printlogo


کد خبر: 223109تاریخ: 1399/5/25 00:00
وزیر امور خارجه در سفر به لبنان نسبت به سوءاستفاده برخی کشورهای خارجی از حادثه بیروت هشدار داد
راه حل لبنانی

در پی حادثه انفجار بیروت، وزیر امور خارجه به منظور اعلام همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان به این کشور سفر کرد. 
به گزارش «وطن امروز»، شامگاه پنجشنبه گذشته محمدجواد ظریف به منظور اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از ملت و دولت لبنان در پی حادثه انفجار در بندر بیروت، به این کشور سفر کرد. تاکید بر لزوم ایستادگی در برابر رفتارهای مداخله‌جویانه در سیاست داخلی لبنان به بهانه انفجار بیروت، یکی از نکات محوری بود که ظریف در دیدارهای خود با مقامات مختلف سیاسی لبنان بر آن تاکید کرد. 
دیدار با «شربل وهبه» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان نخستین دیدار رسمی ظریف در این کشور بود. ظریف در این دیدار با ابراز تسلیت و همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان حادثه تلخ انفجار در بندر بیروت و همچنین آرزوی سلامتی برای مجروحان، آمادگی کشورمان برای کمک به بازسازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بندر بیروت در حوزه‌های مختلف و با توجه به توانمندی طرف‌های ایرانی، بویژه در حوزه‌های مربوط به تامین برق، ساخت‌‌و‌ساز، دارو و درمان را اعلام کرد. 
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه سیاسی لبنان ضرورت کمک به بازسازی این کشور بدون شرط‌گذاری را مورد تاکید قرار داد. شربل وهبه نیز در این دیدار از اعلام همبستگی و همدردی جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان در لحظات اولیه پس از انفجار قدردانی کرد و درباره نیازهای فوری لبنان در شرایط حاضر با ظریف به بحث و تبادل‌نظر پرداخت. 
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پس از دیدار و گفت‌وگو با «شربل وهبه» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور لبنان در بیروت در نشست خبری مشترک درباره علت سفرش به بیروت عنوان کرد:‌ همدردی و همبستگی خودمان را با مردم لبنان در این شرایط بسیار نگران‌کننده و این حادثه بسیار غمبار اعلام می‌کنیم. رئیس دستگاه دیپلماسی بیان کرد: حکومت و مردم لبنان هستند که باید برای آینده لبنان و نحوه پیشبرد امور تصمیم بگیرند و جمهوری اسلامی ایران در کنار حکومت و مردم لبنان خواهد بود و به هر تصمیمی که دولت و مردم لبنان اتخاذ کنند، کمک خواهد کرد. وی خطاب به مردم لبنان گفت: می‌خواهم به مردم لبنان تبریک بگویم. امروز سالگرد پیروزی مردم لبنان بر دشمن صهیونیستی در جنگ ۳۳ روزه است. همان‌طور که لبنان بر تجاوزات دشمن صهیونیستی پیروز شد بر این حادثه هم پیروز خواهد شد. 
وزیر امور خارجه در ادامه دیدارهای کاری‌اش در لبنان با میشل عون، رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار کرد. محمدجواد ظریف در این دیدار تاکید کرد جنگ ۳۳ روزه ثابت کرد لبنانی‌ها از طریق مقاومت استقلال خود را حفظ خواهند کرد. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: با کمک‌های دوستان‌تان از مشکلات به وجود آمده در پی انفجار بندرگاه بیروت عبور خواهید کرد. ظریف همچنین تاکید کرد که جامعه بین‌المللی باید به جای بهره‌برداری از اوضاع به وجود آمده، به لبنان کمک کند. تاکید محمدجواد ظریف بر عدم سوءاستفاده کشورهای خارجی از شرایط به وجود آمده در لبنان، به اظهارات و رفتارهای مداخله‌جویانه فرانسه در روزهای اخیر در امور داخلی لبنان اشاره دارد. امانوئل مکرون که پس از انفجار در بندر بیروت به لبنان سفر کرد، در اظهاراتی خارج از حوزه قانونی‌اش، خواستار اصلاحات سیاسی در لبنان شد. رفتار مکرون در لبنان به نحوی خارج از عرف دیپلماتیک بود که برخی کارشناسان از خیز فرانسه برای احیای مجدد استعمار در لبنان سخن گفتند؛ مساله‌ای که ظریف سعی کرد در دیدارهای خود نسبت به آن هشدار دهد. 
وزیر امور خارجه در سفر خود با رئیس پارلمان لبنان نیز دیدار کرد. محمدجواد ظریف در این دیدار ضمن ابراز همبستگی و همدردی با مردم و دولت لبنان در حادثه انفجار در بندر بیروت، چهاردهمین سالروز پیروزی لبنان در جنگ ۳۳روزه را نیز تبریک گفت. محمدجواد ظریف در دیدار نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان گفت که بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با لبنان به منظور رفع نیازهای این کشور در زمان کنونی تاکید داریم. وی گفت که بر اساس نگاه جمهوری لبنان، جمهوری اسلامی ایران آماده حمایت از این کشور در زمینه‌های حیاتی است. وزیر امور خارجه کشورمان گفت که تمام کشورهای جهان باید بدون هیچ پیش‌شرطی در کنار ملت لبنان بایستند. ظریف خاطرنشان کرد: دولت آمریکا نشان داد که از فهم وقایع سیاسی منطقه عاجز است. 
وی گفت: اگر از ما درخواست شود در روند تحقیق در رابطه با مسأله انفجار بندر بیروت مشارکت خواهیم کرد. 
ظریف در دیدار با حسان دیاب، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز با ابلاغ تسلیت و همدردی دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران با مردم و دولت لبنان، آمادگی کشورمان برای همیاری در باز‌سازی خرابی‌های ناشی از انفجار در بیروت را اعلام کرد. حسان دیاب نیز در این دیدار ضمن تشکر از اعلام آمادگی کشورمان، نیازهای ضروری بویژه در حوزه‌ درمان و اقلام مورد نیاز برای بازسازی واحدهای مسکونی شهر بیروت را تشریح کرد. 
بنا بر اعلام شبکه المیادین، ظریف در این دیدار تاکید کرد: کسانی که از انفجار بندرگاه بیروت سوءاستفاده می‌کنند همان کسانی هستند که خواهان ثبات و وحدت لبنان نیستند.
***
[ظریف: مطمئنیم تمدید تحریم تسلیحاتی ایران اتفاق نخواهد افتاد]
وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه اگر تحریم تسلیحاتی ایران تمدید شود، یکی از مهم‌ترین مفاد برجام از بین رفته است، گفت: مطمئنم این اتفاق نخواهد افتاد. محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با فارس، درباره اینکه اگر شورای امنیت تحریم تسلیحاتی ایران را تمدید کند، آیا چیزی از برجام باقی خواهد ماند؟ گفت: این کار به معنی این است که یکی از مهم‌ترین مفاد برجام از بین رفته است. وزیر امور خارجه در ادامه تاکید کرد: ما مطمئنیم این اتفاق نخواهد افتاد.  چندی پیش محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مطلبی عنوان کرده بود اگر تحریم تسلیحاتی تمدید شود، چیزی از برجام باقی نخواهد ماند.

 


Page Generated in 0/0104 sec