printlogo


کد خبر: 223112تاریخ: 1399/5/25 00:00
واکنش مقامات ایرانی به آغاز روابط رسمی امارات و اسرائیل
حماقت راهبردی!

انتشار خبر توافق امارات و اسرائیل برای آغاز رسمی روابط دوجانبه واکنش‌های جهانی وسیعی را در پی داشت. فعالان سیاسی ایران و کاربران فضای مجازی کشورمان نیز همسو با دیگر دلبستگان جهانی محور مقاومت، اعتراض خود را به این توافق نشان داده و نسبت به عواقب این امر به امارات هشدار دادند. 
به گزارش «وطن امروز»، به دنبال اعلام بیانیه مشترک آمریکا، امارات و اسرائیل مبنی بر توافق برای آغاز رسمی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی، کشورهای جهان و مسؤولان و احزاب مختلف به این رخداد واکنش نشان دادند. ساعاتی پس از انتشار این خبر، وزارت امور خارجه کشورمان با صدور بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید برقراری روابط رسمی بین امارات و اسرائیل، این اقدام ابوظبی را «یک حماقت راهبردی» توصیف کرد که موجب تقویت‌ محور مقاومت خواهد شد. در این بیانیه تاکید شده است مردم مظلوم فلسطین و همه ملت‌های آزاده جهان هرگز عادی‌سازی روابط با رژیم غاصب و جنایت‌پیشه اسرائیل و همداستانی با جنایات آن رژیم را نخواهند بخشید. بدون تردید خون‌های به ناحق ریخته شده 7 دهه مقاومت برای آزادی سرزمین مقدس فلسطین و قبله اول مسلمین، دیر یا زود گریبان خیانتکاران به آرمان فلسطین را خواهد گرفت. 
در ادامه این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران اقدام ننگین ابوظبی برای عادی‌سازی رابطه با رژیم جعلی، نامشروع و ضدبشری صهیونیستی را اقدامی خطرناک دانسته و با هشدار نسبت به هرگونه دخالت رژیم صهیونیستی در معادلات منطقه خلیج ‌فارس، اعلام می‌نماید دولت امارات و دیگر دولت‌های همراه باید مسؤولیت تمام عواقب این اقدام را بپذیرند. 
بیانیه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز اطمینان کرده است تاریخ نشان خواهد داد چگونه این اشتباه راهبردی از سوی رژیم صهیونیستی، و این خنجری که به ناحق از سوی امارات بر پشت مردم فلسطین و بلکه کلیه مسلمانان وارد آمد، برعکس منجر به تقویت‌ محور مقاومت شده و اتحاد و همبستگی علیه رژیم صهیونیستی و مرتجعان منطقه را به اوج خواهد رساند. 
وزارت امور خارجه در پایان این بیانیه به حاکمانی که از قصرهای شیشه‌ای خود به صورت فلسطینیان و دیگر مردم مظلوم منطقه مثل یمن چنگ می‌کشند، توصیه کرده است به خود آیند و در تشخیص دوستان و دشمنان خود به بیراهه نروند. 
محمد‌باقر قالیباف، رئیس مجلس نیز در توئیتی نوشت: سازش ذلیلانه حاکمان امارات عربی متحده با رژیم جنایتکار صهیونیستی، خیانت به ارزش‌های انسانی، امت اسلامی و آرمان فلسطین است. به خائنان فعلی و کسانی که قصد ملحق شدن به این پروژه را داشته باشند هشدار می‌دهیم مبارزه با رژیم صهیونیستی، با قدرت ادامه خواهد داشت. 
قالیباف همچنین توافق روز گذشته بین ابوظبی و رژیم صهیونیستی را دردناک و به‌ مثابه خنجری از پشت بر فلسطین، لبنان و دیگر کشورهای منطقه دانست.
حسین امیرعبداللهیان، دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بین‌الملل نیز در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «‏‫رویکرد امارات‬ برای عادی‌سازی روابط با رژیم جعلی و جنایتکار ‫اسرائیل‬، نه‌تنها به نفع صلح و امنیت نیست بلکه در خدمت به تداوم جنایات صهیونیست‌هاست. رفتار ابوظبی هیچ توجیهی ندارد و پشت کردن آشکار به آرمان فلسطین و قدس است. با این خطای راهبردی، امارات در آتش صهیونیسم گرفتار می‌شود».
محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در توئیتی نوشت: ابوظبی 10 سال است امارات را بهشت اسرائیل کرده است. شبکه‌های جاسوسی و اطلاعاتی موساد علیه کشورهای منطقه به وجود آمده‌اند. وی تاکید کرد: فلسطین بزرگ از نهر تا بحر به لطف غیرت مجاهدان و مردمان صبورش به زودی آزاد خواهد شد و بی‌غیرت‌ها در تاریخ گم خواهند شد.  هیچ مجاهد اسلامی و هیچ غیرتمند عربی به فلسطین خیانت نمی‌کند. فقط بی‌غیرت‌ها از پشت خنجر می‌زنند. 
مهدی محمدی، مشاور رئیس مجلس و کارشناس مسائل سیاسی نیز در توئیتی نوشت: محمد بن زاید با اعلام عادی‌سازی ر‌وابط امارات و اسرائیل، چیزی را به نفع اسرائیل تغییر نداده اما با تبدیل کردن خود به یک دشمن رسمی برای مقاومت، خیلی چیزها را به ضرر دوبی و‌ ابوظبی تغییر داده است.  برنامه مشترک اسرائیل و تیم ترامپ برای خروج او‌ از تنگنای انتخاباتی به خرج سعودی و امارات، ظاهرا البته مفصل‌تر از اینهاست. اسرائیل در صدد تقسیم هزینه‌های ژئوپلیتیک خود است اما مقاومت ضمن در نظر گرفتن سهم محفوظ برای ملحق‌شدگان به صهیونیسم، باید مستقیما بر اسرائیل تمرکز کند.
سیدرسول موسوی، مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه نیز در پیامی توئیتری در واکنش به آغاز روابط رسمی امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی نوشت: بله موافقم! این دستاوردی تاریخی است. دستاوردی تاریخی در زمینه پذیرش عرب‌ها در پایمال کردن خون فلسطینی‌ها توسط صهیونیست‌ها. 
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان نیز در این باره اظهار داشت: توافق بین رژیم صهیونیستی و امارات چیزی نیست جز تصرف امارات به بهانه تعلیق الحاق کرانه غربی! این توافق نشان داد برای رژیم صهیونیستی فعلا اشغال دروازه ورودی شورای خلیج‌فارس مهم‌تر است، اول امارات و بعد کرانه غربی! آیا از این پس امارات جزئی از قلمروی رژیم صهیونیستی است؟
 محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم در حساب کاربری خود در توئیتر با اشاره به اقدام دولت امارات عربی متحده درباره آغاز روابط رسمی میان تل‌آویو و ابوظبی و همچنین توقف طرح الحاق اراضی فلسطینی نوشت: «‏دولت امارات چگونه می‌تواند پاسخگوی تبعات خطای خیانت‌بار، تفرقه‌افکنانه و راهبردی خود به آرمان فلسطین، اعراب و از همه مهم‌تر به جهان اسلام باشد؟ تکرار تجربه شکست‌خورده و مفتضحانه توافق با اسرائیل ننگی است که تاریخ فراموش نخواهد کرد».
***
پیام وزارت امور خارجه به مناسبت سالگرد پیروزی حزب‌الله لبنان در جنگ 33 روزه
[ایستادگی در مقابل دشمن صهیونیستی آنان را به شکست حتمی می‌کشاند]
وزارت امور خارجه در سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه بیانیه‌ای صادر کرد. در بیانیه وزارت امور خارجه در سالگرد پیروزی لبنان در جنگ ۳۳ روزه آمده است: این پیروزی بزرگ که در سایه انسجام داخلی میان طوایف مختلف و همدلی لبنانی‌ها به دست آمد، ثبات، امنیت و عزت را برای لبنان و منطقه به ارمغان آورد. پایداری زنان و مردان لبنانی و رزم جوانان غیور مقاومت، درس عبرتی به متجاوزان و حامیان تروریست آنان داد که لبنان را از تهدیدات و تجاوزات رژیم جعلی اسرائیل حفظ می‌نماید.  جمهوری اسلامی ایران معتقد است ایستادگی در مقابل دشمن صهیونیستی آنان را به شکست حتمی می‌کشاند؛ همان‌گونه که جنگ ۳۳ روزه سمبل ایستادگی ‌و قدرت مردم در مقابل رژیم تا دندان مسلح صهیونیستی با پیروزی شیرین ملت لبنان همراه بود. بدون تردید ملت لبنان طعم شیرین این پیروزی را همواره به خاطر خواهد داشت و اجازه نخواهد داد امنیت، استقلال و حاکمیت این کشور بازیچه دست دشمنان شود و با وحدت و همدلی، از بحران کنونی عبور خواهد کرد و این درس بزرگی به همه دولت‌ها و ملت‌های منطقه است.

Page Generated in 0/0070 sec