printlogo


کد خبر: 223223تاریخ: 1399/5/28 00:00
دور دنیا

تیراندازی به یک معلول فلسطینی در قدس
یک شهروند معلول فلسطینی به ضرب گلوله ارتش رژیم صهیونیستی در نزدیکی ایست‌بازرسی قلندیا در شمال قدس اشغالی زخمی شد. این شهروند ۶۰ ساله فلسطینی در حال رفتن به سمت محل عبور خودروها در ایست‌بازرسی قلندیا بود که سربازان اسرائیلی از او خواستند از آن مسیر بازگردد اما او به راه خود ادامه داد و سربازان اسرائیلی به سمت او تیراندازی کردند. به گفته منابع محلی، این فلسطینی ناشنوا بوده است. او بعد از زخمی شدن به بیمارستان منتقل شد. از سوی دیگر رسانه‌های اسرائیلی ویدئویی را از لحظه شکنجه کارگران فلسطینی به دست یک سرباز اسرائیلی منتشر کردند. 
***
درگیری میان سربازان سوری و آمریکایی
در پی هدف قرار گرفتن ایست بازرسی ارتش سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی، چندین سرباز کشته و زخمی شدند. خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد در پی این حملات، یک سرباز سوری کشته شد و 2 تن دیگر زخمی شدند. این حمله دیروز بعد از آن صورت گرفت که این ایست بازرسی ارتش سوریه در تل‌الذهب در جنوب شرق قامشلی به خودروی گشت‌زنی آمریکایی اجازه عبور نداد. در همین حال، اسپوتنیک گزارش داد پس از آنکه نیروهایی از ارتش سوریه به سربازان و خودروهای گشت‌زنی آمریکایی اجازه عبور از یکی از روستاها در حومه حسکه در شمال شرق سوریه را ندادند، درگیری‌هایی با سلاح‌های سبک و نیمه‌سنگین میان سربازانی از ارتش سوریه با سربازان آمریکایی به وقوع پیوست. این در حالی است که دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد 2 سرباز سوری در حملات آمریکا کشته شده‌اند. 
***
سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل: دیر یا زود طرح الحاق اجرا می‌شود
به رغم ادعاهای امارات مبنی بر توافق برای توقف اجرای طرح الحاق کرانه باختری، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل اعلام کرد طرح الحاق دیر یا زود اجرایی می‌شود. شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد دنی دانون، سفیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل با همتای اماراتی خود درباره تقویت روابط دوجانبه پس از اعلام عادی‌سازی روابط میان 2 طرف گفت‌وگو کرد. دانون در جریان این گفت‌وگو تاکید کرد که رژیم صهیونیستی از اجرای طرح الحاق کرانه باختری دست نمی‌کشد و این طرح را دیر یا زود اجرایی می‌کند. این در حالی است که امارات در توجیه عادی‌سازی روابط با اسرائیل مدعی شده در قبال لغو طرح الحاق کرانه باختری با تل آویو صلح کرده است؛ ادعایی که مسؤولان رژیم صهیونیستی مکررا آن را تکذیب کردند. 
***
تنش لفظی بین ارمنستان و ترکیه
حامی آکسوی، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه طی پاسخ کتبی به اظهارات ارمنستان در ارتباط با فعالیت‌های اکتشافی این کشور در شرق دریای مدیترانه گفت: اظهارنظر ایروان در این باره گستاخانه و ناشی از بی‌مسؤولیتی این کشور است. وی با اشاره به اینکه ارمنستان درباره جغرافیای جهان و جایگاهش در این جغرافیا دچار اشتباه اساسی شده است، تصریح کرد: موضوع مورد بحث در اینجا دریاچه سوان نیست بلکه مدیترانه شرقی است. آکسوی افزود: پس از اظهارات تحریک‌آمیز ارمنستان درباره توافقنامه سور، ابراز عقیده این کشور درباره دریای مدیترانه شرقی گستاخانه است. اظهارنظر امارات و فرانسه و همچنین ارمنستان که در مدیترانه شرقی هیچ حق و حقوقی ندارند، نشانگر ابعاد جدیدی از توطئه‌های موذیانه علیه ترکیه است. سخنگوی وزارت خارجه ترکیه بر تعهد آنکارا در حمایت از حقوق خود و ترک‌های قبرس بر اساس قوانین بین‌المللی تأکید کرد و گفت: هیچ اتحادی نمی‌تواند از این امر جلوگیری کند. کسانی که فکر دیگری به غیر از این دارند از تاریخ درس نگرفته‌اند. وی همچنین بر تداوم حمایت همه‌جانبه از آذربایجان تأکید کرد. 
***
لندن: دلیل افزایش مهاجرت‌ها به انگلیس نژادپرستی فرانسه است
«پریتی پاتل»، وزیر کشور بریتانیا در نشستی با شماری از اعضای محافظه‌کار پارلمان این کشور گفت مهاجران فرانسوی به این علت به انگلیس سفر می‌کنند که اعتقاد دارند کشورشان «نژادپرست» است و شاید در معرض شکنجه قرار گیرند. روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح» به نقل از رسانه‌های انگلیسی نوشت اظهارات وزیر کشور بریتانیا در حالی مطرح شده که شمار مهاجرانی که با قایق‌های کوچک از فرانسه به بریتانیا سفر می‌کنند، افزایش یافته است. روزنامه «میل آن ساندی» چاپ انگلیس به نقل از یک منبع آگاه در دولت بریتانیا نوشته پریتی پاتل این نقل قول را از طرف مهاجران مطرح کرده و دیدگاه او نیست. پاتل که مسؤولیت امور مهاجرت و امنیت انگلیس را برعهده دارد، در این نشست درباره افزایش شمار قایق‌هایی که حامل مهاجران فرانسوی به سمت کشورش هستند نیز ابراز نگرانی کرد. 
***
حکم دادگاه بین‌المللی ترور «رفیق‌الحریری» امروز اعلام می‌شود
دادگاه بین‌المللی رسیدگی به پرونده ترور «رفیق الحریری»، نخست‌وزیر اسبق لبنان که قرائت حکم خود را به دلیل انفجار بیروت به تعویق انداخته بود، امروز سه‌شنبه قرار است این حکم را اعلام کند. به گزارش خبرگزاری «آسوشیتد‌پرس»، قرائت حکم دادگاه ویژه درباره این پرونده در روستایی در حومه شهر لاهه انجام خواهد شد. رفیق الحریری ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ (۱۵ سال پیش) بر اثر انفجار در مسیر کاروانش ترور شد.
 قرار بود نظر دادگاه ویژه رسیدگی به ترور رفیق الحریری ۱۵ مرداد، یک روز بعد از انفجار بیروت اعلام شود اما این دادگاه طی بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل شرایط لبنان بعد از وقوع انفجار در بندر بیروت، تصمیم گرفته قرائت حکم را به تعویق بیندازد. دادگاه رسیدگی به پرونده ترور الحریری، دولت سوریه و حزب‌الله لبنان را متهم به دست داشتن در این ترور کرده اما دمشق و حزب‌الله قویا این اتهام را رد کرده و رژیم صهیونیستی را عامل این ترور می‌دانند. 

Page Generated in 0/0167 sec