printlogo


کد خبر: 223080تاریخ: 1399/5/25 00:00
دور دنیا

واکنش ریاض به طرح ترور الجبری
یک منبع نزدیک به دیوان پادشاهی سعودی در پاسخ به احضاریه دادگاهی در واشنگتن برای محمد بن‌سلمان و 13 شخصیت سعودی دیگر، مدعی شد اتهامات سعد الجبری در این باره بی‌پایه و اساس است. او به خبرگزاری فرانسه گفت: ریاض حاضر است پاسخ خود را به شکایت سعد الجبری بدهد و ادعای الجبری که در ۱۰۷ صفحه تنظیم شده، واهی و بدون هیچ ادله‌ای است. مقام ناشناس سعودی همچنین سعد الجبری را به دست داشتن در فسادهای چندین میلیارد دلاری در زمان مسؤولیتش در وزارت کشور متهم کرد. دادگاهی در واشنگتن دوشنبه گذشته در حکمی خواستار حضور محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی و ۱۳ شخصیت سعودی در این دادگاه برای پاسخ به سوالاتی درباره تلاش برای ترور سعد الجبری از مقامات سابق اطلاعاتی سعودی شد. الجبری روز پنجشنبه 2 هفته پیش با حضور در یک دادگاه آمریکایی در شهر واشنگتن از محمد بن‌سلمان به دلیل تلاش برای ترور خود شکایت کرد. در دادخواست الجبری آمده بود که ولیعهد سعودی سال ۲۰۱۸، تیم تروری را برای کشتن وی و قطعه‌قطعه کردنش به کانادا اعزام کرده است؛ همان روشی که جمال خاشقجی دوم اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول ترور شد. 
***
دستور الکاظمی برای برگزاری انتخابات زودهنگام
نخست‌وزیر عراق به تمام وزارتخانه‌ها و ادارات دولت عراق دستور داد انتخابات زودهنگام را در موعد خود برگزار کنند. مصطفی الکاظمی به منظور آماده‌سازی برای برگزاری انتخابات زودهنگام طبق برنامه اعلامی در ششم ژوئن سال ۲۰۲۱ با رئیس و اعضای شورای کمیسیون عالی مستقل انتخابات با حضور شماری از وزیران و فرماندهان امنیتی تشکیل جلسه داد. وی در این جلسه گفت، دولتش برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر به عنوان یک مطالبه مردمی مصمم است و علاوه بر آن برگزاری این انتخابات از اولویت‌های برنامه دولتی‌اش است که به آن متعهد شده است.
 الکاظمی از کمیسیون انتخابات خواست تمام تلاش خود را برای تکمیل مقدمات انتخابات به‌کار گیرد. وی گفت دولت هم با همه امکانات خود برای برگزاری انتخابات در تاریخ اعلام شده تلاش می‌کند. نخست‌وزیر عراق ۱۰ مرداد طی سخنرانی‌ای زمان انتخابات زودهنگام عراق را ششم ژوئن ۲۰۲۱ (۱۶ خرداد ۱۴۰۰) تعیین کرده بود. 
***
هشدار اروپایی اردوغان
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرد هر حمله‌ای به کشتی اکتشافی ترکیه در شرق مدیترانه پیامدهای جدی به دنبال خواهد داشت. او در مراسم بزرگداشت ۱۹ سالگی حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: «ما قبلا گفتیم اگر به «اروچ رئیس» [کشتی حفاری] ما حمله کنید، هزینه زیادی پرداخت خواهید کرد، و امروز آنها نخستین پاسخ خود را گرفتند. او توضیح بیشتری در این باره ارائه نکرد. در بحبوحه تنش‌های ترکیه با یونان و برخی کشورهای اروپایی بر سر عملیات‌های حفاری اکتشاف نفت و گاز در شرق دریای مدیترانه، فرانسه اعلام کرد به این منطقه نیروی نظامی اعزام می‌کند. رویترز این اقدام فرانسه را پیامی هشدارآمیز به ترکیه و در راستای درخواست چند روز پیش امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از آنکارا برای توقف عملیات‌های حفاری در شرق مدیترانه توصیف کرد. 
***
سرنگونی پهپاد اسرائیلی در غزه
یک گروه مسلح فلسطینی دیروز از سرنگونی پهپاد اسرائیلی در منطقه غزه خبر داد. جنبش مجاهدین در بیانیه‌ای اعلام کرد یگان تک‌تیرانداز وابسته به نیروهای مسلح این جنبش پهپادی از نوع کواد کوپتر را در مناطق شرقی غزه پس از تیراندازی به سمت آن سرنگون کردند. این جنبش اعلام کرد تیر مستقیما به پهپاد برخورد و منهدمش کرد. ارتش اسرائیل هنوز به این مساله واکنش نشان نداده است. 
***
تعطیلی 30 درصدی بیمارستان‌های کره‌جنوبی
پزشکان بیمارستان‌ها در شهرهای مختلف کره‌جنوبی دیروز در اعتراض به دولت دست به اعتصاب زدند. این اعتصاب گسترده، از سوی انجمن پزشکی کره‌جنوبی و در واکنش به طرح دولت برای افزایش سهمیه پذیرش دانشجو در دانشکده‌های پزشکی برگزار شد. مقامات وزارت بهداشت کره‌جنوبی می‌گویند با وجود گستردگی اعتصابات، اختلال قابل توجهی در کار بیمارستان‌ها رخ نخواهد داد. این در حالی است که به گفته وزارت بهداشت کره جنوبی، بیش از ۱۰ هزار کلینیک که معادل 3/31 درصد کلینیک‌های این کشور است، کاملا به حالت تعطیل درآمده‌اند. دولت کره‌جنوبی در نظر دارد با توجه به کمبودهای موجود در زیرساخت‌های درمانی این کشور و شیوع ویروس کرونا که احتمالا تا ماه‌های آینده همچنان ادامه خواهد داشت، تعداد پزشکان را افزایش دهد. 
***
سیل پرتلفات در کره‌شمالی
فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر به نقل از صلیب سرخ و کمیته مدیریت بحران کره‌شمالی اعلام کرد به دنبال جاری شدن سیل بعد از هفته‌ها باران موسمی شدید و غیرطبیعی، دست‌کم ۲۶ نفر در این کشور کشته و مفقود شده‌اند. آژانس خبری مرکزی کره‌شمالی اعلام کرد دست‌کم ۱۶ هزار و ۶۸۰ خانه و ۶۳۰ ساختمان عمومی بر اثر باران‌های سیل‌آسا تخریب شده یا زیر سیلاب رفته‌اند. همچنین حدود ۴۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی آسیب دیده و بسیاری از جاده‌ها، پل‌ها و مسیرهای ریلی هم دچار آسیب شده است. یک سد در نیروگاه هم خسارت دیده است. 

Page Generated in 0/0321 sec