printlogo


کد خبر: 223264تاریخ: 1399/5/29 00:00
گزارش «وطن امروز» از انتشار جدیدترین اثر محسن اسلام‌زاده، مستندساز بحران
اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت

گروه فرهنگ و هنر: محسن اسلام‌زاده، مستندساز مطرح جدیدترین اثرش را با عنوان «هزارتوی پیشرفت» در حوزه اقتصادی منتشر کرده است. اسلام‌زاده تاکنون آثاری چون «زندگی میان پرچم‌های جنگی»، «اسرار زندان ابوسلیم»، «به دنبال صلح»، «روز ناتمام من و فرمانده» و «تنها میان طالبان» را تولید کرده است که اغلب این آثار از پرسروصداترین فیلم‌های مستند چند سال اخیر محسوب می‌شوند. 
یکی از ویژگی‌های مستندهای اسلام‌زاده این است که تمام آثار این مستندساز از دغدغه‌های روز دنیا نشأت می‌گیرد که برای تولید برخی از این آثار تا پای مرگ هم جلو رفته است. در این بین می‌توان به ریسک بالای حضور در میان طالبان برای مستند «تنها میان طالبان» اشاره کرد، همچنین این مستندساز در جریان ساخت مستند «روز ناتمام من و فرمانده» در ۸ فروردین ۱۳۹۴ در نزدیکی تکریت در یکی از آخرین عملیات‌های پاکسازی داعش از این منطقه، بر اثر انفجار یک گلوله آر‌پی‌جی مجروح شد و ۱۵ ترکش به بدن او برخورد کرد که همه این موارد موجب شده از اسلام‌زاده به عنوان یک مستندساز بحران نام برده شود. 
از سوی دیگر، محسن اسلام‌زاده در سال‌های اخیر جوایز و افتخارات بسیاری را در عرصه‌های بین‌المللی و داخلی سینما به دست آورده است که از این میان می‌توان به کسب جایزه بهترین فیلم بخش مستند دوازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ماربیا، جایزه بهترین فیلم بلند مستند جشنواره بین‌المللی فیلم آتن در سال ۲۰۱۷، درخشش در جشنواره الجزیره در سال ۲۰۱۳ برای فیلم «اسرار زندان ابوسلیم»، جایزه پنجمین دوره جشنواره عمار برای فیلم «اهل سنت ایران»، جایزه بخش بین‌الملل چهارمین دوره جشنواره عمار به خاطر فیلم «سفر به دیار پشتون‌ها»، رتبه نخست بخش ویژه جشنواره رویش به خاطر فیلم «مادران انقلاب» و جایزه بخش بین‌الملل سومین جشنواره عمار به خاطر فیلم «اندیشه حیات» اشاره کرد. 
هم‌اکنون محسن اسلام‌زاده با مستند «هزارتوی پیشرفت» حرف‌های جدید و متفاوتی را برای مخاطبان به ارمغان آورده است. این مستند که به لحاظ فرم با «مستندهای بحران» اسلام‌زاده متفاوت است، در 3 کشور روسیه، ترکیه و چین مراحل تولیدش به سرانجام رسیده است، البته ناگفته نماند که اسلام‌زاده تمام مراحل ساخت مستند در این سه کشور را در دوران قبل از کرونا پشت سر گذاشته و حدود ۲ سال اخیر را مشغول تدوین و آماده‌سازی مستند بوده است. 
عوامل مستند «هزارتوی پیشرفت» برای تولید این مستند به کشورهای ترکیه، روسیه و چین سفر کرده‌اند که در ترکیه به آنکارا و استانبول، در روسیه به مسکو و سن پترزبورگ و در چین به پکن و شانگهای اعزام شده بودند. 
این مستند که برای پخش در شبکه سوم سیما تهیه و آماده شده، قرار است در ۳ قسمت روی آنتن برود که قسمت نخست با عنوان «بخت‌آزمایی در سرزمین کودتا» در کشور ترکیه به تولید رسیده، قسمت دوم مستند با عنوان «زندگی بدون پنیر فرانسوی» در کشور روسیه ساخته شده و قسمت سوم مجموعه مستند «هزارتوی پیشرفت» با نام «راز اژدهای زرد» در کشور چین به تولید رسیده است. 
البته آنطور که محسن اسلام‌زاده در مراسم رونمایی مجموعه مستند «هزارتوی پیشرفت» عنوان کرده بود این مجموعه مستند در ابتدا قرار بود در 6 قسمت ساخته شود که بنا به دلایل مختلف امکان ساخت قسمت‌های 4، 5 و 6 فراهم نشد؛ قسمت‌هایی که قرار بود در کشورهای آلمان با موضوع اقتصاد جنگ، فرانسه و یونان با موضوع سیاست‌های بانکی ساخته شود.
این مستند که روز گذشته به طور رسمی رونمایی شد سعی دارد ضمن بررسی اقتصاد کشورهای ترکیه، روسیه و چین، به موضوع اقتصاد مقاومتی در کشور بپردازد. روایت این مستند به عهده دکتر حجت‌الله عبدالملکی از اساتید برتر اقتصاد ایران بوده است که مصاحبه با اساتید، اقتصاددانان و سیاستمداران برجسته کشورهای ترکیه، روسیه و چین این مستند را به لحاظ اعتبار علمی به درجه بالایی رسانده است. از چهره‌های شاخصی که در این مستند حاضر به مصاحبه شده‌اند، می‌توان به پروفسور جاستین لی، معاون سابق بانک جهانی، مدیران ارشد حزب کمونیست چین، اساتید برتر دانشگاه‌های پلی‌تکنیک و اقتصاد مسکو و سن‌پترزبورگ و سران احزاب و اقتصاددان‌های سرشناس ترکیه‌ای اشاره کرد. 
محسن اسلام‌زاده برای تولید این مستند دغدغه‌های مختلفی داشته است. این مستندساز درباره مهم‌ترین دغدغه‌اش برای تولید «هزارتوی پیشرفت» به «وطن امروز» گفت: همیشه برایم سوال بوده که چرا بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره اهمیت اقتصاد مقاومتی قانونی به تصویب نمی‌رسد یا چرا دولتمردان در عمل هیچ اقدامی در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمی‌کنند و در عوض تا دل‌تان بخواهد مسؤولان نهادهای مختلف درباره «اقتصاد مقاومتی» اقدام به برپایی سمینارها، همایش‌ها و جشنواره‌های مختلف کرده‌اند که هیچ کس نمی‌داند خروجی عملیاتی و دقیق این اتفاقات برای اقتصاد کشور چه بوده است. 
اسلام‌زاده در ادامه درباره موضوعات مورد بررسی مستند «هزارتوی پیشرفت» گفت: مقابله با تحریم، توسعه، بالا بردن سطح همکاری اقتصادی این کشورها و جهانی‌سازی از مهم‌ترین محورهای این مجموعه‌مستند بوده است که در مصاحبه‌ها با چهره‌های مختلف به مؤلفه‌های این موارد پرداخته‌ایم. 
وی در ادامه گفت: تولید این مجموعه‌مستند حدود 4 سال به طول انجامید که حدود 2 سال مراحل پس از تولید را پشت سر گذاشتیم که در این ۲ سال هم کار تحقیق و پژوهش با قدرت ادامه داشته است و در این میان از حضور چهره‌هایی چون «محمود ادیبی» کمک گرفته شده است. 
وی همچنین در مراسم رونمایی از این مجموعه‌مستند خاطرنشان کرد: در این مجموعه‌مستند به دنبال تحلیل نقاط ضعف و قوت اقتصادهای کشورهای چین، ترکیه و روسیه بوده‌ایم تا با بررسی دقیق این موضوع به کلیاتی درباره اقتصاد مقاومتی در کشور دست پیدا کنیم، همچنین در این مجموعه‌مستند به دنبال چگونگی پیشرفت کشورهای مورد نظر و شناخت اقتصادی آنها بودیم، از آنها درباره بحث اقتصاد مقاومتی نیز نظرسنجی کردیم و توصیه‌های آنها را برای چگونگی پیشرفت اقتصادی ایران گرفته‌ایم. 
این مستندساز خاطرنشان کرد: کاری که ما در مجموعه‌مستند «به‌سوی پیشرفت» انجام دادیم، این بود که به کشورهای مختلف سفر کرده و این نظریه را در این کشورها پیگیری کنیم، بر همین اساس کشورهایی انتخاب شدند که طی ۳ یا ۴ دهه اخیر دچار تحولات اقتصادی شده‌اند. به ‌عنوان مثال چین از اواخر دهه ۷۰ میلادی و تقریبا همزمان با انقلاب اسلامی تغییرات اقتصادی خود را آغاز کرد، روسیه تحولات اقتصادی بسیار زیادی را در دهه ۹۰ میلادی شروع کرد و ترکیه از دهه ۹۰ میلادی تغییرات اقتصادی خود را آغاز کرد. هر کدام از این ۳ کشور حالا به نقطه‌ای از اقتصاد رسیده‌اند که می‌توانند برای اقتصاد کشور ما آموزنده باشند. 
کارگردان «تنها میان طالبان» در بخش دیگری از سخنانش گفت: ایده اولیه ساخت این مستند بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی بود، در واقع حجت‌الله عبدالملکی با بهره‌گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری طرح اقتصاد مقاومتی را به اساتید اقتصاد کشور ارائه کرده و نظر آنها را در رابطه با این طرح گرفته است. 

Page Generated in 0/0155 sec