printlogo


کد خبر: 223232تاریخ: 1399/5/28 00:00
درباره حواشی انیمیشن «بهلول» که با حمایت ستاد امر به معروف منتشر شده است
هنر امر به معروف

احسان سالمی: امر به معروف و نهی از منکر یک هنر است و کیست که نداند مفهوم «هنر» با نکته‌سنجی و دقت و ظرافت گره خورده است؟! درک این نکته در شرایط امروز جامعه ایرانی که هر نوع تلاش برای عمل به فریضه امر به معروف و نهی از منکر با حجم گسترده‌ای از عملیات‌های رسانه‌ای تخریبی رسانه‌های معاند روبه‌رو می‌شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است. 
حالا با در نظر گرفتن این نکته مهم و شرایط ویژه، اگر نگاهی به تازه‌ترین خروجی رسانه‌ای ستاد امر به معروف و نهی از منکر در قالب مجموعه انیمیشن‌های «بهلول» داشته باشیم، می‌توان چند نقد جدی به این انیمیشن وارد دانست. در تازه‌ترین قسمت بهلول که درباره پیامدهای مخرب عدم اعتراض نسبت به فساد است، قصه مردی روایت می‌شود که از تاجری ثروتمند پولی را قرض گرفته و حالا باید بیشتر از آنچه قرض گرفته به او بازگرداند. قصه این انیمیشن 5 شخصیت دارد که 4 مورد آنها مرد هستند و یک شخصیت دیگر نیز الاغی با المان‌های زنانه است! این در حالی است که صدا و المان‌های زنانه طراحی‌شده برای این شخصیت هیچ ارتباطی با اصل قصه ندارد و مشخص نیست دلیل اصرار سازندگان برای جنسیت زنانه دادن به این الاغ چیست! و اساسا چرا نگاه جنسیتی به یک کاراکتر حیوانی؟!
این اشتباه فاحش در شرایطی رخ داده که طی چند سال اخیر بخش زیادی از پروپاگاندا و توطئه تبلیغاتی جریان ضدانقلاب داخلی و خارجی بر موضوع زنان متمرکز بوده است و چنین اشتباهاتی آن هم از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، نتیجه‌ای جز تامین خوراک تبلیغاتی برای جریان ضدانقلاب و القای پیام‌های غیرواقعی علیه جمهوری اسلامی ندارد. 
امر به معروف و نهی از منکر فریضه‌ای است که از اساس با مفهوم «فرهنگسازی» گره خورده و فرهنگسازی نیازمند همان «هنری» است که در ابتدای متن به آن اشاره کردیم. فقدان این هنرمندی، زیرکی، ظرافت و نکته سنجی در حوزه رسانه، بیش از هر چیز موجب به حاشیه رفتن اصل فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر می‌شود. این در حالی است که فعالیت‌های ستاد امر به معروف و نهی از منکر از یک سو با مفاهیم دینی گره خورده و از سوی دیگر به واسطه ارتباط تنگاتنگی که با فرهنگسازی دارد، نیازمند تسلط بر قواعد فعالیت‌های رسانه‌ای و نکته‌سنجی در حوزه مسائل هنری است؛ از این منظر این ستاد باید محلی برای فعالیت چهره‌هایی کاربلد و مسلط به همه حوزه‌های مورد اشاره باشد تا دیگر خدای نکرده اتفاقاتی از این دست تکرار نشود. 

Page Generated in 0/0059 sec