printlogo


کد خبر: 223258تاریخ: 1399/5/28 00:00
پاسخ نظامی به تهدید سایبری
بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح: تهدیدات سایبری خسارت‌بار، توسل به زور تلقی و با آن برخورد می‌شود

ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای در قبال حقوق بین‌الملل فضای سایبری، تاکید کرد: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تهدیدات سایبری از سوی هر دولت، گروه یا فردی را در هر سطحی با قدرت پاسخ خواهد داد.
به گزارش «وطن امروز»، ستادکل نیروهای مسلح روز گذشته بیانیه‌ای در قبال حقوق بین‌الملل فضای سایبری منتشر کرد. در ماده چهارم این بیانیه هشدار داده شده است که تهدیدات سایبری خسارت‌بار، توسل به زور تلقی و با آن برخورد می‌شود. در این ماده آمده است: به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تردیدی نیست که آن دسته از عملیات سایبری که منتج به ایراد خسارات مادی به اموال یا صدمه به افراد در گستره و شدت لازم می‌شود یا به طور منطقی احتمال زیادی دارد که چنین آثاری را به بار آورد، توسل به زور محسوب می‌شود. اگر این نوع از عملیات زیرساخت‌های حیاتی ملی، شامل زیرساخت‌های دفاعی را متأثر سازند، طبیعتاً ناقض قاعده توسل به زور تلقی خواهند شد، اعم از اینکه در مالکیت حکومت یا بخش خصوصی باشند.
به باور نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران،  چنانچه شدت عملیات سایبری به زیرساخت‌های حیاتی کشور به آستانه حمله مسلحانه متعارف ارتقا یابد، حق دفاع مشروع برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران محفوظ است.
در ماده دوم این بیانیه نیز تاکید شده است: هرگونه استفاده عامدانه از زور سایبری با پیامدهای فیزیکی یا غیرفیزیکی که تهدیدی برای امنیت ملی بوده یا منجر به بی‌ثباتی آن به واسطه بی‌ثباتی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شود، ناقض حاکمیت دولت است.
عملیات بهره‌‌برداری سایبری در مواقعی که مستلزم نفوذ غیرمجاز به زیرساخت‌های سایبری (دولتی یا خصوصی) تحت کنترل دولت دیگری باشد، می‌تواند نقض حاکمیت دولت هدف تلقی شود.

Page Generated in 0/0079 sec