printlogo


کد خبر: 223128تاریخ: 1399/5/26 00:00
تبعات توافق ننگین با صهیونیست‌ها
نفرت جهان اسلام از امارات

 یک روز پس از رسانه‌ای شدن توافق امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی به منظور عادی‌سازی روابط، شخصیت‌ها و مقامات سیاسی، افکار عمومی و نهادهای مدنی در کشورهای اسلامی با اعلام هشدار نسبت به تبعات این توافق خواستار واکنش جدی علیه امارات و لغو این توافق شدند. 
 
* عراق: امت اسلام حاکمان امارات را تحریم کنند
به گزارش «وطن امروز»، ائتلاف الفتح عراق بزرگ‌ترین جریان سیاسی در پارلمان عراق با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این توافق از ملت‌ها و کشورهای عربی و اسلامی خواست حاکمان امارات را تحریم کنند. این بیانیه با اشاره به توطئه گروه‌های متخاصم با آرمان فلسطین تأکید کرد: از وجدان ملی اماراتی‌ها و افکار عمومی عربی و اسلامی می‌خواهیم در کنار حقوق ملت فلسطین که حاکمان امارات آن را دستخوش بازی خود کرده‌اند و می‌خواهند آن را به پل عبور به سمت اهداف آمریکایی تبدیل کنند، قرار بگیرند. در ادامه این بیانیه آمده است: ما همچنین خواستار بیداری اسلامی برای ابراز ارزش‌های انسانی هستیم. در ادامه بیانیه ائتلاف الفتح آمده است: ما به طرف‌های اماراتی و اسرائیلی می‌گوییم این انقلاب به پایان نمی‌رسد و نسل‌های کنونی و آینده فلسطین تسلیم نمی‌شوند و مبارزه ملی فلسطینیان ادامه پیدا می‌کند و همانطور که امام موسی صدر گفت قدس تنها توسط مسلمانان باایمان و معتقد آزاد خواهد شد. 
شیخ قیس الخزعلی، دبیرکل جنبش عصائب اهل‌الحق عراق هم این توافق را خیانت دانست. خزعلی گفت: موضع خفت‌بار خاندان حاکم امارات غیرعرب، حلقه‌ای از سلسله حلقه‌های خیانت و مزدوری است. این آل‌سعود بود که فرهنگ برقراری ارتباط با صهیونیست‌ها را آغاز کرد و گسترش داد. محور مقاومت هر گونه عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس را مردود می‌داند و ما هر گونه نقشه‌های عادی‌سازی صهیونیست‌ها و «صهیونیست‌‌شده‌ها» را ناکام خواهیم گذاشت. به همه آزادگان جهان قول می‌دهیم عراق و عراقی‌ها مانع تحقق نقشه عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خواهند شد. 
صفحه رسمی مقتدا‌ صدر، رئیس جریان صدر و ائتلاف سائرون عراق هم در واکنش به توافق عادی‌سازی امارات با رژیم صهیونیستی یک کلیپ ویدئویی با شعارهای ضدصهیونیستی منتشر کرد. این صفحه در کنار آن یک سخنرانی آرشیو شده از منبع وابسته به جریان صدر را که شعار معروف «نه‌ به اسرائیل» را که یکی از 3 شعار مشهور جریان صدر (نه به آمریکا، نه به اسرائیل و نه به باطل) است سر می‌داد، منتشر کرد. به دنبال آن کامنت‌های زیادی در حمایت از موضع جریان صدر درباره توافق اخیر میان ابوظبی و تل‌آویو جهت آغاز روابط رسمی مشترک نشر یافت. علاوه بر این جریان‌ها، جبهه نجات و توسعه عراق، جریان قانون به رهبری نورالمالکی و تعدادی از نمایندگان پارلمان عراق نیز این توافق را محکوم کردند و نشانه خیانت و گسست کشورهای عربی خواندند. 
 
* پاکستان: توافق با صهیونیست‌ها پیامدهای جدی دارد
وزارت خارجه پاکستان هم  با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به تصمیم امارات و اسرائیل برای عادی‌سازی روابط اعلام کرد: این اقدام دارای پیامدهای جدی است. احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان هم تلاش‌های اخیر امارات برای آغاز روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را خیانت یک کشور عربی علیه جهان اسلام بویژه ملت مظلوم فلسطین تعبیر کردند.  برخی شخصیت‌های پاکستانی نیز تاکید کردند: جهان اسلام بویژه کشورهای پرنفوذ از جمله پاکستان نباید در برابر تصمیم امارات کوتاه بیایند و باید آنان را مجبور به تجدیدنظر کرد. در همین ارتباط دبیرکل حزب مجلس وحدت مسلمین پاکستان نیز تبانی حاکمان امارات با رژیم صهیونیستی را به‌ مثابه خنجر زدن از پشت به مسلمانان و تمام جهان اسلام دانست. علامه «راجا ناصر عباس جعفری» با انتشار بیانیه‌ای نوشت: متاسفانه برخی حاکمان خائن عرب منافع صهیونیست‌ها را بر آرمان‌های فلسطین و منافع امت اسلامی ارجح دانستند؛ خیانتی که تاریخ بویژه مسلمانان جهان آن را فراموش نخواهند کرد. وی تاکید کرد: سکوت در برابر سازش با رژیم صهیونیستی مساوی با موافقت با توطئه استکبار جهانی بویژه حاکمان ظالم صهیونیستی است. بنابراین جهان اسلام باید به پاخیزد و برای حاکمیت و بقای ملل اسلامی با طرح‌های شیطانی مقابله کند. رئیس حزب جماعت اسلامی پاکستان هم از حاکمان امارات خواست از تصمیم خود صرف‌نظر کنند. سناتور «سراج الحق» تاکید کرد: مردم پاکستان از امارات می‌خواهند رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناسد، زیرا هر گونه سازش با اشغالگران، پیامدهای خطرناکی برای منطقه به دنبال دارد. این شخصیت پاکستانی همچنین با انتشار بیانیه‌ای از دولت اسلام‌آباد خواست با برگزاری نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی، از فلسطین حمایت کند و امارات را برای لغو تصمیم عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها تحت فشار قرار دهد. 
 
* ترکیه: امارات در مسیر نا‌‌امن کردن منطقه قدم بر ‌می‌دارد
پس از سخنان روز جمعه رجب طیب اردوغان در محکومیت توافق امارات و صهیونیست‌ها، دیروز مولود چاووش اوغلو، وزیرخارجه ترکیه هم با اشاره به موضع‌گیری فلسطین علیه این قرارداد گفت: امکان حمایت از این قرارداد وجود ندارد، هدف این قرارداد یافتن حامی برای قرارداد قرن به پیشگامی امارات است. امارات سال‌هاست برای تضعیف مسأله فلسطین هر آنچه از دستش برمی‌آید انجام داده است. امارات در راستای ناامنی منطقه تلاش می‌کند و در راستای منافع خود به آرمان فلسطین خیانت کرده است و این مسأله را به صراحت می‌توان دید. عمر چلیک، سخنگوی حزب عدالت و توسعه هم این قرارداد را سوءقصد به آرمان فلسطین خواند و گفت: این قرارداد به هیچ عنوان به نفع فلسطین نیست. بیرول آیدین، سخنگوی حزب سعادت نیز با صدور بیانیه‌ای این قرارداد را عامل پیچیده‌تر شدن مسائل خاورمیانه عنوان کرد و با اشاره به اینکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا این قرارداد را به اطلاع جهانیان رساند، افزود: رژیم صهیونیستی صلح و آرامش منطقه و جهان را تهدید می‌کند. این قرارداد لکه‌ای بر تاریخ امارات است و هیچ‌گاه پاک نخواهد شد. 
 
* کویت: عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت است
گروه‌های سیاسی کویت هم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانت و به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی را جنایت در حق ملت فلسطین و امت عربی- اسلامی دانستند و طرح‌های عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی یا به رسمیت شناختن آن را رد کردند. 
 
* محکومیت توافق در کشورهای شمال آفریقا
الجزایر: حزب «جبهه التحریر الوطنی» یکی از بزرگ‌ترین احزاب سیاسی الجزایر این توافق را بشدت محکوم کرد و توافق سازش را خنجر از پشت به آرمان فلسطین و خیانتی تمام‌عیار دانست. این حزب سکوت طرف‌های مختلف در جهان عرب در برابر این توافق شوم را محکوم کرد. جنبش «مجتمع‌السلم» به عنوان بزرگ‌ترین حزب اسلامی وابسته به جریان اخوان‌المسلمین هم در بیانیه‌ای تأکید کرد: پیامدهای توافق برای آرمان فلسطین و ثبات منطقه زیان‌آور است و خیانتکاران و مزدوران در دیگر کشورها را به اتخاذ تصمیمات مشابه ترغیب می‌کند. حزب «الحریه و العداله» نیز توافق را ضربه دیگری به امت عربی و خیانت به آرمان فلسطین برشمرد و خواستار تقویت توان مالی، نظامی و سیاسی ملت فلسطین برای پایداری در برابر رژیم صهیونیستی شد. 
مراکش: کنگره ملی اسلامی در مراکش نیز توافق عادی‌سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی را خیانتی بزرگ توصیف کرد که هدف از آن نابودی مساله فلسطین است و اعلام کرد: حاکمان امارات با این اقدام شراکت خود را در جنایت‌های رژیم صهیونیستی علنی کردند و این مسأله پیگرد و محاکمه آنها را واجب می‌کند. آنها به منزله تروریست‌های صهیونیست هستند. همچنین نویسندگان و رمان‌نویسان مراکش در راستای محکومیت اعلام عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی از نامزدی خود برای کسب جایزه ادبی شیخ زاید صرف‌نظر کرده و از برخی مؤسسه‌های فرهنگی امارات خارج شدند. 
لیبی: عبدالرحمان شاطر، عضو شورای ریاست جمهوری لیبی هم در توئیتر نوشت: [امارات] رویای اتحادیه عرب که ده‌ها سال است از آن دفاع کردیم را نابود کرد. برخی از رهبران عرب به این رویا (اتحادیه عرب) خیانت و آن را برای حفظ کرسی‌های خود فدای اسرائیل و آمریکا کردند. 
تونس: حزب النهضه تونس، بزرگ‌ترین نیروی سیاسی در این کشور هم با انتشار بیانیه‌ای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان امارات عربی متحده و اسرائیل را شدیدا محکوم کرد و آن را تجاوز به حقوق مردم فلسطین دانست. در این بیانیه همچنین آمده است: اقدام امارات خروج از اجماع عربی و اسلامی و ایستادگی این کشور در کنار دولت اشغالگر صهیونیستی است. همچنین این اقدام یک عمل تحریک‌آمیز بوده و تمام کشورهای جهان باید از مردم فلسطین حمایت کنند. 

Page Generated in 0/0110 sec