printlogo


کد خبر: 223261تاریخ: 1399/5/28 00:00
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دنبال حمایت قانونی از رأی‌گیری پستی
چکش پلوسی علیه ترامپ!

گروه بین‌الملل: تقلب، فریب و ناامیدکردن جامعه آمریکا تاکتیک جدیدی است که دموکرات‌ها معتقدند ترامپ برای انتخابات نوامبر در دستور کار قرار داده است. هر چند ترامپ از موضع قبلی خود درباره تعویق انتخابات عقب‌نشینی کرده اما همچنان با ترفندهای مختلف به دنبال این است ماهیت انتخابات پستی را زیر سوال ببرد و تحت‌الشعاع تصمیمات اجرایی خود قرار دهد. طی روزهای اخیر اتهاماتی علیه سرویس پستی آمریکا مطرح شده مبنی بر اینکه تغییرات سیاسی در این نهاد با هدف کند کردن عمدی روند رای‌گیری با نامه و از طریق پست انجام شده است. به همین دلیل نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار بازگشت نمایندگان به واشنگتن شده تا نشستی درباره این موضوع به صورت فوری برگزار شود. اگر چه دموکرات‌ها عزم خود را جزم کرده‌اند با تمام قدرت در انتخابات نوامبر ترامپ را از کاخ سفید بیرون کنند و همه چهره‌های سرشناس خود را وارد کارزار انتخاباتی بایدن کرده‌اند اما واقعیت این است که نظرسنجی‌ها درباره صحت انتخابات آمریکا نشان می‌دهد بخش قابل توجهی از مردم این کشور در صحت انتخابات شک دارند. حال باید دید با توجه به فضای به وجود آمده در کمتر از 3 ماه مانده به زمان برگزاری انتخابات، آیا دموکرات‌ها می‌توانند در برابر این قبیل اقدامات ترامپ واکنش اثرگذار داشته باشند؟
به گزارش «وطن امروز»، نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از اعضای این مجلس خواست زودتر از زمان برنامه‌ریزی‌شده از تعطیلات تابستانی به واشنگتن بازگردند تا روی قانونی فوری با هدف حمایت از خدمات پستی آمریکا کار کنند. پلوسی همچنین از دموکرات‌ها خواست روز سه‌شنبه در دفاتر اداره پست در حوزه‌های خود حاضر شوند تا حمایت‌شان را از سرویس پستی نشان دهند. پلوسی گفت: در دوران همه‌گیری کرونا، خدمات پستی در مرکز انتخابات قرار دارد. آمریکایی‌ها نباید مجبور شوند بین سلامتی و رأی خود یکی را انتخاب کنند. وی افزود: شخص منصوب ترامپ برای اجرای خدمات پستی، تغییرات عملیاتی گسترده جدیدی ایجاد کرده که سرویس پستی را تنزل رتبه داده است. با بالاگرفتن تب انتخابات در آمریکا و فقدان نشانه‌ای درباره کاهش آمار مبتلایان به کرونا در ایالات‌متحده آمریکا، دموکرات‌ها تحت هدایت رئیس مجلس نمایندگان در حال تلاش برای خنثی کردن اقدامات رئیس‌جمهور آمریکا علیه سرویس پستی این کشور هستند که قرار است نقشی کلیدی در انتخابات ماه نوامبر ایفا کند. اعضای حزب دموکرات می‌گویند ترامپ در تلاش است با فشار علیه سرویس پستی که یکی از محبوب‌ترین نهادهای دولتی این کشور است، انتخابات نوامبر را سرکوب کند. دموکرات‌ها همچنین خواستار آن شدند رئیس پست هفته آینده در رابطه با اتهامات درباره سیاست تغییرات جدید که بحث‌برانگیز شده و گفته می‌شود هدف از آن کند کردن روند رای‌گیری پستی است، پاسخگو باشد. این اقدامات در آستانه برگزاری مجمع ملی 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در 2 هفته پیش ‌رو که از اهمیت برخوردار است، انجام می‌گیرد. 
 
* ترامپ و انتخابات پستی
کمپین گسترده ترامپ علیه رای‌گیری پستی یکی از مهم‌ترین اقدامات رئیس‌جمهوری آمریکا برای مقابله با دموکرات‌هاست.
ترامپ معتقد است انتخابات پستی منجر به بروز تقلب و سوءاستفاده دموکرات‌ها خواهد شد. تغییر مقامات ارشد اداره خدمات پستی آمریکا از جمله انتصاب حامی مالی ترامپ به عنوان رئیس این اداره بخشی از تلاش‌های ترامپ برای جایگزین کردن افراد مطیع‌تر در مقابل اهداف وی از جمله دشوارتر کردن رای‌گیری پستی است. از سوی دیگر انتقاد و مخالفت ترامپ با انتخابات پستی از زمان شیوع ویروس کرونا و مطرح شدن این طرح در ماه‌های اخیر شدت گرفته است. مخالفت ترامپ با انتخابات پستی تا جایی پیش رفته است که رئیس‌جمهور آمریکا اواخر ماه گذشته میلادی با انتشار توئیتی خواستار تعویق انتخابات شده بود. ترامپ در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «با وجود رأی‌گیری پستی نه رأی‌گیری غیابی که خوب است، انتخابات ۲۰۲۰ نادرست‌ترین و متقلبانه‌ترین انتخابات خواهد بود. این باعث شرمساری بزرگی برای آمریکا خواهد شد. انتخابات را تا زمانی که مردم بتوانند بدرستی، امن و بدون خطر رأی بدهند به تعویق بیندازیم؟» رئیس‌جمهور آمریکا همچنین روز پنجشنبه اعلام کرد در حال ایجاد مانع در مقابل تلاش دموکرات‌ها به منظور لحاظ بودجه برای خدمات پستی آمریکا و زیرساخت‌های انتخاباتی در لایحه جدید کمکی کروناویروس است؛ اقدامی که به گزارش «فرانس ۲۴» مانع رای دادن آمریکایی‌های بیشتر به صورت پستی در دوران کرونا می‌شود. ترامپ در مصاحبه با شبکه فاکس‌بیزنس گفت، هدف دموکرات‌ها از طرح بسته حمایتی کرونا تامین نیاز مالی ایالت‌ها برای پرداخت هزینه‌های رای‌گیری پستی و کمک به اداره خدمات پستی برای برگزاری انتخابات پستی است که وی آن را «مزخرف» توصیف کرده است. 
 
* دموکرات‌ها و انتخابات پستی
دموکرات‌های کنگره معتقدند ترامپ در حال تلاش برای ضربه زدن به سرویس پستی است تا بتواند از این طریق شانس خود را برای انتخاب دوباره بالا ببرد، زیرا او در نظرسنجی‌های انتخاباتی از «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات عقب است. دموکرات‌ها ترامپ و حزبش را به تلاش برای سخت‌تر کردن رای‌گیری برای آمریکایی‌ها متهم می‌کنند و معتقدند هدف ترامپ در انتخابات نوامبر کاهش میزان مشارکت است. به گفته کارشناسان، نگرانی درباره ابتلا به «کووید-۱۹» مانع حضور نیمی از رای‌دهندگان آمریکایی پای صندوق‌های رای در انتخابات سوم نوامبر خواهد شد. این در حالی است که آمریکا همچنان در صدر کشورهای جهان با بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا و قربانیان این ویروس قرار دارد. 
 
* شکایت ایالت‌های تأثیرگذار از ترامپ
بر اساس گزارش‌ها، ۷ ایالت آمریکا در حال بررسی اقامه دعوا علیه دولت ترامپ به منظور ممانعت از اقدامات وی علیه سرویس پستی این کشور هستند. طبق گزارش «واشنگتن‌پست»، ۶ ایالت ویرجینیا، پنسیلوانیا، مینه‌سوتا، ماساچوست، واشنگتن و کارولینای شمالی در حال مذاکره درباره چگونگی شکایت از دولت ترامپ به دلیل اقدامات وی برای کاستن از توانایی سرویس پستی آمریکا در پردازش آرای پستی هستند. به گزارش «بیزنس اینسایدر»، آنها می‌خواهند مانع تغییرات عملیاتی و همچنین محدودیت‌های بودجه‌ای شوند که می‌تواند روی انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو اثر بگذارد. در بین ایالت‌های نام برده شده، ایالت ماساچوست، فرماندار جمهوری‌خواه دارد و سایر ایالت‌ها را دموکرات‌ها اداره می‌کنند. همچنین طبق گزارش روزنامه نیویورک تایمز، نیویورک هم در بین ایالت‌هایی است که به دنبال اقدام قانونی علیه رئیس‌جمهور آمریکاست. پنسیلوانیا، مینه‌سوتا و کارولینای شمالی جزو ایالت‌هایی هستند که هیچ‌ کدام از 2 حزب اصلی و نامزدهای آن‌ها پشتیبانی قاطع در آن ایالت ندارند تا بتوانند به آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) آن ایالت اتکا کنند، در نتیجه آرای‌شان نقش تعیین‌کننده در نتیجه انتخابات ایفا می‌کند. 
 
* اعتمادی به دولت فدرال نیست
بحران‌های اخیر آمریکا از جمله تظاهرات گسترده علیه نژادپرستی و همچنین شیوع ویروس کرونا، باعث عقب افتادن ترامپ در نظرسنجی‌ها نسبت به رقیب دموکراتش جو بایدن شده است. در کنار این موارد اظهارات و اقدامات اخیر ترامپ درباره انتخابات، احتمال پیش‌بینی کارشناسان و دموکرات‌ها درباره نیت جمهوری‌خواهان و ترامپ برای تقلب در انتخابات نوامبر 2020 را تقویت می‌کند. در همین زمینه روزنامه آمریکایی یو‌اس‌ای تودی، فریب دادن رای‌دهندگان و ناامید کردن آنها را از جمله اقدامات ترامپ برای تقلب در انتخابات توصیف کرد و نوشت: دیگر اعتمادی به دولت فدرال برای نظارت بر انتخابات نوامبر نداریم. جملات و اقدامات تکراری رئیس‌جمهور آمریکا، دادستان کل او و رهبران حزب جمهوری‌خواه نشان می‌دهد نه تنها به دنبال فریب رای‌دهندگان هستند تا پیروزی خود را تضمین کنند، بلکه ترامپ و متحدانش در داخل به شیوه‌های متعدد و به عنوان بخشی از تلاش‌های گسترده و نظام‌مند، فریب رای‌دهندگان آمریکایی و تضعیف دموکراسی در این کشور را هدف قرار داده‌اند. 
 
* حضور پرقدرت دموکرات‌ها در کنگره حزب
با وجود نگرانی‌ها درباره بروز تخلف و تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا، دموکرات‌ها از دیروز با برگزاری همایش انتخاباتی 4 روزه در «میلواکی» ایالت «ویسکانسین» دور جدیدی از فعالیت‌های کمپین انتخاباتی بایدن را کلید زدند. در همین حال طبق نظرسنجی‌ها جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها همچنان در نظرسنجی‌ها نسبت به رقیب خود پیشتاز است. همایش 4 روزه دموکرات‌ها که تا روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت، به منظور معرفی رسمی نامزد انتخاباتی ۲۰۲۰ برگزار می‌شود؛ همایشی که برخلاف انتخابات گذشته آمریکا و تحت تاثیر شیوع کرونا به صورت مجازی و متفاوت از قبل خواهد بود. جو بایدن و کامالا هریس نیز به صورت مجازی و از «ویلمینگتون» ایالت «دلاور» با انجام سخنرانی (هریس روز چهارشنبه و بایدن روز پنجشنبه) نامزدی این حزب برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا را خواهند پذیرفت. میشل اوباما، برنی سندرز، بیل کلینتون، جان کری، باراک اوباما، نانسی پلوسی و هیلاری کلینتون نیز از جمله سخنرانان این همایش ۴ روزه خواهند بود. همایش حزب جمهوری‌خواه نیز پس از حزب دموکرات از ۲۴ تا ۲۶ ماه آگوست (سوم تا ششم شهریورماه) در شهر «شارلوت» واقع در ایالت کارولینای شمالی برگزار می‌شود. 

Page Generated in 0/0069 sec