printlogo


کد خبر: 223277تاریخ: 1399/5/29 00:00
دور دنیا

دیدار اطلاعاتی مسؤولان مصر و حماس
خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک منبع فلسطینی اعلام کرد: هیأت اطلاعات مصر نشست طولانی با رهبران جنبش حماس داشت و در این دیدار 2 طرف مسائل امنیتی و سیاسی مختلف را بررسی کردند. این منبع که ترجیح داد نامش فاش نشود، اظهار کرد: هیأت مصری به ریاست احمد عبد‌الخالق، مسؤول پرونده فلسطین در سازمان اطلاعات مصر با یحیی السنوار، رهبر جنبش حماس در غزه و خلیل الحیه، معاون او و نیز روحی مشتهی، از رهبران این جنبش دیدار و گفت‌وگو کرد. منبع یاد‌شده گفت: این مذاکرات بر شرایط امنیتی غزه که بتازگی دچار تنش شده متمرکز بود و در کنار آن درباره تکمیل توافق‌های آتش‌بس میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی گفت‌وگو شد. هنوز هیچ طرفی پس از این نشست اطلاعاتی از جزئیات و نتایج آن ارائه نکرده است اما منبع یاد‌شده گزارش داد: رهبران جنبش حماس خواسته‌های گروه‌های فلسطینی در غزه از جمله کاهش محاصره اسرائیل علیه نوار غزه و ایجاد تغییری واقعی که شرایط معیشتی دشوار ساکنان این منطقه را بهبود بخشد را با طرف مصری مطرح کردند. هیأت دستگاه اطلاعات مصر پس از این دیدار چند‌ساعته عصر دوشنبه نوار غزه را به مقصد اراضی اشغالی ترک کرد. این دیدار در شرایطی انجام شد که ارتش رژیم صهیونیستی از چهارشنبه حملات هوایی ای را علیه پایگاه‌های حماس و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه آغاز و اعلام کرده این حملات در چارچوب پاسخ به ارسال بالن‌های آتش‌زا انجام می‌شود. 
***
بازگرداندن ۲۶ کودک داعشی به روسیه
کمیساریای حقوق کودکان روسیه، دیروز از استرداد ۲۶ کودک بازمانده از عناصر داعش که تابعیت روس داشتند، خبر داد. این کودکان در مرکز دارالایتام دمشق نگهداری می‌شدند و پس از انتقال به روسیه قرار است با گذراندن مدتی در قرنطینه، به نزدیکان‌شان تحویل شوند. دولت روسیه تاکنون ۱۵۷ کودک داعشی از جمله ۱۲۲ نفر از عراق و ۳۵ کودک که پدر یا مادرشان تابعیت روس داشتند را بازگردانده است. اداره موسوم به «خودمختاری کردهای سوریه» نیز تاکنون ۲۰۸ کودک و ۱۷۰ زن عنصر داعش را به کشورهای‌شان از جمله فنلاند، نروژ، سودان، بلژیک و روسیه تحویل داده است. روسیه اعلام کرده است به استرداد اتباع خود که ناخواسته در میان عناصر داعش حضور یافته بودند، ادامه خواهد داد. 
***
واکنش چین به تحریم هوآوی
اقدام روز دوشنبه وزارت دارایی آمریکا در تشدید محدودیت‌ها و فشارهای این کشور علیه فعالیت‌های شرکت هوآوی در آمریکا، واکنش وزارت خارجه چین را در پی داشت. این وزارتخانه مخالفت خود را با ایجاد مانع در برابر فعالیت شرکت‌های چینی اعلام کرد. به دنبال اعلامیه هفته گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا درباره محدودیت‌های تازه این کشور علیه شرکت هوآوی چین، وزارت بازرگانی آمریکا محدودیت‌های بیشتری بر دسترسی این شرکت به فناوری آمریکا اعمال کرد. وزارت بازرگانی آمریکا روز دوشنبه همچنین نام ده‌ها شرکت وابسته و همکار هوآوی را در ۲۱ کشور جهان به لیست سیاه اقتصادی (تحریم) آمریکا وارد کرد. 
***
بازداشت افسر سابق سیا به اتهام جاسوسی برای چین
وزارت دادگستری آمریکا دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد «الکساندر یوک چینگ ما» ۶۷ ساله، یکی از افسران سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» را روز جمعه به اتهام جاسوسی برای چین بازداشت کرده است. شبکه «بی‌بی‌سی» در این باره گزارش کرد، این افسر سابق سیا به افشای اطلاعات محرمانه مربوط به بخش دفاع ملی آمریکا برای سروس‌های اطلاعاتی چین متهم شده است. طبق این گزارش، این مأمور سابق سیا قرار است در دادگاهی محاکمه شود و در صورتی که گناهکار شناخته شود، با محکومیت حبس ابد مواجه خواهد شد. «الکساندر یوک چینگ ما» یک شهروند آمریکایی است که در هنگ‌کنگ متولد شده و از سال ۱۹۸۲ برای سیا کار می‌کرده است. طبق این گزارش، دادستان‌ها می‌گویند این افسر پیشین سیا 7 سال پس از آغاز به کار، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا را ترک کرد و قبل از آنکه سال ۲۰۰۱ به هاوایی نقل مکان کند، در شهر «شانگهای» چین مشغول به فعالیت بوده است. 
***
رونمایی چین از یک سامانه موشکی جدید
رسانه‌های دولتی چین به دنبال تشدید تنش‌های این کشور با آمریکا و تایوان، خبر از رونمایی از یک سیستم تسلیحاتی جدید دادند؛ یک سامانه موشکی ۵۰۰ کیلوگرمی که چند روز بعد از سفر جنجالی وزیر بهداشت آمریکا به تایوان به عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام آمریکایی که تاکنون به این جزیره سفر داشته، رونمایی می‌شود. به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه گاردین، تلویزیون دولتی چین گزارشی را درباره این سامانه تحت عنوان سامانه «تیانلی ۵۰۰» (به معنی رعد آسمان) منتشر کرد؛ سامانه‌ای مجهز به مهمات با دقت بالا و به وزن ۵۰۰ کیلوگرم. طبق این گزارش سامانه تیانلی قادر به حمل ۶ نوع مهمات فرعی بوده و می‌تواند به اهداف متفاوت حمله کند. 
***
ابتلای وزیر انرژی روسیه به کرونا
آزمایش کرونای الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه مثبت اعلام شد. خبرگزاری رویترز به نقل از «میخائیل میشوستین» نخست‌وزیر روسیه گزارش داد نواک در جلسه امروز چهارشنبه کمیته مشترک نظارتی وزرای اوپک از طریق ویدئوکنفرانس شرکت خواهد کرد. همچنین وزارت انرژی روسیه اعلام کرد حال نواک خوب است و در حال حاضر هیچ علائمی از بیماری «کووید-۱۹» ندارد. 

Page Generated in 0/0077 sec