printlogo


کد خبر: 223140تاریخ: 1399/5/26 00:00
یادداشت‌ها و گفتارهایی از فعالان اجتماعی، مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد و مسؤولان حوزه اجتماعی برای «وطن امروز»
۳ هزار شماره با وطن

روزنامه «وطن امروز» به شماره 3000 رسید. 2999 شماره را با حمایت و همکاری جمع زیادی از فعالان اجتماعی، سازمان‌های مردم‌نهاد و مسؤولان حوزه اجتماعی جلو بردیم و حالا به اینجا رسیده‌ایم. در این شماره اما آنها برای «وطن امروز» و درباره جایگاه آن نوشته‌اند. متن‌های زیر گوشه‌ای از این یادداشت‌هاست. 
***
«وطن امروز»، صادق،  متعهد و شجاع
مهندس مهدی چمران
رئیس سابق شورای شهر تهران
از نظر من عملکرد روزنامه «وطن امروز» به عنوان یک رسانه متعهد و شجاع در طول فعالیت چندین ساله خود همچنان قابل قبول بخش عمده‌ای از جمعیت کشور است و توانسته است رسالت خود را در عرصه اطلاع‌رسانی و کار حرفه‌ای بخوبی انجام دهد. از طرفی این روزنامه توانسته است با همه مشکلات دست و پنجه نرم کند و در مقابل مشکل‌تراشی‌ها با استقامت بایستد و موفق شود. شجاعت، صداقت و شفافیت از صفات روزنامه «وطن امروز» است که ان‌شاءالله این روزنامه مطرح در کشور همواره در عرصه رسانه پایدار و موفق باشد.
***
«وطن امروز» تریبون بزرگ کارگران
محمد یاراحمدیان
رئیس مجمع عالی نمایندگان کارگران
 بسیار تشکر می‌کنم از همه دست اندرکاران روزنامه «وطن امروز» به عنوان رسانه‌ای رسا و تریبونی بزرگ که دغدغه‌مند قشر وسیع کارگری در کشور است. این روزنامه همیشه یار و یاور کارگران بوده و در شرایطی که مسائل اقتصادی، مشکلات، مباحث کاری و... به کارگران فشار آورده است، در قامت یک رسانه، پیگیر موضوع بوده تا حقی از کسی ضایع نشود. سوابق نشان می‌دهد روزنامه «وطن امروز» همچنان دغدغه‌مند قشر زحمتکش کارگران بوده و هست و در فعالیت‌های رسانه‌ای خود آنگونه که حقوق کارگران در چارچوب قانون حفظ شود، تلاش می‌کند. 
***
انتقاد منصفانه ویژگی «وطن امروز» 
محمد درویش
فعال محیط‌زیست
تداوم حضور هر رسانه با هر گرایش و فکر و مشی سیاسی، مسلما نشانه آزاداندیشی، رواداری و رسمیت بخشیدن به حاکمیت درچارچوب قانون است. خوشحالم در شرایطی که حیات روزنامه‌ها هر روز دشوارتر می‌شود، «وطن امروز» توانسته است به شماره ۳ هزارمین خود برسد. این یعنی توانسته است طیفی از سلایق جامعه را نمایندگی کند که حاضرند از تداوم انتشار آن حمایت کنند. انجام گفت‌وگو‌ها و مصاحبه‌های بدون خط‌خوردگی، شجاعت در بیان، انتقاد منصفانه از دولت‌ها و سرعت عمل از جمله ویژگی‌های خوب روزنامه «وطن امروز» است که امیدوارم همچنان تداوم یابد. 
***
«وطن امروز»،  موفق در جنگ روایت‌ها
علیرضا وهاب‌زاده
مشاور وزیر بهداشت
من خودم اهل رسانه‌ام و اهمیت کار رسانه‌ای را مخصوصا در بحران‌ها خوب درک می‌کنم. قطعا روزنامه «وطن امروز» از آغاز شیوع کرونا نقش مهمی در اطلاع‌رسانی و خصوصا مدیریت افکار‌ عمومی در برخورد با جنگ روانی رسانه‌های معاند  و جنگ روایت‌ها داشته است. در چند ماه اخیر که رسانه‌های معاند و بسیاری از عناصر داخلی آنها در‌ حال تدارک یک آشوب و نگرانی در بین مردم بودند و برای ایجاد این جنگ روانی از تمام ابزارهای رسانه‌ای و شیوه‌های فریب افکار عمومی استفاده می‌کردند، قطعا نقش روشنگرانه روزنامه «وطن امروز» و بسیاری دیگر از رسانه‌های متعهد داخلی در برهم زدن پازل دشمنان و نقش بر آب کردن نقشه‌های آنها مشخص و پررنگ بود.
***
«وطن امروز» پل ارتباط مردم و مسؤولان
سید جلال ملکی
سخنگوی آتش‌نشانی تهران
هر چند بیش از یک هفته از «روز خبرنگار» گذشته است اما وظیفه ماست که در ابتدا 17 مرداد «روز خبرنگار» را که به نام شما خبرنگاران در تقویم سالانه نامگذاری شده است به همه خبرنگاران بویژه مجموعه پرسنل زحمتکش و مدیران روزنامه وزین «وطن امروز» تبریک بگویم. 
شما اصحاب رسانه در انعکاس اخبار مسائل اجتماعی و شفاف‌سازی، همچنین بیان حقایق نقش بسیار زیادی دارید و این روزنامه توانسته است طی سال‌ها فعالیت به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسؤولان در آگاهی‌رسانی‌ها و پوشش اخبار لازم نقش ارزنده‌ای را ایفا کند.
***
«وطن امروز»  مبلغ گفتمان جهادی
مهدی مسکنی
دبیر قرارگاه جهادی امام رضا علیه‌السلام
 «وطن امروز» روزنامه‌ای سرشناس در بین رسانه‌های مکتوب به شمار می‌رود که مخاطبان خیلی زیادی دارد. ما خدمتگزاران به مردم، نقش این روزنامه تاثیرگذار را به عنوان یار معنوی فعالیت‌های جهادی در انعکاس این فعالیت‌ها و توسعه گفتمان جهادی در کشور، همچنین جذب حداکثری در نهضت خدمت به مردم جدی می‌بینیم. بدون تعارف می‌گوییم؛ نیروهای خدوم جهادی برای آگاهی‌رسانی همیاری مردم هر جا دست به سوی این رسانه دراز کرده‌اند ناامید نشده‌اند و «وطن امروز» با تهیه اخبار و پوشش گزارش‌های خدمات جهادگران از تمام ظرفیت‌های خود برای ترویج و توسعه چنین گفتمانی استفاده کرده و از هیچ تلاشی دریغ نکرده است.
***
«وطن امروز»،  حامی محرومان
حاج رضا کریمی
فرمانده قرارگاه گروه جهادی نرجس خاتون
روزنامه «وطن امروز» بر اساس دغدغه‌های مردم شکل گرفت، بنابراین در تمام سال‌های فعالیت توانسته است مباحث روز را در همه حوزه‌ها بخوبی به مردم اطلاع‌رسانی کند. «وطن امروز» اکنون جایگاه خاصی را بین رسانه‌ها دارد و با اخبار و گزارش‌های خوبی که ارائه می‌دهد، دغدغه مردم را دارد. در مباحثی چون بحران‌های اجتماعی، وقوع سیل و زلزله و شیوع ویروس کرونا با پوشش اخبار درست، مردم را آگاه و مطالبات آنها را به گوش مسؤولان می‌رساند. گزارش‌های میدانی «وطن امروز» از زلزله کرمانشاه و سیل خوزستان، مردم را با واقعیت میدانی حواث آشنا می‌کرد. این روزنامه پشتیبان فعالیت‌های جهادی برای حمایت از محرومان ایران‌زمین است و با انتشار گزارش‌های خاص در این زمینه انگیزه جهادگران را برای خدمت چند برابر می‌کند و در ترویج این خدمات حسنه در کشور نقش بسیار خوبی دارد. 
***
«وطن امروز»، همراه پزشکان جهادگر
آریا رحمانی
عضو گروه جهادی پزشکی محیا
گروه‌های جهادی پزشکی عموما کم سر‌و‌صدا‌تر از دیگر گروه‌های جهادی به خدمت مشغولند و کمتر به زحمات آنها توجه می‌شود. رسانه‌ها وقتی سراغ گروه‌های جهادی پزشکی می‌آیند خیلی به آنها کمک می‌شود و در این بین روزنامه «وطن امروز» تلاش کرده همراه این گروه‌های جهادی باشد. همراهی مردم و خیرین با گروه‌های جهادی از طریق همین تلاش‌های رسانه‌ای صورت می‌گیرد. در کنار تلاش جهادگران، رسانه‌ها باید همیشه از این امکان‌شان برای جلو بردن فعالیت‌های اجتماعی و جهادی استفاده کنند و «وطن امروز» در این زمینه کارنامه موفقی دارد.
***
رسانه‌‌ها نقش مهمی در ترویج نگرش کاهش آسیب ایفا کرده‌‌اند
حبیب بهرامی
مدیر عامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی
کاهش آسیب یک راهکار مدرن و پیشرو برای ارتقای سلامت جامعه و افراد آسیب‌دیده اجتماعی است اما افراد کمی با این تفکر آشنایی دارند از همین رو است که رسانه در گسترش این تفکر و راهکار نقش اساسی دارد. مافیای تولید و توزیع موادمخدر در طول سالیان تلاش فراوانی برای سودآوری بیشتر داشته است که از جمله مهم‌ترین اقدامات آن می‌توان به پافشاری برای غیرقانونی بودن تهیه و مصرف موادمخدر در جهان اشاره کرد که این موضوع از یک سو به سود بیشتر برای فروشندگان مواد و از سوی دیگر به انزوای بیشتر و دور شدن مصرف‌کنندگان آن از جامعه انجامیده است که نتیجه مسلم این انزواطلبی، عدم دسترسی به نیازهای اولیه و حقوق انسانی برای فرد معتاد است. از همین رو لازم است اهالی رسانه دوشادوش فعالان حوزه کاهش آسیب در راستای افزایش آگاهی جامعه نسبت به این مساله گام بردارند که فرد معتاد نیز یک انسان است که درگیر یک بیماری پیچیده به نام اعتیاد شده که بخش بزرگی از این بیماری نیز به دلیل عدم آگاهی جامعه شکل گرفته است. فرد معتاد نیز مانند سایر انسان‌های نیازمند و مستحق حقوق اولیه انسانی و اجتماعی‌اش است و اگر این حقوق رعایت و این نیازها برآورده شود، از بخش زیادی از آسیب‌های اجتماعی وابسته به اعتیاد کاسته خواهد شد. به اعتقاد ما، ارتباط معنادار و تنگاتنگی بین نیازهای فرد معتاد و ارتکاب جرم توسط این قشر وجود دارد، چرا که افراد مصرف‌کننده موادمخدر معمولا برای برطرف کردن نیازهای‌شان دست به ارتکاب جرائم می‌زنند. قطعا ما با اعتیاد موافق نیستیم چرا که یک رفتار ضداجتماعی و افراطی است اما به همان میزان با طرد شدن فرد معتاد از جامعه و عدم رعایت حقوق انسانی و اجتماعی او نیز مخالفیم. بی‌شک رسانه‌‌ها تاکنون نیز نقش مهمی در ترویج نگرش کاهش آسیب ایفا کرده‌‌اند و می‌توانند سکاندار گسترش این رویکرد که نگاهی مدرن‌تر و موثرتر از نگاه قهری و برخوردهای اجباری است، باشند. 
***
«وطن امروز» شریک خوب سازمان‌های مردم‌نهاد
امیرحسین قاسمی
مدیرعامل موسسه مردم‌نهاد همیاری
در ادوار مختلف، یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان اجتماعی و سازمان‌‌های مردم‌نهاد تامین نیروی انسانی و منابع مالی بوده که با برقراری ارتباط‌های موثر در تکیه‌ها، بازارها، برخورد‌های چهره به چهره و استفاده از معتمدان محلی در جغرافیای محدود حل می‌شد. اما با تغییرات ایجاد‌شده و پیشرفت فناوری در حوزه نشر، اینترنت و گسترش شبکه‌های اجتماعی، رویکرد حل این مسائل متفاوت شد. دیگر تامین مالی جمعی، مانند قبل نبود، بلکه رسانه باعث شد موسسات مردم‌نهاد به یک مفهوم جدید در انجام پروژه‌ها برسند و کارکرد فرد به فرد، از فرد به جمع کثیری تغییر پیدا کرد. در واقع رسانه توانست از مشکلات مربوط به اطلاع‌رسانی، آگاهی‌ بخشی، فاصله جغرافیایی، دسترسی به افراد موثر و هزینه‌های حمل‌و‌نقل برای انجام پروژه‌ها و تامین مالی آنها بکاهد. در این میان، رسانه‌های مکتوب به عنوان بخش پیشران در ارتباط‌گیری با خیریه‌ها و فعالان اجتماعی توانستند اولین گروه تاثیرگذار در پیشبرد شرایط جدید باشند. از روزنامه «وطن امروز» می‌توان به عنوان یکی از رسانه‌های موثر و شریک خوب برای معرفی فعالیت‌های موسسات مردم‌نهاد نام برد که نقش بسزایی در گسترش فرهنگ احسان و امور خیریه داشته است. از کارکردهای خوب این گسترش، می‌توان به ایجاد همبستگی ملی، آگاهی‌‌بخشی موثر و همیاری جمعی اشاره کرد. اگر بخواهم به یک مورد از فعالیت‌های موثر هیأت تحریریه روزنامه «وطن امروز» اشاره کنم باید از کمک این روزنامه در ایجاد تیم فوتبال موسسه همیاری که بازیکنانش بیشتر از کودکان کار تشکیل شده‌اند، یاد کنم. روزنامه «وطن امروز» با ارسال خبرنگار به کوره‌های آجرپزی تهران، ارتباط با موسسه، گزارش از داوطلبان و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای تیم توانست نقش بسزایی در رشد بازیکنان در این 2 سال داشته باشد و از طرفی هیأت تحریریه آن نه‌تنها به عنوان فعال رسانه‌ای، بلکه به شکل داوطلبانی با دغدغه اجتماعی کنار کودکان عزیزمان بوده‌اند. جا دارد از روزنامه «وطن امروز» و تمام رسانه‌های مکتوب و مجازی که دستی بر آتش حوزه اجتماعی دارند تشکر کنم و از خداوند منان آرزوی روزهایی پر از موفقیت را برای‌شان داشته باشم. 
***
رسانه‌ها بازوی اصلی مؤسسات خیریه هستند
مطهره واعظی‌پور
مدیر رسانه جمعیت طلوع بی‌‌نشان‌ها
برای ما فعالان حوزه اجتماعی که سال‌هاست با آسیب‌های اجتماعی درگیریم، آنچه مشخص است این است که رسانه‌ها بازوی اصلی مؤسسات خیریه است، زیرا اگر رسانه نباشد فعالیت‌های مؤسسات هم قطعا دیده نمی‌شود. دلیل اصلی این حرف این است که مؤسسات خیریه از نقطه‌های کوچک شروع می‌کنند و این نقطه‌ها و ظرفیت کم به مرور زمان رشد می‌کند و این رسانه است که در این بین نقش معرفی و رشد مؤسسات را دارد.
 فعالیت‌های رسانه در مؤسسات خیریه با سازمان‌های دولتی و... بسیار متفاوت است، به این دلیل که مؤسسات خیریه در ابتدای کار ناشناخته هستند و تا زمانی که به آنها اعتماد شود، هیچ رسانه‌ای خبر و تصویر مورد نظر آنها را کار نمی‌کند. البته در این بین باید به رسانه‌ها هم حق داد که به هر مؤسسه‌ای اعتماد نکنند.
 موضوعی که باید مدنظر باشد این است که اگر رسانه وجود نداشته باشد هیچ مؤسسه خیریه‌ای نمی‌تواند فعالیت‌های خود را معرفی کند و اینکه می‌گوییم معرفی یعنی مؤسسه‌های خیریه توسط همین اخبار و رسانه‌ها معرفی می‌شوند و مردم هم می‌توانند به همین دلیل به این مؤسسات اعتماد کنند. 
یکی از راه‌های تبلیغات مؤسسات خیریه رسانه‌ها هستند و رسانه اگر نباشد قطعا هیچ مؤسسه‌ای دیده نمی‌شود.
 رسانه‌ها سال‌هاست که به صورت داوطلبانه در کنار مؤسسات خیریه هستند و یکی از بازوهای فعال این مؤسسات به حساب می‌آیند و البته مهم‌ترین موضوعی که وجود دارد این است که وقتی صحبت از مؤسسات خیریه می‌شود، رسانه‌های راست و چپ برای پوشش خبری یک موضوع که همان فعالیت خیریه است کنار هم قرار می‌گیرند. در نهایت آنچه مسلم است بدون رسانه هیچ فعالیتی دیده نمی‌شود. 

Page Generated in 0/0052 sec