printlogo


کد خبر: 223259تاریخ: 1399/5/28 00:00
محکومیت 6 میلیون یورویی ایران در پرونده ویلموتس قطعی شد
ترکمانتاج سلطانی

روز گذشته در ابتدا شایعه‌ای شکل گرفت مبنی بر محکومیت 6 میلیون یورویی فدراسیون فوتبال ایران در پرونده مارک ویلموتس. با این وجود فدراسیون فوتبال ساعت 15 دیروز در خبری که روی خروجی سایت فدراسیون آورد، مدعی شد «تا این لحظه» فیفا چنین نامه‌ای را به آنها نداده است اما ساعت 17 بعدازظهر دیروز بود که سرانجام سایت‌های ورزشی مختلف موفق شدند به اصل نامه فیفا دست پیدا کنند و طبق آن حالا ما شکست خورده بزرگ در این پرونده هستیم. طبق رای فیفا، فدراسیون فوتبال ایران به پرداخت جریمه سنگین به مارک ویلموتس محکوم شده است. در حکم فیفا آمده است فدراسیون فوتبال ایران باید 6 میلیون و ۱۳۷ هزار و 500 یورو بابت جدایی این مربی بلژیکی به او بپردازد. همچنین علاوه بر آن هزینه دیرکرد و دادرسی نیز بر عهده فدراسیون فوتبال ایران است. این رقم با نرخ فعلی یورو به 165 میلیارد تومان می‌رسد. به موجب حکمی که از سوی کمیته تعیین وضعیت بازیکنان فیفا خطاب به فدراسیون فوتبال ایران و 3 وکیلش لودویک دلشات، رضا شاه‌منصوری و علی مهدی‌زاده اعلام شده و امضای «اریکا مونته‌مور فریرا» رئیس این دپارتمان را پای خود دارد، شکایت ویلموتس از فدراسیون فوتبال ایران با حکمی که 17 آگوست (27 مرداد) صادر شده، مورد پذیرش قرار گرفته است. رای نهایی قاضی این پرونده در 8 بند به فدراسیون فوتبال ایران اعلام شده که مهم‌ترین بند آن به جریمه 6 میلیون و 137 هزار و 500 یورویی به این سرمربی به همراه 5 درصد اشاره دارد. مهلت پرداخت این پول 21 ژانویه سال 2020 (نزدیک به 6 ماه دیگر) اعلام شده است. در بند 3 قرارداد تاکید شده سایر ادعاهای ویلموتس مورد پذیرش قرار نگرفته و همچنین لوایحی که ایران در دفاع از خود به فیفا فرستاده بود نیز مورد پذیرش کمیته تعیین وضعیت قرار نگرفته است. طرف محکوم پرونده (ایران) ‌باید به محض پرداخت پول، فیفا و همچنین برنده این شکایت را از این مساله مطلع کند. 
تنها راه فدراسیون فوتبال برای دفاع از حکم سنگین، پناه به دادگاه CAS است. دادگاهی که البته فدراسیون برای اعتراض به حکم باید رقم سنگین دیگری را هم به آن بپردازد.
طبق یک حساب سرانگشتی و بر اساس قیمت یورو در بازار ایران، فدراسیون فوتبال موظف به پرداخت ۱۶۵ میلیارد تومان به حساب سرمربی بلژیکی سابق تیم‌ ملی است. ویلموتس بعد از ۵ ماه حضور در ایران و مربیگری تیم ‌ملی در ۴ بازی رسمی که با 2 شکست برابر عراق و بحرین همراه بود، به علت دریافت نکردن مطالباتش و نقض قرارداد شکایت کرد. به نظر می‌رسد حالا زمانش فرا رسیده که نهادهای امنیتی و همچنین قوه‌ قضائیه به صورت تمام‌قد به این پرونده ورود کرده و مشخص کنند چه افرادی باعث بستن چنین قرارداد بدی در فوتبال ایران شدند. 
 
* پای وزارت ورزش هم در میان است
اما سوای فدراسیون فوتبال، باید وزارت ورزش را هم در خلق این ماجرای شگفت‌انگیز مقصر دانست. این وزارت ورزش بود که به واسطه نزدیکی وزیر با انجمن فرهنگی ایران و هلند، این گزینه بلژیکی را طی نامه‌ای به فدراسیون فوتبال معرفی کرد. اگر چه در نامه منتشر شده اجباری دیده نمی‌شود اما وقتی نهاد بالادستی فدراسیون فوتبال آن هم با میل وزیر ورزش خواستار بررسی چنین گزینه‌ای می‌شود، یعنی فدراسیون به گونه‌ای مجبور است با ویلموتس وارد مذاکره شود. از سوی دیگر با توجه به حجم تحریم‌های بانکی، قرار بود وزارت ورزش منابعی را برای فدراسیون فوتبال فراهم کند که پول بموقع به این مربی پرداخت شود اما متاسفانه در برهه‌ای که فدراسیون محتاج فراهم شدن منابع لازم برای پرداخت حقوق ویلموتس بود، وزارت ورزش دیر اقدام کرد. از این رو باید وزارت ورزش و شخص وزیر را هم در این فاجعه تمام‌عیار مقصر دانست.

Page Generated in 0/0057 sec