printlogo


کد خبر: 223222تاریخ: 1399/5/28 00:00
گروه‌های عراقی می‌گویند در مذاکرات کاظمی در واشنگتن باید بحث خروج آمریکا از عراق در اولویت قرار گیرد
کاظمی در آزمون صداقت

گروه بین‌الملل: مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق امروز در رأس یک هیأت بلندپایه سیاسی و اقتصادی عازم ایالات متحده خواهد شد. در حالی که نیروهای سیاسی و احزاب عراق در نشستی که در روزهای اخیر با الکاظمی برگزار کردند بیشترین تاکید خود را بر مساله نقشه راه خروج نظامیان آمریکا از عراق گذاشته‌اند اما بر اساس دستورکاری که برای نشست الکاظمی و هیأت همراهش در رسانه‌ها منتشر شده به بحث خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق اشاره‌ای نشده است. حال باید دید نخست‌وزیر عراق که در روزهای گذشته به دلیل عدم موضع‌گیری مشخص دولتش در قبال مساله عادی‌سازی روابط امارات و رژیم صهیونیستی از سوی افکار عمومی عراق تحت فشار قرار گرفته، در پایان سفر 3 روزه خود به آمریکا از چه دستاوردی برای مردم عراق صحبت خواهدکرد. 
به گزارش «وطن امروز»، نخست‌وزیر عراق امروز در رأس هیأت سیاسی‌- اقتصادی برای تکمیل گفت‌و‌گوهای راهبردی با مقامات آمریکا راهی واشنگتن می‌شود. شماری از رسانه‌های عراقی نزدیک به دولت، دیروز برنامه کامل سفر 3 روزه «مصطفی الکاظمی» و هیأت همراه وی به واشنگتن را منتشر کردند. طبق این برنامه، وزیران خارجه، نفت، برق، دفاع و مهاجران و رانده‌شدگان، نخست‌وزیر عراق را در این سفر همراهی می‌کنند. دومین دور گفت‌وگوهای راهبردی بین عراق و آمریکا با حضور وزیران خارجه 2 کشور، روز چهارشنبه در ساختمان وزارت خارجه آمریکا برگزار می‌شود. نخستین دور این گفت‌وگوها به صورت مجازی 11 ژوئن گذشته (22 خرداد) با حضور کارشناسان برجسته وزارت خارجه 2 کشور برگزار شد. دیدار الکاظمی و «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا هم بعد از انجام آزمایش‌های پزشکی برای هیأت عراقی، بعد از ظهر پنجشنبه آینده (9 شب به وقت بغداد) انجام خواهد شد. همچنین اعلام شده است در این سفر درباره پرونده‌های دو‌‌جانبه بین عراق و آمریکا و مسائل مورد اهتمام مشترک افزون بر همکاری در زمینه‌های امنیتی، انرژی، بهداشت، اقتصاد و سرمایه‌گذاری و راهکار ارتقای این مناسبات بحث و گفت‌وگو می‌شود. راهکارهای برخورد با شیوع «ویروس کرونا» و همکاری دو‌جانبه در راستای منافع 2 کشور از دیگر پرونده‌های مورد بحث در این سفر عنوان شده است. از آنجا که در این برنامه به بحث درباره خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک عراق اشاره نشده و جریان‌های سیاسی عراقی در جلسه با الکاظمی یکی از اولویت‌های گفت‌وگوهای راهبردی با واشنگتن را اخراج نظامیان این کشور از خاک عراق عنوان کرده بودند، باید دید آیا نخست‌وزیر عراق می‌تواند در این راستا توفیقی داشته باشد یا خیر. 
 
* اولویت عراقی‌ها برای مذاکره چیست؟
روز گذشته «حسن فدعم» نماینده ائتلاف «عراقیون» در پارلمان عراق از اقدام رهبران احزاب سیاسی این کشور در تدوین یک نقشه راه برای «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر درباره بررسی اخراج نیروهای آمریکایی از کشور طی سفر قریب‌الوقوعش به واشنگتن خبر داد. وی در گفت‌وگو با شبکه «العهد» تصریح کرد: الکاظمی طی مدت اخیر با اغلب رهبران سیاسی کشور درباره برنامه سفرش به آمریکا در بیستم ماه جاری میلادی دیدار و رایزنی کرده است. طی این دیدارها، یک نقشه راه برای بررسی مصوبه پارلمان در زمینه اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور و زمان‌بندی خروج آنها طی مرحله آتی تدوین شده است. فدعم افزود: عراق نیازی به نیروهای خارجی ندارد و حضور آنها، عراقی‌ها را تحریک می‌کند. اخراج این نیروها از اراضی عراق یک مطالبه مردمی و پارلمانی است. 
برخی رسانه‌های عراقی نیز اعلام کردند که آخرین دیدار الکاظمی با رهبران احزاب سیاسی عراق در منزل «هادی العامری» صورت گرفت. خبرگزاری رسمی عراق (واع) به نقل از یک منبع آگاه نوشت: الکاظمی در این نشست با رهبران ائتلاف الفتح و سایر گروه‌های سیاسی شیعی درباره جزئیات سفرش به آمریکا گفت‌وگو کرد. «قیس الخزعلی» رئیس «عصائب اهل‌الحق» عراق غایب اصلی این نشست بود و در آن حضور نداشت. «محمود الربیعی» عضو دفتر سیاسی فراکسیون صادقون (فراکسیون عصائب در پارلمان) در توضیح این غیبت الخزعلی گفت که این دیدار بیشتر به هماهنگی‌ها میان الکاظمی و العامری مربوط می‌شد. «سعد ‌السعدی» دیگر عضو فراکسیون صادقون نیز گفت علت عدم حضور نماینده عصائب در این نشست عدم هماهنگی در تعیین زمان این نشست بود. به نوشته پایگاه خبری «المدی»، «کریم علیوی» نماینده ائتلاف فتح در مجلس عراق گفت هدف از این نشست، تمرکز بر ابعاد سفر الکاظمی به ایالات متحده و آغاز دور دوم گفت‌وگوهای عراق و آمریکا و موضوع انتخابات زودهنگام و زمان اجرای آن بود. 
موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای حشد‌الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس» معاون سازمان حشد‌الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در ۱۳ دی‌‌ماه سال گذشته به شهادت رساند. با وجود تصویب این طرح، آمریکا از اجرای آن خودداری کرده است. این در حالی است که اغلب گروه‌های سیاسی عراق خواهان اخراج نیروهای آمریکا از خاک عراق هستند. چندی پس از روی کار آمدن مصطفی الکاظمی، گفت‌وگوهای راهبردی میان آمریکا و عراق برای مشخص کردن آینده روابط 2 طرف آغاز شد و مرحله نخست این گفت‌وگوی راهبردی بین بغداد و واشنگتن، ۱۱ ژوئن (۲۲ خرداد) به صورت ویدئو‌کنفرانس برگزار شد. 

Page Generated in 0/0161 sec