printlogo


کد خبر: 223146تاریخ: 1399/5/26 00:00
5 درصد مشمولان سهام عدالت، سهام خود را فروختند
تعلل دولت در حفظ سهام عدالت

گروه اقتصادی: طبق آخرین آمار اعلامی توسط دولت، 2‌میلیون مشمول سهام عدالت، سهام خود را به بانک‌ها واگذار کرده و فروخته‌اند. این در حالی است که اکثر کارشناسان اقتصاد بر این باورند سهام عدالت به مرور زمان ارزشمندتر خواهد شد. مقایسه روند رشد بازار سرمایه و پرتفوی سهام عدالت هم نشان از آن دارد که نسبت به بازارهای دیگر مانند طلا، ارز و مسکن پیشتاز‌تر است. سوال اینجاست که چرا دولت هر چه زودتر سیاست‌های حفظ سهام عدالت مانند تسهیلات و کارت اعتباری بر مبنای ضمانت سهام عدالت را اجرایی نمی‌کند تا همزمان با حل مشکل مردم، دارایی ارزشمند سهام عدالت آنها از بین نرود. به گزارش «وطن امروز»، هم‌اکنون ارزش پرتفوی هر سهام عدالت کامل (یک میلیون تومانی) به 20 میلیون تومان رسیده است، این به معنای رشد 100 درصدی ارزش سهام عدالت در 3 ماه اخیر است. 
به نظر می‌رسد برنده جریان فعلی آزادسازی سهام عدالت بانک‌هایی خواهند بود که این سهام را خریداری می‌کنند و نه مردم. برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته بود که مردم ضمن حفظ سهام عدالت خود بتوانند از شرایط اقتصادی کرونا نیز عبور کنند. آنچه در چند روز گذشته توسط دولتی‌ها بارها تکرار شده بود دریافت کارت اعتباری با ضمانت سهام عدالت بود که تاکنون اجرایی نشده است. پرداخت تسهیلات با ضمانت سهام عدالت هم راهکار دیگری بود که آن هم به صورت عملیاتی در‌نیامده است. حالا با تشدید شرایط بد اقتصادی و زیر فشار معیشتی روز‌به‌روز بر تعداد فروشندگان سهام عدالت  افزوده می‌شود و هیچ کدام از سیاست‌های حفظ سهام عدالت اجرایی نشده است. این تعلل چه تعهدی باشد و چه از روی آماده نبودن زیرساخت‌ها نتیجه‌ای جز از دست دادن دارایی‌های ارزشمند مردم و انتفاع مالی بانک‌ها ندارد. 
 
* 5 هزار و 600 میلیارد تومان برای فروشندگان سهام عدالت واریز شد
مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری بورس اوراق بهادر گفت: از 19 میلیون نفری که در مدیریت سهام عدالت روش غیرمستقیم را انتخاب کرده بودند، کمتر از 2 میلیون نفر تصمیم گرفتند بخشی از سهام‌شان– مجموع 60 درصد – را به فروش برسانند. حسین فهیمی گفت: در حال حاضر 5 هزار و 600 میلیارد تومان به حساب فروشندگان سهام عدالت – حدود یک میلیون و 900 هزار نفر – واریز شده است. وی ادامه داد: بر اساس تصمیم شورای عالی بورس و بنا بر شیوع ویروس کرونا تصمیم بر این شد شناسایی مشتری و ثبت و ضبط مشتری در شرکت سپرده‌گذاری به عنوان درگاه ورودی بازار اوراق بهادار، با 2 مولفه‌ اطلاعاتی صورت بگیرد و افراد مجبور به مراجعه حضوری نباشند. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری بورس اوراق بهادار افزود: «شماره شبای حساب بانکی» و «شماره سیمکارتی به نام دارنده سهام عدالت» در حال حاضر می‌توانند بار ثبت و ضبط اطلاعات مشتری را به طور غیرحضوری به دوش بکشند. حسین فهیمی اضافه کرد: کسانی که به‌درستی «شماره شبای حساب بانکی» و «شماره سیمکارت» را معرفی کرده بودند، سهام‌شان به فروش گذاشته شده و پول حاصل از سهام به حساب آنها واریز شده است. 
مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: از تاریخ 30 خردادماه 99 کارگزاری‌های کشور ملزم شدند به مشتری‌های خود پاسخ دقیق ارائه کنند. وی ادامه داد: کسانی که پول حاصل از فروش سهام عدالت را هنوز دریافت نکرده‌اند، حتما یک یا هر دوی این شماره‌ها را به‌درستی وارد نکرده‌اند. حسین فهیمی با بیان اینکه اولویت ما بر حفاظت از سهام عدالت تنظیم شده است، توضیح داد: تا زمانی که ما از فروش قطعی و اطلاعات فروشنده اطمینان حاصل نکنیم، عملیات فروش را انجام نمی‌دهیم.

Page Generated in 0/0056 sec