printlogo


کد خبر: 223052تاریخ: 1399/5/23 00:00
وزیر بهداشت: بزودی وارد ارزیابی بالینی واکسن می‌شویم
واکسن ایرانی کرونا در مراحل نهایی

پس از آنکه رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از تست انسانی واکسن «کووید-19» خبر داد، وزیر بهداشت نیز دیروز در زمینه تولید واکسن کرونا اعلام کرد: ساخت واکسن کرونا در کشور تقریبا مدل انسانی را پاس کرده و بزودی وارد ارزیابی بالینی خواهیم شد. به گزارش «وطن امروز» پس از شیوع بیماری کرونا در جهان و بی‌رحمی این ویروس خطرناک در کشتار جامعه انسانی، محققان، پژوهشگران و دانشمندان سراسر دنیا برای درمان این بیماری لاعلاج دست به کار شدند اما با گذشت 6 ماه، دیروز رئیس‌جمهور روسیه ساخت این واکسن را در کشورش رسما اعلام کرد. البته سازمان جهانی بهداشت در واکنش به این خبر، اعلام کرده است پیش از تکمیل ۲ مرحله تست‌های دوم و سوم نمی‌توان هیچ‌گونه واکسنی تولید کرد. البته دانشمندان ایرانی همپای دنیا برای ساخت ویروس کرونا در تلاشند و در این زمینه به پیشرفت‌هایی رسیده‌اند. دیروز وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: برای اینکه از دنیا عقب نیفتیم، با شرکت‌های دانش‌بنیان و موسسه رازی و پاستور در زمینه تولید واکسن کرونا تلاش کردیم و در ۳ تا ۴ مورد همکاری مشترک، واکسن‌ها تقریبا مدل انسانی را پاس کرده و بزودی وارد ارزیابی بالینی می‌شویم. سعید نمکی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تولید واکسن کرونا در کشور، افزود: هنوز حرف‌های زیادی درباره واکسن کرونا در جهان وجود دارد و به نتیجه قابل قبولی در این زمینه نرسیده‌ایم. مشابه این ویروس تاکنون دیده نشده و در نتیجه تهیه این واکسن هم پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. اینکه این واکسن در جهان چه زمانی به بازار می‌آید و واکسنی که به بازار می‌آید، طول مدت ایمنی آن چقدر خواهد بود، مورد تردید است. وی ادامه داد: در مجمع بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت هم شرکت کرده و سبد خود را در صف خرید گذاشته‌ایم تا اگر جایی از جهان این واکسن را عرضه کرد، بتوانیم این واکسن را برای شهروندان خود خریداری کنیم. نمکی بیان کرد: رسانه‌ها به مردم این را یاد بدهند که تا زمانی که واکسن موثر نیامده، موثرترین پدیده شستن دست‌ها، رعایت فاصله‌گذاری و شیوه‌نامه‌های بهداشتی است. وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره دو‌صدایی و چند صدایی درباره کرونا اظهار کرد: دوصدایی یا چند صدایی حاصل ۲ رویکرد یا نگاه به مشکلات کشور است. سلامت، اصلی‌ترین رکن اساسی کشور است که می‌تواند بر اقتصاد، سیاست و فرهنگ تاثیر بگذارد. برخی ممکن است این را به گونه دیگری مشاهده کنند اما کشوری که در تحریم به سر می‌برد و مشکلات اقتصادی دارد، عده‌ای فکر می‌کنند باید اولویت‌های دیگری را پررنگ دید. همه تلاش خود را کردیم که این دو صدایی‌ها را به تک صدایی و مهار زودرس کرونا بدل کنیم. 
 
* خطر موج‌های جدید کرونا بعد از شهریورماه
انجام سفر در تعطیلی‌های تابستان و ایام محرم و احتمال کم‌توجهی برخی‌ به پروتکل‌های بهداشتی جامعه پزشکی و مسؤولان را نگران کرده است که مبادا در ماه پایانی تابستان و اوایل پاییز همه‌گیری ویروس کرونا دوباره کشور را دربر گیرد. رئیس شورای عالی نظام پزشکی، پاندمی کرونا را ابرچالش و بحرانی عمیق خواند که آینده جامعه بشری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وی بر لزوم افزایش حمایت‌ها از جامعه پزشکی تاکید کرد. دکتر مصطفی معین در نشست خبری پویش همدلی با مدافعان سلامت گفت: تاکنون بیش از ۱۵۰ شهید مدافع سلامت و بیش از ۶ هزار مبتلا در میان کادر درمانی داشته‌ایم. تلفاتی که در میان پزشکان وجود داشته است حتی بیش از میانگین جهانی بوده، البته ممکن است آمارهای موجود چند برابر موارد اعلام شده باشد زیرا برخی بسیار خفیف به بیماری مبتلا شدند و برخی به پزشک مراجعه نکردند و جان خود را از دست دادند. رئیس شورای عالی نظام پزشکی در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنکور سراسری خاطرنشان کرد: تمام سیاست‌ها باید خود را با حفظ سلامت انسان تطبیق دهند؛ اگر بنده در حال حاضر مسؤولیتی در این باره داشتم، اجازه برگزاری کنکور و هیچ تجمعی را نمی‌دادم؛ اینکه اعلام می‌شود پروتکل‌ها قابل اجراست، فکر نمی‌کنم درست باشد زیرا در یک مراجعه به یک نانوایی کوچک هم می‌بینیم برخی پروتکل‌ها اجرا نمی‌شود؛ حال این یک نمونه کوچک است. معین با تاکید بر لزوم برگزاری مراسم‌های عزاداری در منزل و استفاده از فضای مجازی برای جلوگیری از تشدید کرونا، هشدار داد که در غیر این صورت ممکن است بعد از شهریورماه و بعد از کنکور و محرم، موج‌های جدیدی از بیماری را تجربه کنیم. ضمن آنکه در فصل پاییز علاوه بر پاندمی کرونا، موضوع آلودگی هوا، شیوع بیشتر سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزا وجود خواهد داشت. این در حالی است که اگر مدارس و دانشگاه‌ها نیز آغاز به کار کنند، وضعیت سختی به وجود خواهد آمد. کشور باید مسؤولانه با پشتوانه مالی و حداکثر سرمایه برای مهار کرونا تلاش کند. البته باید در نظر بگیریم که عواقب کرونا ادامه‌دار خواهد بود و باید سال‌ها با آن به شکل مسالمت‌آمیز زندگی کنیم. معین ادامه داد: فکر کردن به ایمنی جمعی، سیل سفرهای تابستانی، تجمعات و... نشان می‌دهد که ما نتوانستیم از پتانسیل‌های کشور استفاده کنیم. نظرات وزارت بهداشت نباید در مقابل نظرات ایدئولوژیک قرار گیرد. در مرحله اول شیوع بیماری به دلیل عادی‌سازی، آثار آن را در اواخر اسفندماه دیدیم. با رها‌سازی و نزدن ماسک پسرفت‌هایی داشتیم. از اردیبهشت‌ماه به بعد به آرامش رسیده بودیم که مجددا دچار بحران و پیک بیماری شدیم. اگر برنامه‌های ما بدرستی پیش می‌رفت مانند سایر کشورها در فصل تابستان به یک ثباتی می‌رسیدیم، در حالی که این اتفاق نیفتاد. وی درباره آمار کرونا گفت: البته در همه دنیا موارد تشخیص داده شده با آمار کلی ممکن است متفاوت باشد. اگر بتوانیم انجام تست پی‌سی‌آر را گسترش دهیم شاید بتوانیم آمارها را دقیق‌تر اعلام کنیم. اینکه قرار باشد به ایمنی گله‌ای فکر کنیم، اصلا درست نیست چرا که میزان تلفات نیز با ایمنی گله‌ای افزایش پیدا خواهد کرد. اینکه برخی اعلام می‌کنند آمار واقعی ۲۰ برابر آمار اعلام شده فعلی است به نظر درست نمی‌رسد.  
 
* ۱۸۸ فوتی جدید کرونا در یک شبانه‌روز
سخنگوی وزارت بهداشت دیروز گفت: با شناسایی ۲۵۱۰ بیمار جدید «کووید-۱۹» در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان کرونا در کشور به بیش از ۳۳۳ هزار نفر رسید. سیما‌ ‌لاری گفت: بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۲هزار و ۵۱۰ بیمار جدید مبتلا به «کووید-۱۹» طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور شناسایی شدند که یکهزار و ۸۹ نفر از آنها بستری شده‌اند. وی افزود: مجموع بیماران «کووید-۱۹» در کشور به ۳۳۳ هزار و ۶۹۹ نفر رسید. سادات‌لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۸۸ بیمار «کووید-۱۹» جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۹۸۸ نفر رسید. ‌لاری گفت: ۳۹۴۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-۱۹» در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. 
***
[وزیر بهداشت روسیه: واکسن کرونا ۲ هفته دیگر توزیع می‌شود]
وزیر بهداشت روسیه اعلام کرد نخستین محموله از واکسن کرونا طی ۲ هفته آینده برای مصرف آماده خواهد شد. میخائیل موراشکو گفت: ادعاهای مرتبط با ایمن نبودن واکسن «کووید-۱۹» روسیه بدون پایه و اساس است و بر مبنای رقابت عنوان می‌شود. پیش‌تر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از ثبت و تأیید رسمی واکسن کرونا در این کشور خبر داده بود. وزیر بهداشت روسیه همچنین اعلام کرد نخستین محموله از واکسن طی ۲ هفته آینده برای مصرف آماده خواهد شد. وی افزود: امروز (دیروز چهارشنبه) آزمایش‌های مربوط به کنترل کیفیت این واکسن در جریان است. ظرف ۲ هفته، نخستین محموله از این دارو در دسترس قرار می‌گیرد و برای واکسیناسیون پزشکان در گروه‌هایی که با خطر سلامت روبه‌رو هستند، تحویل خواهد شد.  
 
* واکنش‌های جهانی به واکسن روسی کرونا
در جست‌وجوی پرتکاپوی جهان برای دستیابی به واکسن بیماری «کووید-۱۹»، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز سه‌شنبه اعلام کرد کشورش یک قدم جلوتر از دیگران است. به گزارش ایسنا، روسیه می‌گوید واکسنی که در این کشور برای مقابله با ویروس کرونا تولید شده مراحل تایید علمی را پشت سر گذاشته و از چند ماه آینده در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. رئیس‌جمهوری روسیه پس از اعلام به ثبت رسیدن واکسن کرونا در کشورش گفت این واکسن حتی به یکی از دختران وی نیز تزریق شده است. با این حال اظهارات پوتین درباره کارآمد بودن این واکسن با تردیدهایی از سوی برخی کارشناسان بهداشتی در کشورهای مختلف همراه شده و این در حالی است که به محض انتشار این خبر دست‌کم ۲۰ کشور از روسیه آن را تقاضا کرده‌اند. از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی درباره واکنش سازمان جهانی بهداشت به این خبر آورده است مقامات این سازمان مشتاقانه منتظر هستند تا جزئیات آزمایش‌های واکسن تازه ثبت شده روسیه موسوم به «‌Sputnik V» علیه «کووید-۱۹» را بررسی کنند و به همین منظور با مقامات روس در ارتباط هستند. در این گزارش آمده است: سازمان جهانی بهداشت اطلاع دارد که واکسن «کووید-۱۹» در شرکت ملی داروهای فدراسیون روسیه به ثبت رسیده است. این سازمان اکنون با دانشمندان و مقامات روس در تماس است و مشتاقانه منتظر است جزئیات آزمایش‌ها را بررسی کند. این سازمان پیشرو و بین‌المللی بهداشتی از همه پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه تحقیقات واکسن «کووید-۱۹» استقبال و خاطرنشان کرد: تسریع در توسعه باید مطابق فرآیندهای ایجاد‌شده برای اطمینان از ایمنی انجام شود. 
***
گزارش میدانی خبرنگار «وطن امروز» از آموزشگاه‌های رانندگی که بدون رعایت موازین بهداشتی قربانی می‌گیرند
کرونا فقط در محل‌های برگزاری کنکور نیست
نازنین اکبرنیا*: سرفه‌های پی‌در‌پی امانش را بریده و وخامت حالش از پشت تلفن هم مشخص است، به‌سختی صحبت می‌کند با این حال اصرار دارد این موضوع از طریق رسانه پیگیری شود. می‌گوید: این روزها همه درباره برگزاری کنکور حرف می‌زنند اما ظاهرا آزمون‌های دیگر مانند آیین‌نامه رانندگی که در آموزشگاه‌های کوچک با محیط بسته برگزار می‌شود، برای هیچ‌کس اهمیتی ندارد. این بخشی از صحبت‌های یکی از مخاطبان روزنامه است که 12 روز پیش در آزمون آیین‌نامه رانندگی شرکت کرده و حالا به کرونا مبتلا شده است. امیرعلی 19 ساله حالا با همه درد و بی‌حالی‌ای که دارد تماس گرفته تا شاید صدایش از این طریق به گوش مسؤولان برسد و فکری به حال این موضوع کنند. او توضیح می‌دهد: روزی که برای آزمون رفتم، حدود 120شرکت‌کننده از 6:30 صبح تا ساعت 11 بدون رعایت هیچ پروتکل بهداشتی کنار هم بودند. فقط یک افسر و یک کلاس برای برگزاری امتحان بود که به 3 بخش تقسیم می‌شد و تقریبا هر 35 نفر در یک کلاس بدون تهویه، با در بسته و فاصله‌های کمتر از 1 متر و دائم در حال رفت‌وآمد بودند. الان حدود ۲ هفته از این موضوع گذشته؛ من و دوستم که هر ۲ در یک کلاس امتحان می‌دادیم مبتلا شدیم که البته ظاهرا او شرایط بهتری دارد و در قرنطینه خانگی است اما من در بیمارستان بستری شده‌ام.
 اسفندماه سال گذشته همزمان با نخستین روزهای شیوع ویروس کرونا در کشور بود که رئیس پلیس راهور ناجا از اعمال محدودیت‌هایی درباره آموزشگاه‌های رانندگی و فعالیت آنها خبر داد و اعلام کرد: «بر اساس ابلاغیه‌ای که صادر کردیم تمام کلاس‌های آموزش رانندگی تعطیل شده و آزمون آیین‌نامه هیچ جا برگزار نمی‌شود، تنها آزمون عملی با رعایت نکات لازم اجرا خواهد شد». اما بعد از لغو محدودیت‌ها و بازگشت فعالیت‌ها به روند عادی به شرط رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، برگزاری آزمون‌های آیین‌نامه هم از سر گرفته شد و به نظر می‌رسد این روزها عبارت‌هایی مانند «رعایت فاصله اجتماعی»، «پروتکل‌های بهداشتی» و «استفاده از ماسک الزامی است» به شعارهایی در حد یک برگه خلاصه شده که در ورودی آموزشگاه‌های رانندگی نصب کرده‌اند و در عمل همه این موارد نادیده گرفته می‌شود. 
برای اینکه از نزدیک در جریان روند برگزاری آزمون‌های رانندگی قرار بگیرم به یکی از آموزشگاه‌ها مراجعه می‌کنم. روی در ورودی چند برگه چسبانده‌اند که «بدون ماسک وارد نشوید» و «رعایت فاصله اجتماعی الزامی است». در راهرو خانمی که ظاهرا مسؤول ثبت‌نام است، ماسک ‌زده و پشت میز مشغول ثبت اطلاعات ۳ دختر نوجوانی است که با هم برای ثبت‌نام مراجعه کرده‌اند؛ یکی ماسک دارد، دیگری ماسکش را زیر چانه گذاشته و آن یکی هم بدون ماسک ایستاده است. کمی بعد از اینکه کارهای ثبت‌نام‌شان تمام می‌شود سر صحبت را باز می‌کنم و می‌پرسم: «چرا ماسک نزدی؟ نمی‌ترسی از اینکه کرونا بگیری؟!» با خنده جواب می‌دهد: «با ماسک نمی‌تونم نفس بکشم! توی کیفم دارم اما اگر مجبور بشم استفاده می‌کنم». می‌پرسم: «یعنی اینجا مجبور نبودی؟!» همزمان که داخل کیفش را جست‌وجو می‌کند تا ماسکش را بیرون بیاورد، می‌گوید: «نه، کسی تذکر نداد!» و من با خودم فکر می‌کنم آیا واقعا لازم است کسی برای حفظ سلامتی و جان انسان به او تذکر دهد؟! 25 تیرماه، درست زمانی که تعداد قابل توجهی از استان‌های کشور در وضعیت قرمز و هشدار شیوع ویروس کرونا بودند، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از لغو کلاس‌های آموزش آیین‌نامه و امتحانات آیین‌نامه در استان‌ها و شهرستان‌های قرمز به مدت یک هفته برای مقابله با کرونا خبر داد. سرهنگ عین‌الله جهانی با تأکید بر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و ایجاد یک‌سری محدودیت‌های جدید در برخی صنوف و اماکن در پی افزایش آمارهای مبتلایان به کرونا در کشور، گفت: «بر اساس این مصوبه، به تمام آموزشگاه‌های رانندگی استان‌ها و شهرستان‌های در وضعیت قرمز ابلاغ کردیم کلاس‌های تئوری آموزش آیین‌نامه و آزمون آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی به‌مدت یک هفته متوقف شود. برگزاری آزمون شهری ایرادی ندارد اما شرایط آن از قبل ابلاغ شده و باید تمام افراد از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری هوشمند داخل خودروها رعایت شود. سوار کردن 4 نفر در خودرو هم ممنوع است و فقط باید یک ‌نفر آزمون‌دهنده با افسر آزمایش داخل خودرو باشد». معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا از مردم درخواست کرد در صورتی‌که با موارد نقض ابلاغیه‌ها و اصول اعلام‌شده مواجه شدند، موضوع را به شماره تلفن ۱۹۷ اطلاع دهند. 
با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد راهکارهای بهتری هم برای برگزاری آزمون آیین‌‎نامه رانندگی و آزمون‌های مشابه وجود دارد. اگر در سطح کلان آزمون‌های دانشگاهی و... قابلیت برگزاری به صورت الکترونیکی را دارند، امتحانات آیین‌نامه را هم می‌توان به این شکل برگزار کرد. از طرف دیگر باید این نکته را هم در نظر گرفت که مردم از نهادهای نظارتی همچون ناجا انتظار دارند در اجرای قوانین پیشگام بوده و جامعه را به بهترین شکل ممکن به سمت ایمنی هدایت کنند.
* خبرنگار

Page Generated in 0/0164 sec