printlogo


کد خبر: 223248تاریخ: 1399/5/28 00:00
اخبار

تأمین بخشی از کسری بودجه با استفاده از سپرده‌های مازاد بانک‌ها
معاون پیشین وزیر اقتصاد گفت: بانک‌ها همواره بخشی از سپرده‌های جذب شده خود را صرف تسهیلات‌دهی با نرخ تعیین‌شده شورای پول و اعتبار می‌کنند، بخش دیگر نیز به عنوان سپرده قانونی در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد، همچنین برای مازاد منابع بانک‌ها نیز بانک مرکزی معمولا با نرخ خاصی اقدام به جذب سپرده می‌کند. حیدر مستخدمین‌حسینی به تسنیم گفت: در ابتدای سال نرخ جذب این سپرده از بانک‌ها حدود 10 درصد بود که رفته‌رفته و به صورت یک درصد یک درصد این نرخ افزایش یافت و هم‌اکنون نرخ مذکور به حدود 14 درصد رسیده است، که بر منابع مازاد بانک‌ها که در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد تعلق خواهد گرفت. وی معتقد است هر هفته حدود چند هزار میلیارد تومان از محل همین سپرده‌های بانک‌ها با ابزارهای مختلف در اختیار بانک مرکزی و سپس دولت قرار می‌گیرد که این موضوع به جبران کسری بودجه دولت نیز کمک می‌کند. 
***
افزایش ظرفیت 185 هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت کشور
معاون شرکت ملی نفت ایران در مراسم امضای ۱۳ قرارداد مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، با بیان اینکه ۱۰ قرارداد مرحله اول تا به حال ۲۵ درصد پیشرفت داشته‌اند، اظهار کرد: مرحله دوم قراردادهای نگهداشت و افزایش تولید نفت در این مراسم و مرحله سوم تا پایان سال امضا می‌شود. رضا دهقان گفت: با اجرای ۱۳ قراردادی که به امضا می‌رسد، ۱۸۵ هزار بشکه نفت به ظرفیت تولید نفت ایران اضافه خواهد شد. وی با بیان اینکه 2 قرارداد فراساحل مربوط به میادین رسالت و فروزان است و ۱۱ پروژه خشکی نیز در مناطق نفت‌خیز جنوب انجام می‌شود، گفت: مبلغ قراردادها از ۳۵ میلیون یورو تا ۲۵۰ میلیون یورو است که در مجموع بیش از 5/1 میلیون یورو ارزش ۱۳ قرارداد خواهد بود. 
***
حذف کارمزد پذیرش املاک در بورس کالا
مدیر مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: کارمزد پذیرش در بورس کالا در بخش اموال غیرمنقول معادل یک در هزار ارزش ملک کارشناسی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری و تا سقف ۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده که با موافقت هیأت مدیره بورس کالای ایران این هزینه تا اطلاع ثانوی از معاملات املاک حذف شد. جواد فلاح ادامه داد: طبق دستورالعمل‌های موجود، هر شخصی که قصد داشت ملکی را در بورس کالا پذیرش کند، باید فیش واریزی معادل یک در هزار ارزش کارشناسی شده توسط کارشناس رسمی دادگستری را به همراه سایر اسناد و مدارک لازم ارائه می‌کرد که این موضوع عدم مطلوبیتی را برای پذیرش در بورس ایجاد می‌کرد. در همین زمینه، عرضه‌کنندگان درخواست داشتند کارمزد پذیرش املاک به دلیل احتمال عدم انجام معامله، پس از قطعی شدن معامله پرداخت شود که حذف این کارمزد با موافقت هیأت مدیره بورس کالا تا اطلاع ثانوی به تصویب رسید. 
***
اجرای طرح پیش‌فروش نفت منوط به توافق کلی سران قوا
رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با اشاره به توقف عرضه اوراق سلف نفتی در بازار بورس برخلاف اعلام قبلی، گفت: در چند روز گذشته متوجه بیانیه‌ای شدیم که بر اساس آن قرار بود از امروز (دیروز دوشنبه) 500 هزار بشکه نفت به صورت اوراق به فروش برسد که بعد از بررسی‌ها مشخص شد این اوراق نیست بلکه تعدادی بشکه نفت را می‌خواهند به صورت سلف به فروش برسانند. سلفی که هم عناوین سلف را دارد و هم سود به آن تعلق می‌گیرد، بنابراین این موضوع در واقع فروش نفت محسوب می‌شود نه اوراق و ما در هیچ قسمتی از بودجه به دولت مجوز فروش نفت به شکل سلف را نداده‌ایم. حمیدرضا حاجی‌بابایی، نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس در ادامه گفت: شورای‌ عالی اقتصادی سران قوا طی 2 جلسه موضوع پیش‌فروش 200 میلیون بشکه نفت به مردم را بررسی کرد که بحث‌های گوناگونی مطرح شد و ما اعلام کردیم مجلس باید در بحث قانون‌گذاری این طرح ورود داشته باشد و دیگر آنکه نحوه فروش این مقدار نفت باید مشخص شود. حاجی‌بابایی تصریح کرد: مجلس و قوه‌قضائیه درباره فروش قطعی نفت با ذکر شرایطی موافق بودند، بنابراین کلیات متن پیشنهادی دولت در جلسه سران 3 قوه تصویب شد اما روی جزئیات آن هنوز توافقی انجام نشده است و تا زمان توافق کلی، طرح پیش‌فروش نفت به مردم هم اجرایی نخواهد شد. 
***
شکسته شدن رکورد تولید برق در نیروگاه‌های حرارتی کشور
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق گفت: بیش از ۱۴۰ میلیارد کیلووات ساعت انرژی از ابتدای سال تا نیمه مردادماه در نیروگاه‌های کشور تولید شده که سهم نیروگاه‌های حرارتی از این رقم حدود ۱۲۷ میلیارد کیلووات ساعت بوده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو،  محسن طرزطلب در این باره گفت: تولید نیروگاه‌های حرارتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۱ درصدی داشته است. سال گذشته در این بازه زمانی حدود ۱۱۴ میلیارد کیلووات ساعت در نیروگاه‌های حرارتی تولید شده بود که با تمهیدهای صورت گرفته در این مدت، افزایش ۱۲ میلیارد کیلووات ساعتی تولید این واحدها در سال جهش تولید محقق شده است. وی خاطرنشان کرد:‌ افزایش یکهزار و ۶۰۰ مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، انجام به موقع ۹۳ هزار مگاوات برنامه تعمیرات نیروگاهی، در کنار آمادگی کامل واحدهای تولید برق حرارتی موجب شده است تا نیروگاه‌های حرارتی کشور تابستان امسال با تولید برق پایدار نقش مهمی را در تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف ایفا کنند. طرزطلب با تاکید بر اینکه راندمان نیروگاه‌های کشور تا پایان امسال از مرز ۳۹ درصد عبور خواهد کرد، گفت: ‌بر اساس برنامه ششم توسعه، این رقم سال ۱۴۰۰ به عدد ۴۰ درصد می‌رسد. 

Page Generated in 0/0147 sec