printlogo


کد خبر: 223127تاریخ: 1399/5/26 00:00
دور دنیا

خطر بی‌خانمان شدن 30 میلیون آمریکایی
موجی از تخلیه منازل مسکونی در سراسر آمریکا در حال رخ دادن است و ده‌ها میلیون نفر با چشم‌انداز اخراج از خانه‌های‌شان با توجه به انقضای حمایت‌های دولت فدرال روبه‌رو هستند. تاکنون حمایت دولت و گرفتن مهلت تخلیه و همچنین دریافت ۶۰۰ دلار در هفته به دلیل بیکاری باعث شده بود بسیاری از آمریکایی‌ها از خطر بی‌خانمان شدن در نتیجه بحران اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا مصون بمانند اما این حمایت‌ها پایان ماه جولای (ماه قبل) منقضی شد که موجی از تخلیه‌ منازل را در سراسر آمریکا به دنبال داشته است. این در حالی است که مذاکرات سران 2 حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا درباره بسته کمکی جدید به بن‌بست رسیده و اقدامات موقت دونالد ترامپ هم در مسیر نامشخصی قرار دارد. طبق برآورد موسسه «آسپن»، یک اتاق فکر در آمریکا، دست‌کم ۳۰ میلیون نفر از ۱۱۰ میلیون آمریکایی که در خانه‌های اجاره‌ای زندگی می‌کنند تا پایان سپتامبر در خطر اخراج از خانه‌های‌شان قرار دارند. 
***
درخواست پسر سعد الجبری از دولت سعودی
خالد الجبری، پسر سعد الجبری افسر امنیتی سابق سعودی که در کانادا مقیم است در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی فاکس‌نیوز اعلام کرد ریاض باید نشان دهد خواهر و برادر وی زنده هستند. وی در ادامه افزود: دولت عربستان باید ادله و مدارکی دال بر زنده بودن عمر و ساره، برادر و خواهر من که در عربستان به گروگان گرفته شده‌اند ارائه کند. خالد بیان کرد: دولت عربستان آنها را گروگان گرفته است و ما نمی‌دانیم هنوز زنده هستند یا خیر. وی گفت: پدر من با عمر و ساره هر روز تماس می‌گرفت اما ۱۶ مارس گذشته خبر رسید که ۲۰ خودرو به سمت منزل آنها هجوم برده و آنها بازداشت شده‌اند. خالد اضافه کرد: آیا مقامات سعودی آنها را شکنجه کرده‌اند؟ اگر آنها در سلامت بسر می‌برند چرا ریاض هیچ خبری از آنها منتشر نمی‌کند؟ پیش از این، یک دادگاه آمریکایی در واشنگتن دستور احضار محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به همراه تعدادی دیگر از کارمندان دولتی سعودی را صادر کرده بود. احضار ولیعهد عربستان در ارتباط با پرونده «سعد الجبری» افسر سابق سازمان اطلاعات سعودی صادر شده که از سوی مأموران اطلاعاتی سعودی تحت تعقیب قرار گرفته است. الجبری زمانی که در ترکیه به سر می‌برده پیام‌های تهدیدآمیز از محمد بن‌سلمان دریافت می‌کرده و این مساله باعث شده وی به کانادا سفر کند. بن‌سلمان در این پیام‌ها خطاب به الجبری می‌گوید: به عربستان برگرد تا شرایط را برایت توضیح دهم. الجبری نیز در پاسخ می‌نویسد نمی‌تواند. 
***
حمله پهپادی رژیم صهیونیستی به نوار غزه
ارتش رژیم صهیونیستی با ادعای اقدام تلافی‌جویانه علیه پرتاب بالن‌های آتش‌زا، شامگاه جمعه دست‌کم ۳ منطقه در نوار غزه را مورد حمله هوایی و پهپادی قرار داد. شاهدان عینی می‌گویند که این حملات علیه دست‌کم ۳ پست دیده‌بانی در نوار غزه صورت گرفته و مشتمل بر حملات پهپادی و جت‌های جنگنده اف۱۶ بوده است. مناطق مورد هدف شامل «بیت لاهیا»، «بیت حنون»، بندر «خان یونس» و «البریج» بودند که مورد آخر بنا بر گزارش‌ها یک منطقه کشاورزی بوده است. روزنامه القدس نیز گزارش داد منازل نزدیک به منطقه البریج بر اثر این حملات خسارت دیدند. شاهدان عینی نیز از انتقال چندین فرد مجروح به بیمارستان الاقصی خبر دادند. دست‌کم یک کودک نیز در این حملات مجروح شده است. 
***
ادامه آتش‌سوزی‌ها در لس‌آنجلس آمریکا
آتش‌سوزی در کوه‌های پوشیده از بوته در شمال لس‌آنجلس روز جمعه موجب شد صد‌ها نفر دیگر در این منطقه مجبور به ترک خانه‌های خود شوند. این آتش‌سوزی ۲۱ ساختمان و تأسیسات را سوزانده و آتش‌نشانان در تلاشند از هزاران خانه در برابر شعله‌های این آتش محافظت کنند. این آتش‌سوزی بعد از ظهر روز چهارشنبه در «جنگل ملی انجلیز» که لقب دریاچه آتش گرفته، به بیش از 6،880 هکتار زمین سرایت کرد و موجب شد یکهزار و ۵۰۰ نفر از مردم این منطقه خانه‌های خود را ترک کنند. 
***
انفجار شدید در یمن
منابع نظامی در استان مأرب یمن صبح دیروز از انفجار شدیدی در منطقه «مطارح نخلاء» در این استان خبر دادند. در این انفجار که اواخر جمعه‌شب رخ داد، ده‌ها نفر از عناصر وابسته به حزب‌الاصلاح و قبایل همسو با ائتلاف سعودی کشته و زخمی شدند. هنوز منابع وابسته به ائتلاف سعودی واکنشی به این رویداد نشان نداده‌اند. به گفته این منابع نظامی، انفجار زمانی رخ داد که حزب الاصلاح و قبایل همسو با آن در نشستی در «مطارح نخلاء» حضور یافته بودند تا درباره راه‌های ممانعت از آزادسازی شهر مأرب به دست ارتش یمن مشورت کنند. هنوز عامل انفجار مشخص نیست اما برخی منابع احتمال حمله موشکی ارتش و انصارالله یمن به این نشست را بعید ندانسته و برخی کاربران یمنی نیز بر حمله موشکی تأکید کرده‌اند. 
***
تمرین نظامی ناو هواپیمابر آمریکا در دریای چین
طبق اعلام نیروی دریایی آمریکا، ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریکا روز جمعه در اقدامی تحریک‌آمیز در دریای چین جنوبی تمرینات نظامی برگزار کرد. بنا بر بیانیه نیروی دریایی آمریکا، جمعه ۱۴ آگوست یک گروه ضربت تحت هدایت ناو «یواس‌اس رونالد ریگان» عملیات پرواز و تمرینات پایدار دریایی انجام داد. این تمرینات در حالی انجام شده که تنش‌ها بین چین و آمریکا فزونی گرفته است. واشنگتن چین را متهم می‌کند که به دنبال کسب امتیاز از همه‌گیری کروناست تا ادعاهای مالکیتی خود را در دریای چین جنوبی جلو ببرد. چین نیز اقدامات آمریکا در اعزام کشتی‌های جنگی به این منطقه و انجام تمرینات نظامی را محکوم و اعلام کرده چنین اقداماتی باعث بی‌ثباتی در منطقه می‌شود. 

Page Generated in 0/0059 sec