printlogo


کد خبر: 223056تاریخ: 1399/5/23 00:00
اخبار

بنزین تک‌نرخی با تغییر سهمیه‌بندی
وزیر نفت در حاشیه جلسه روز گذشته هیأت دولت با اشاره به طرح مطرح‌شده توسط برخی نمایندگان برای تغییر روش سهمیه‌بندی بنزین گفت: در طرح مجلس پیشنهاد اختصاص ۲۰ لیتر بنزین به هر فرد در ماه مطرح شده که به معنای ۷/0 لیتر در روز است. بیژن زنگنه اظهار داشت: در این صورت میزان بنزین سهمیه‌ای عددی حدود ۶۰ میلیون لیتر در روز خواهد بود که با میزان فعلی برابر است. در آن صورت، بنزین به یک قیمت خواهد بود و بقیه آن در حساب یارانه افراد واریز می‌شود. 
***
رشد 40 درصدی قیمت خانه و اجاره‌بها طی یک سال منتهی به بهار 99
مرکز آمار ایران نتایج طرح اطلاعات قیمت و اجاره مسکن شهر تهران در فصل بهار ١٣٩٩ را منتشر کرد که بر اساس آن قیمت فروش یک متر‌مربع زمین یا ساختمان مسکونی کلنگی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی (معادل ۲۵ میلیون و ۵۱۰ هزار تومان) نسبت به بهار سال گذشته 4/50 درصد رشد داشته است. بر اساس این گزارش، متوسط قیمت فروش هر متر‌مربع واحد مسکونی در شهر تهران با ۱۲ سال عمر بنا معادل ۱۸ میلیون و ۸۲۳ هزار تومان بوده است که نسبت به زمستان گذشته 8/22 درصد و نسبت به بهار ۹۸ نیز 8/43 درصد افزایش دارد. همچنین متوسط مبلغ اجاره‌ ماهانه به علاوه 3 درصد ودیعه پرداختی برای یک متر‌مربع زیربنای مسکونی در تهران در بهار امسال ۵۵ هزار و ۷۳۰ تومان بوده است که نسبت به فصل قبل 8/9 درصد و نسبت به بهار سال گذشته 4/38 درصد افزایش داشته است. 
***
دریافت سود تسهیلات با نرخ بیش از تعرفه بانک‌ مرکزی ممنوع است
بر اساس رای وحدت رویه دیوان عالی کشور که بتازگی صادر شده است، سود مازاد از تعرفه بانک مرکزی در رابطه با تسهیلات بانکی قابل مطالبه نیست. در رأی وحدت رویه دیوان عالی کشور آمده است: قوانین موضوعه حاکم بر مقررات پولی و بانکی کشور بویژه مواد 1-11 و 37 قانون پولی و بانکی کشور و ماده 20 قانون عملیات بانکی بدون ربا، بانک مرکزی را مسؤول حسن اجرای نظام پولی و بانکی کشور و تعیین‌کننده حداقل و حداکثر سود بانکی قرار داده است و با عنایت به اینکه مطابق ماده 1 قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی مصوب 22/10/83 نظارت بانک مرکزی شامل تمام بانک‌ها اعم از دولتی، خصوصی و مؤسسات مالی و اعتباری است و از طرفی مصوبات بانک مرکزی جزو قوانین آمره بوده و بانک‌ها موظف به رعایت آن هستند، در نتیجه قراردادهای تنظیمی راجع به سود تسهیلات که بدون رعایت مصوبات بانک مرکزی باشد، نافذ نخواهد بود. 
***
مدارک لازم برای دریافت وام ودیعه مسکن اعلام شد
مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان تهران نحوه زمان‌بندی مراجعه مشمولان دریافت تسهیلات ودیعه مسکن به بانک‌ها و مدارک مورد نیاز را اعلام کرد. خلیل محبت‌خواه ضمانت بانکی لازم برای دریافت این تسهیلات را گواهی کسر از حقوق، گواهی استفاده از مستمری نهادهای حمایتی، سهام عدالت و در غیر این صورت چک و سفته اعلام کرد و ادامه داد: متقاضیان دریافت این تسهیلات باید حداقل یک فقره از این موارد ذکر شده را دارا باشند اما اگر هیچ یک از موارد فوق شامل گواهی‌های کسر از حقوق، مستمری‌بگیری یا سهام عدالت را نداشته باشند، درباره تسهیلات ۳۰ و ۵۰ میلیون تومانی باید یک ضامن اعلام کنند و برای تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی نیازی به ضامن نیست و با چک و سفته می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. بانک‌ها نیز موظف به مطالبه ضمانت این تسهیلات صرفا بر اساس اعلام ستاد ملی کرونا هستند و نباید بیش از آنچه این ستاد اعلام کرده، مطالبه ضمانت کنند. مدیرکل راه‌و‌شهرسازی استان تهران مدارک لازم برای ارائه به بانک را اصل کارت ملی، اصل شناسنامه، قرارداد اجاره‌نامه رسمی ۴ مرداد به بعد همراه با کد رهگیری، گواهی کسر از حقوق یا سهام عدالت یا مستمری‌بگیری به همراه شماره حساب یارانه متقاضی اعلام کرد و گفت: در غیر این صورت مستأجر مشمول دریافت این تسهیلات باید سفته ارائه دهد. وی افزود: آن دسته از متقاضیانی که نتیجه بررسی وضعیت آنها منفی شده است، می‌توانند اعتراض کنند اما هنوز سازوکار اعتراض تدوین نشده که در اسرع وقت به اطلاع متقاضیان و ثبت‌نام‌کنندگان خواهد رسید. 
***
درخواست تشکیل صندوق دارا دوم ثبت شد
معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت گفت: درخواست تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF پالایشی در سازمان بورس ثبت شد. هوشنگ فلاحتیان در گفت‌وگو با مهر درباره اقدامات انجام شده برای تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله ETF پالایشی و زمان به سرانجام رسیدن این اقدامات گفت: ارزیابی دقیقی برای زمان به سرانجام رسیدن اقدامات نداریم اما شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی را به عنوان نماینده وزارت نفت برای انجام اقدامات لازم جهت تأسیس صندوق معرفی کرده‌ایم. وی تصریح کرد: هر چند فرآیند تأسیس صندوق زمانبر است اما با توجه به انتظار عمومی، تلاش می‌کنیم سریع‌تر انجام شود. وی تصریح کرد: طبق ساز و کار موجود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی باید در‌خواست خود را به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کند که امروز ۲۲ مرداد(دیروز)  این درخواست به سازمان بورس ارسال شده است. طبیعی است این سازمان مستندات و فرم‌هایی را از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مطالبه می‌کند که با تلاش همه‌جانبه سعی می‌کنیم هر چه سریع‌تر این اقدام عملیاتی شود.

Page Generated in 0/0064 sec