printlogo


کد خبر: 223137تاریخ: 1399/5/26 00:00
سه‌هزارمین شماره «وطن امروز» مجالی برای باز تعریف رسانه نوین انقلابی
جنگ نرم هم قاسم سلیمانی می‌خواهد

عماد آبشناس*: رسانه انقلابی مطلوب یعنی رسانه‌ای که ذیل جمهوری، اسلام و ایران فعالیت کند. اهالی رسانه باید همان‌گونه که در آغاز جبهه و خط مشی خود را مشخص می‌کنند، اصول حرفه‌ای خود را نیز تعریف کنند. 

 متاسفانه بخش مهمی از اهالی رسانه‌ای ما بویژه بچه‌های انقلابی، به سرعت و شدت اصول حرفه‌ای را فراموش کرده و درگیر احساسات می‌شوند. حال آنکه وقتی شما وارد این جبهه می‌شوید، باید به پرسش‌هایی بنیادین پاسخ دهید: به کجا می‌خواهیم برسیم؟ از چه دفاع می‌کنیم؟ برنامه‌مان چیست و برای رسیدن به هدف چه باید بکنیم؟ 
همچنین باید درک روشن و متمایزی از جهان خود و جهان مخاطب داشته باشیم. بویژه وقتی درباره «انقلاب اسلامی» قلم می‌زنیم باید کاملا مفهوم آن و دیدگاه‌های امام خمینی‌(ره) و امام خامنه‌ای را درک کرده باشیم و آن را با اغراض شخصی‌مان خلط نکنیم. یا مثلا وقتی درباره مسائل داخلی یا بین‌المللی می‌نویسیم یا صحبت می‌کنیم، باید بدانیم مخاطب فارسی‌زبان، عرب‌زبان و انگلیسی‌زبان دقیقا چه برداشتی ممکن است از حرف‌های‌مان کند؟ حتی بسته به موضوع باید بتوانیم مثلا مخاطب عراقی، سوری، فلسطینی، آمریکایی یا بریتانیایی را از هم تفکیک کنیم. آن وقت است که درمی‌یابیم باید با چه لحن و مضمونی صحبت کنیم تا پیام انقلاب‌مان را دقیقا به فضای هدف برسانیم. 
در این سال‌ها به وفور دوستانی را دیده‌ام که متاسفانه گاه حتی با قلم و سخنان‌شان در میان مخاطبان بین‌المللی، حساسیت و انزجار نسبت به ایران و انقلاب ایجاد می‌کنند یا دوستان دیگری که در دفاع از انقلاب و جمهوری اسلامی ایران بسیار ضعیف کار می‌کنند یا اصلا تصور می‌کنند بهتر است در این حوزه کاری نکنند و حرفی نزنند. همزمان شاهدیم گویا برخی را دشمنان انقلاب اجیر کرده‌اند برای توهین کردن و تخریب شخصیت‌ها و باورها. 
پس نویسنده و روزنامه‌نگار این خط باید آنقدر درک داشته باشد که در چه مواقعی به مسائل ورود کند و در عین اینکه هراسی از حرف زدن به خود راه ندهد و انتقاد‌پذیر باشد، در عین حال نباید از حملات دشمن بترسد و از خود ضعف نشان دهد. او باید دست طرف مقابل و غرض اصلی او را بخواند. ما به هیچ‌وجه حق نداریم رسانه‌های دشمن را دست‌کم بگیریم. آنها بسیار حرفه‌ای کار می‌کنند، در حالی که تجربه من می‌گوید رسانه‌های ما اگر هم وارد عرصه رقابت بین‌المللی شده‌اند، عمدتا خودجوش بوده‌اند تا حرفه‌‌ای. به همین دلیل گاه بچه‌های ما نمی‌توانند متوجه اغراض و سیاست‌های طرف مقابل شوند. به عنوان مثال آمریکایی‌ها اعلام می‌کنند ما به عراق و سوریه آمده‌ایم تا با داعش بجنگیم، در حالی که عملا آنها خودشان داعش را به وجود آورده‌اند تا زمینه ‌چنین دخالت‌هایی را در کشورهای منطقه فراهم کنند. در شرایطی که برخلاف دیگر کشورها که عامه مردم غالبا کاری به سیاست ندارند، عموم مردم ما خودشان را تحلیلگر سیاسی می‌دانند، اینجا وظیفه نخبگان رسانه‌ای کشور این است که مردم را متوجه اصل ماجرا و اهداف واقعی آمریکا و جنگ کذایی‌اش علیه تروریسم کنند. فراموش نکنیم این روشنگری باید با قلم رسا و اقناع مردم همراه باشد. دیگر دوران رسانه‌های تزریقی دهه‌های گذشته سرآمده است. دوره‌ای که یک صداوسیما باشد و هر چه بگوید مردم قبول کنند سرآمده است. در این دوران اگر نتوانیم مخاطب‌مان را اقناع کنیم، او را به سمت انبوهی از رسانه‌های بیگانه بویژه فضای بی‌پایان شبکه‌های اجتماعی هل داده‌ایم. 
در رسانه مدرن ایجاد جاذبه و پرهیز از دافعه برای افکار عمومی یک اصل است. حال شاید برای برخی این ابهام به وجود آید که آیا اصلا کاربست رسانه مدرن در راستای انقلاب امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان اصل حرفه‌ای اقناع را با اخلاق تجمیع کرد؟ بدیهی است که اخلاق و حقیقت از همه چیز مهم‌تر است اما ترویج فساد و بی‌اخلاقی یک چیز است و ایجاد جذابیت چیز دیگر. ما باید ارزش‌های‌مان را در چارچوب یک جنگ نرم باز‌تعریف کنیم اما فراموش نکنیم این یک جنگ همه‌جانبه تبلیغاتی، فرهنگی و حتی روانشناسانه‌ است که دشمن علیه اقشار مختلف جامعه ما به راه انداخته است. ما اگر نتوانیم جامعه خودمان و حتی جوامع هدف‌مان در دنیا را از نظر فرهنگی، اجتماعی و روانشناسی تحلیل کنیم، میدان را به نفع دشمن خالی کرده‌ایم. 
وقتی مشاهده می‌کنیم جامعه ما بشدت تحت تاثیر فرهنگ غربی قرار گرفته، این هشداری است مبنی بر اینکه رسانه‌های ما نمی‌توانند زبان مخاطب را پیدا کنند. اینکه ما با زبان مخاطب ایرانی یا جهانی‌مان صحبت کنیم، منافاتی با این  ندارد که از زبان خودمان صحبت کنیم. بارها دیده‌ایم هندی‌ها و چینی‌ها و ژاپنی‌ها با لباس و آداب خود در مجامع جهانی از جمله در محضر رئیس‌جمهور ما حاضر شده‌اند و در انتقال پیام هویتی خود هم موفق ظاهر شده‌اند؛ پس چرا نتوانیم اصالت و قدمت فرهنگ خودمان را به رخ آمریکایی‌ها و اروپایی‌هایی بکشیم که وقتی تمدن ما پرچمدار بود، جنگل‌نشین بوده‌اند؟
کلام آخر اینکه جنگ نرم یک جنگ تمام‌عیار است که برای موفقیت در آن نیازمند بهترین‌ها و حرفه‌ای‌ها هستیم. این موضوع وقتی برای‌مان عینیت پیدا می‌کند که می‌بینیم شبکه سی‌ان‌ان کسی مثل خانم کریستین امانپور را که زمانی بنده در لبنان شاهد بودم پادویی خبر می‌کرد، با دستمزد سالانه 20 میلیون دلار استخدام می‌کند یا شبکه آرتی روسیه که لری کینگ را با دستمزد 2 برابری از شبکه‌های آمریکایی می‌دزدد. اینها ژنرال‌های جنگ نرم  میان قدرت‌ها هستند و ما هم در این نبرد باید سرداران خودمان را داشته باشیم. اما چرا مدیران سیاسی و رسانه‌ای تصور می‌کنند باید افسران و سربازانی را که در رسانه‌های خودی برجسته شده‌اند سرکوب کنند تا بلکه بزرگ نشوند، تا سردار نشوند؟ چرا فعال رسانه انقلابی ما باید با این همه مشکلات حرفه‌ای و معیشتی درگیر باشد؟ چرا اهالی جبهه جنگ نرم باید حتی از تامین زندگی خود عاجز باشند؟ شخصا خون دل می‌خورم که چرا بسیاری از نیروهایی که در موسسه ایران یا شبکه پرس تی‌وی پرورش دادیم، به محض آنکه حرفه‌ای شدند، از خاکریز خودی به رسانه‌های بیگانه کوچانده شدند. چرا ما ساز و کاری برای بها دادن به این نیروها و حفظ آنها در رسانه‌های خودی نداریم؟
امروز می‌خواهم از تریبون روزنامه‌ای حرفه‌ای مثل «وطن امروز» به مناسبت انتشار 3 هزارمین شماره‌اش طی دورانی قریب به 12 سال، این پرسش را مطرح کنم: سردار قاسم سلیمانیِ رسانه انقلابی ما کجاست و آیا اصلا نظام ما چنین جایگاهی برای جبهه جنگ نرم با دشمن قائل شده است؟
*سردبیر بخش فارسی خبرگزاری اسپوتنیک روسیه
*** 
سنگری امین در پاسداری از انقلاب
حسین مظفر
وزیر پیشین آموزش و پرورش
روزنامه وزین «وطن امروز» که هم‌اکنون ۳ هزارمین شماره انتشار خود را پشت سر‌ می‌گذارد، این افتخار را داشته که از روزهای آغازین فعالیت رسانه‌ای خود با بهره‌گیری از نیروهای جوان و انقلابی و دغدغه‌مند، همواره در مسیر ترویج اندیشه اسلامی و انقلابی، جانانه از حریم ارزش‌های اسلام و انقلاب و آموزه‌های امام و رهبری عزیزمان دفاع کند و سنگربانی امین در پاسداری از ارزش‌های انقلاب و شهیدان‌مان بوده است. به این مناسبت به همه دست‌اندرکاران این روزنامه انقلابی خسته نباشید گفته و این سالگرد میمون و مبارک را به عزیزان تبریک می‌گویم و ثبات قدم و موفقیت عزیزان‌مان را در استمرار مشی اسلامی و انقلابی همچون گذشته از خداوند منان مسألت می‌کنم.
***
امتیاز وطن امروز، «گفتمان‌سازی» است
دکتر عبدالحسین خسروپناه
استاد حوزه و دانشگاه
تحلیل‌های روزنامه «وطن امروز» از مسائل سیاسی برای قشر نخبگانی بسیار مفید و کارگشاست. امتیاز روزنامه «وطن امروز» این است که گفتمان‌سازی می‌کند. در بسیاری از کشورهای دنیا مؤسسات تحقیقاتی‌ای وجود دارند که تلاش می‌کنند در جامعه یک گفتمانی را رواج دهند. روزنامه «وطن امروز» به این امر مهم جامه عمل پوشانده است. 
من به روزنامه‌نگاران و مسؤولان روزنامه «وطن امروز» پیشنهاد می‌کنم سعی کنند از حیث علمی به ترازی برسند که کمک کار طرح‌ها و لوایحی باشند که دولت و مجلس ارائه می‌دهند و قصد دارند آنها را به قانون تبدیل کرده و در سطح جامعه اجرا کنند. قطعا وقتی تحلیل‌های روزنامه این قوت علمی را داشته باشد، می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت کشور داشته باشد، چرا که بسیاری از نقاط ضعف و نقایص طرح‌ها و مصوبات رصد می‌شود و با اصلاح آنها به پیشبرد اهداف کشور کمک خواهد شد. به امید سلامتی برای دوستان روزنامه‌نگار در روزنامه «وطن امروز».
***
پیشنهادهایی به «وطن امروز»
حجت‌الاسلام محمد‌رضا میرتاج‌الدینی
نماینده مجلس یازدهم
برای روزنامه «وطن امروز» پیشنهادهایی دارم که امیدوارم به آنها توجه کنید. روزنامه «وطن امروز» یک روزنامه انقلابی است، بهتر است سعی کند به صورت مدام هم چالش‌ها و هم دستاوردها و هم راه‌حل‌ها را به مخاطبانش با یک سطح دقیق علمی ارائه کند. انتقادی که به این روزنامه دارم این است که مقداری اسیر یکنواختی در فرم صفحات شده است. بهتر است از این حالت روتین در آید و تحولاتی در قالب خود بدهد. خوب است به اخبار رسمی کشور اکتفا نکند و بتواند مقداری هم از اخبار پشت‌پرده و نیمه‌محرمانه به مردم ارائه دهد که این بر جذابیت روزنامه خواهد افزود. پیشنهاد دیگر من این است که نسل جوان، ذائقه‌ها و سلیقه‌ها و تولید محتوا برای آنان را به شکل ویژه در دستور کار قرار دهید.
***
تیترهای خاص «وطن امروز» را نمی‌توان نادیده گرفت
دکتر سیدعباس موسوی
سخنگوی وزارت امور خارجه
روزنامه «وطن امروز» سبک جدیدی در روزنامه‌نگاری را ابداع کرده است؛ اگر چه در برخی موارد اختلاف‌نظر داریم و از منتقدان وزارت امور خارجه محسوب می‌شود اما نمی‌توان نگاه فنی و حرفه‌ای و تیترهای خاص این روزنامه را که محصول توان روزنامه‌نگاران جوان آن است، نادیده گرفت.
***
سبک جدید ارائه تحلیل‌ها
دکتر منوچهر محمدی
استاد دانشگاه تهران
جریده «وطن امروز» از جمله معدود رسانه‌های نوشتاری وزین و انقلابی است که توانسته با ارائه سبک جدیدی، توجه جوانان و قشر فرهیخته حزب‌اللهی را به خود جلب کند. «وطن امروز» با تکیه بر تحلیل‌های منطقی و اصولی از حوادث و اتفاقات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و ارائه جذاب آن از حیث رسانه‌ای توانسته به این مهم دست پیدا کند. اینجانب انتشار 3 هزارمین شماره روز‌نامه را به مدیران و هیأت تحریریه روزنامه تبریک گفته و موفقیت روزافزون ایشان را در جامعه رسانه‌ای بویژه در پاسخ به شبهات و برخورد با شایعات و تحریف‌های دشمنان انقلاب و خناسان آرزو می‌کنم. 
***
بچه‌های «وطن امروز» نگذارند خون شهدا پایمال شود
فاطمه بهشتی
مادر شهید مدافع حرم مهدی نوروزی
عزیزانی که در روزنامه «وطن امروز» و رسانه‌های انقلابی مشغول به کارند، در حال جهاد در راه خدا هستند. کار برای انقلاب، کار برای خداست. بچه‌های انقلابی در فضای رسانه‌ای باید دست از حمایت همه‌جانبه از رهبری و ولایت و انقلاب برندارند. امروز دشمن منافق تا بیخ گوش ما آمده است، اگر‌چه گلایه‌ای ندارم ولی واقعا شهدا و شهدای مدافع حرم غریب و مظلومند. به خاطر برخی کم‌کاری‌ها طوری شده که اصلا عده‌ای می‌گویند شهید یعنی چه؟ نباید اینگونه باشد، نباید خون شهدا پایمال شود، باید راه شهید ادامه پیدا کند. بچه‌های انقلابی روزنامه «وطن امروز» باید مسؤولیت سخت ادامه راه شهدا را بر دوش بکشند. من خودم را قابل نمی‌دانم به خودم بگویم مادر شهید، وقتی مادر شهیدان سرلک که 2 جگرگوشه‌اش را تقدیم انقلاب کرده است، از نحوه شهادت فرزندش می‌گفت، من خجالت می‌کشیدم. بار حمایت و پشتیبانی از راه فرزندانی که مادران شهدا در راه خدا دادند، بر دوش شماست. برای شما عزیزانم در روزنامه انقلابی «وطن امروز» دعای خیر می‌کنم. 
***
نگاه به «وطن»، دغدغه «امروز»
دکتر عباسعلی کدخدایی
سخنگوی شورای نگهبان
رسانه باید بیان‌کننده احوال روزگار باشد و به همین خاطر هر وقت احساس کمبودی در این زمینه می‌شود، نهالی جدید شکوفا می‌شود و اینگونه بود که نسلی جوان که دل در گرو ارزش‌های اسلامی داشتند و نگاه‌شان به «وطن» بود و دغدغه «امروز» را داشتند، پا در این راه دشوار نهادند تا شاید بخشی از نیاز مخاطبان جوان را پاسخگو باشند؛ جوانانی که علاوه بر دغدغه مسائل روز، در شیوه بیان نیز نگرانی‌هایی داشتند.
«وطن امروز» به ‌رغم مشکلات فراوان نشان داده می‌تواند روی پای خود بایستد. بدیهی است البته هر رسانه در هنگامه سختی‌ها خود را نشان خواهد داد؛ آن هنگام که سو‌گیری آن صرفا منافع ملی باشد ولاغیر. 

 


Page Generated in 0/0056 sec