا علیه بلاروس
آن لیند، وزیر خارجه سوئد گفته، وی به نشستی با حضور وزرای خارجه اتحادیه اروپایی دعوت شده تا درباره اعمال تحریم‌های احتمالی علیه بلاروس به بحث و گفت‌وگو بپردازند. لیند در مصاحبه با یک شبکه رادیویی گفت: امروز صبح(دیروز)، فراخوانی برای برگزاری نشستی فوق‌‌العاده با وزرای خارجه کشورهای اتحادیه اروپایی در روز جمعه داده شد و ما به طور دقیق درباره این تحریم‌ها بحث خواهیم کرد. جوزپ بورل، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز سه‌شنبه در واکنش به تحولات اخیر در بلاروس، این کشور اروپایی را به اعمال تحریم‌ تهدید کرد. 

Page Generated in 0/0225 sec