printlogo


کد خبر: 223292تاریخ: 1399/5/29 00:00
کمتر از 3 ماه مانده به انتخابات آمریکا طرفین با متهم‌کردن یکدیگر به تقلب چشم‌اندازی از بی‌ثباتی در این کشور ترسیم می‌کنند
دموکرات‌ها: اگر ترامپ قصد تقلب داشت بریزید توی خیابان‌‌ها!

گروه بین‌الملل: انتخابات ۱۳ آبان‌ماه آمریکا یک کلیدواژه دارد: تقلب. هم جمهوری‌خواهان و هم دموکرات‌ها ابایی از به زبان آوردن احتمال تقلب سیستماتیک از سوی طرف مقابل ندارند. در حالی که ۲ ماه و اندی بیشتر تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نمانده، بازار انتخابات آمریکا داغ‌تر از هر زمانی شده است و طبیعتا ستادهای انتخاباتی هر ۲ نامزد اصلی یعنی بایدن و ترامپ هم مشغول گذراندن سخت‌ترین روزهای کمپین انتخاباتی نامزد خود هستند. فارغ از فعالیت‌های روتین و طبیعی کمپین‌ها حالا دغدغه تقلب نامزد رقیب و بهم خوردن بازی انتخابات در دقیقه ۹۰ از مهم‌ترین بحث‌های انتخابات آمریکاست. دموکرات‌ها نگرانند مبادا ترامپ با کارشکنی در روند برگزاری انتخابات پستی، تکرار روند به قول آنها مشکوک انتخابات سال ۲۰۱۶ یا خودداری از ترک کاخ سفید، بازی را به جاهای باریک بکشاند و ترامپ هم که خود برگزارکننده انتخابات است حالا صراحتا می‌گوید فقط اگر تقلب شود او رئیس‌جمهور نمی‌شود. به عبارت دیگر حالا چه نام بایدن از صندوق‌ها بیرون بیاید و چه نام ترامپ، طرف مقابل حاضر به پذیرش این روند نیست. فرآیند فعلی انتخابات آمریکا بخشی از چیزی است که از آن به عنوان پایان امپراتوری آمریکا یاد می‌شود. پیامی که امروز از اردوگاه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به دنیا مخابره می‌شود یک چیز است: آمریکای ابرقدرت حتی توان برگزاری یک انتخابات سالم و بی‌حرف و حدیث را هم ندارد.
 
* ترامپ: شکست من یعنی در  انتخابات تقلب شده است
به گزارش «وطن امروز»، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی خطاب به هوادارانش در منکاتوی ایالت مینه‌سوتا گفت: «تنها راه شکست [من] در این انتخابات آن است که در انتخابات تقلب شود. این نکته را به یاد داشته باشید. این تنها راه شکست مان در انتخابات است». رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر ضمن زیر سوال بردن فرآیند انتخابات در آمریکا به برگزاری انتخابات به شکل پستی حمله کرد و گفت: ما باید در انتخابات پیروز شویم. ما نمی‌توانیم بازی کنیم. [شما باید] بیرون بروید و رای بدهید. باید مطمئن شوید که آرای شما شمارش می‌شود. بنابراین باید بسیار محتاط و مراقب باشیم. ما اجازه تقلب در انتخابات را نخواهیم داد». اظهارات ترامپ بار دیگر شک و تردیدها درباره روند انتخابات ایالات متحده را افزایش داده است.  رئیس‌جمهور آمریکا ماه‌هاست ادعا می‌کند رای‌گیری به صورت پستی به خاطر شیوع ویروس کرونا می‌تواند منجر به تقلب گسترده در نتایج انتخابات شود. اظهارات ترامپ در شرایطی است که دموکرات‌ها پافشاری زیادی برای برگزاری انتخابات به صورت پستی دارند و این در شرایطی است که ترامپ قصد دارد جلوی این برنامه را بگیرد. به اعتقاد دموکرات‌ها، ترامپ قصد دارد فشار شدیدی را بر سرویس پستی آمریکا وارد کند. دموکرات‌ها معتقدند افزایش مشارکت در انتخابات به معنای باخت ترامپ است و از این رو رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال کاهش مشارکت به بهانه‌های مختلف از جمله احتمال وقوع تقلب در صورت برگزاری انتخابات به ‌صورت پستی است. 
 
* خواب ریاست‌جمهوری ۱۲ ساله ترامپ
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود بار دیگر به صورت تلویحی ایده عدم ترک منصب حتی در صورت باخت در انتخابات پیش رو را مطرح کرد. او گفت: «برخی مردم احمقند؛ یکی گفت او می‌خواهد پیروز شود؟ و می‌دانید در پایان دومین دوره منصبش را ترک نمی‌کند؟ فکر کردم مزاح می‌کند اما انگار واقعی بود. خب! ما هم راجع به آن فکر کردیم، چون ایده بدی نبود». ترامپ افزود: «آنها فریاد ۴ سال دیگر ۴ سال دیگر سر دادند، من هم گفتم ۱۲ سالش کنید تا (دموکرات‌ها) حسابی دیوانه شوند». ترامپ با اشاره به اینکه دور اول ریاست‌جمهوری‌اش حساب نیست، چون دموکرات‌ها در ستاد انتخاباتی‌اش جاسوسی کرده‌اند! مدعی شد: برای ۴ سال دیگر پیروز می‌شویم و بعد از آن ۴ سال دیگر هم در پیش داریم، زیرا همان‌طور که می‌دانید آنها (دموکرات‌ها) از ستاد انتخاباتی من جاسوسی کردند؛ بنابراین باید ۴ سال (دور اول) را دوباره تکرار کنیم. ترامپ قبلا هم تبلیغاتی را با این مضمون که تأثیر و ماندگاری‌اش بر سیاست آمریکا زوال‌ناپذیر است، منتشر کرده بود. این طعنه واضح ترامپ، نگرانی‌ها در بین برخی گروه‌ها و افراد، مبنی بر آنکه آیا او منصبش را پس از شکست در انتخابات ۲۰۲۰ ترک می‌کند، افزایش داده است. پیش از این برخی چهره‌های شاخص حزب دموکرات از جمله هیلاری کلینتون درباره اینکه ممکن است ترامپ در صورت شکست، نتیجه را نپذیرد، هشدار داده‌اند.
 
* نگرانی جدی دموکرات‌ها از تقلب ترامپ
در همین حال دموکرات‌ها با توجه به سابقه عملکرد 4 ساله ترامپ شدیدا نگران این هستند که رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از نفوذ و قدرت اجرایی خود تقلب گسترده‌ای را در انتخابات 2020 رقم بزند. نکته جالب توجه اینکه نگرانی از تقلب توسط ترامپ از سوی جمهوری‌خواهان هم مطرح شده است. تابستان امسال گروهی از مقام‌های سابق دولت آمریکا از هر 2 حزب، تحلیلگران سیاسی، وکلا و روزنامه‌نگاران، نشست‌هایی تحلیلی درباره خطراتی که انتخابات ۲۰۲۰ را تهدید می‌کند برگزار کردند که نتایج این نشست‌ها هشداردهنده و نگران‌کننده است. روزنامه نیویورک‌تایمز، در گزارشی با جمع‌بندی این نشست‌ها نوشت: ما با احتمال بسیار بالایی ارزیابی می‌کنیم که انتخابات نوامبر با چشم‌‌انداز سیاسی و هرج‌و‌مرج حقوقی و قانونی زیادی روبه‌رو خواهد شد. ترامپ احتمالا قصد دارد نتیجه انتخابات را با ابزارهای قانونی و فراتر از قانون به چالش بکشد. بر اساس این گزارش، شرکت‌کنندگان در این پروژه تحقیقاتی و تحلیلی بر این باورند ترامپ در صورتی که با شکست در انتخابات تهدید شود، از تاکتیک‌های مختلفی استفاده خواهد کرد؛ از جمله فدرالیزه کردن گارد ملی برای توقف شمارش آرای پستی. در هر سناریوی احتمالی، تصمیمات مقامات وزارتخانه‌های دادگستری، خارجه و خود نامزدها بسیار اهمیت خواهد داشت. 
 
* اردوکشی خیابانی دموکرات‌ها در صورت شکست
نیویورک‌تایمز در ادامه گزارش خود آورده است: [دموکرات‌ها معتقدند] نمایش حضور مردم در خیابان‌ها برای اعتراض، می‌تواند عامل تعیین‌کننده‌ای برای چیزی باشد که مردم و افکار عمومی یک نتیجه قانونی و عادلانه برای انتخابات می‌دانند. ناظران و تحلیلگران سیاسی در حال آماده‌سازی مقدمات این رویداد نهایی هستند. آنها توئیت‌های ترامپ درباره به تعویق افتادن انتخابات، گسترش دروغ درباره تقلب و خرابکاری در انتخابات و تلاش برای تخریب سرویس پستی آمریکا را مشاهده کرده‌اند. بسیاری از آنها انتخابات ریاست‌جمهوری 2000 میلادی را به یاد می‌آورند؛ هنگامی که ماموران جمهوری‌خواه شمارش فیزیکی آرا را متوقف کردند و دموکرات‌های ناتوان چاره‌ای جز شکایت در دادگاه‌ها نداشتند. بنابراین ائتلافی از گروه‌های ترقی‌خواه و محافظه‌کار مخالف استبداد تاکید کرده‌اند اگر ترامپ قصد تقلب در انتخابات را داشته باشد، مردم باید به خیابان‌ها بیایند تا از نتایج انتخابات حفاظت کنند. 
 
* کاهش فاصله ترامپ و بایدن در نظر‌سنجی‌ها
همزمان با افزایش نگرانی 2 طرف از نتایج انتخابات و احتمال بروز تقلب، نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا نشان می‌دهد ترامپ توانسته فاصله ایجاد شده با بایدن را تا حدی جبران کند. این نظرسنجی نشان می‌دهد میزان حمایت رای‌دهندگان آمریکایی از ترامپ نسبت به نظرسنجی ژوئن بیش از 10 درصد افزایش داشته است. در نظرسنجی ژوئن بایدن 55 درصد و ترامپ 41 درصد حمایت افکار عمومی را کسب کرده بودند. بر اساس نظرسنجی جدید، بایدن تنها ۴ درصد از ترامپ جلو افتاده و درصد محبوبیتش نزد مردم در مقایسه با ترامپ به ۵۰ درصد در مقابل ۴۶ درصد رسیده است. طبق نظرسنجی سی‌ان‌ان، این جابه‌جایی جدید در نتایج، مربوط به رای‌دهندگان مرد است که اکنون میزان حمایت‌شان از ترامپ در مقابل بایدن به ۵۶ درصد در مقابل ۴۰ درصد رسیده است؛ همچنین رای‌دهندگان ۳۵ تا ۶۴ ساله که در حال حاضر به سوی ترامپ گرایش پیدا کرده‌اند، در نظرسنجی خرداد‌ماه نسبت به بایدن نظر مساعدتری داشتند. در میان رای‌دهندگان مستقل نیز محبوبیت بایدن در مقابل ترامپ در نظرسنجی 2 ماه پیش، ۵۲ در برابر ۴۱ درصد بود اما اکنون این رقم ۴۶ درصد برای حمایت از بایدن و ۴۵ درصد برای حمایت از ترامپ در میان این افراد است. با این همه، افرادی که از ترامپ حمایت کرده‌اند، گفته‌اند ممکن است نظرشان را تغییر دهند. ۱۲ درصد از هواداران ترامپ اعلام کرده‌اند ممکن است تا قبل از روز انتخابات، تغییر عقیده دهند، در حالی که تنها ۷ درصد از هواداران بایدن از تغییر نظر خود خبر داده‌اند. 
 
* رقابت نزدیک ترامپ و بایدن در ۱۵ ایالت آمریکا
نظرسنجی سی‌ان‌ان که طی روزهای 12 تا 15 آگوست انجام شده، حاکی است در 15 ایالت مهم آمریکا که نقش بسزایی در تعیین نتایج انتخابات دارند، رقابت بین دونالد ترامپ و جو بایدن بسیار نزدیک است. بر اساس این گزارش در 15 ایالتی که نظرسنجی انجام شده، ترامپ 48 درصد حمایت رای‌دهندگان را در اختیار دارد و این رقم برای جو بایدن به 49 درصد رسیده است. این ایالت‌ها شامل آریزونا، فلوریدا، جورجیا، آیووا، مین، میشیگان، مینه‌سوتا، نوادا، نیوهمپشایر، نیومکزیکو، کارولینای شمالی، اوهایو، تگزاس، پنسیلوانیا و ویسکانسین است. اگرچه ترامپ رقابت نزدیک و تنگاتنگی با بایدن در این 15 ایالت دارد ولی این بدان معنا نیست که او از نظر آرای الکترال نیز وضعیت خوبی داشته باشد. نظرسنجی سی‌ان‌ان همچنین نشان می‌دهد ترکیب ترامپ- مایک پنس در سراسر آمریکا حمایت 46 درصدی مردم را کسب کرده و این رقم برای بایدن- هریس به 50 درصد رسیده است. 
***
[فاز توهم ترامپ]
رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرد رکود اقتصادی در پی همه‌گیری کرونا، «آزمایش خداوند» از او است، برای اینکه آنچه را که «عالی‌ترین اقتصاد در تاریخ جهان» خوانده، بازسازی کند. خبرگزاری ایندیپندنت، در گزارشی با اشاره به این اظهارنظر ترامپ نوشت: دونالد ترامپ خطاب به هوادارانش در مینه‌سوتا گفت: «آنچه ما با همدیگر به دست آورده‌ایم و آنچه با هم در حال انجامش هستیم، چیزی کمتر از یک معجزه نیست و ما دوباره در حال انجامش هستیم. ما عالی‌ترین اقتصاد در تاریخ جهان را رقم زدیم و حالا باید دوباره این کار را انجام دهیم». وی خاطرنشان کرد: می‌دانی این چیست؟ درست است. این خداست که مرا آزمایش می‌کند. خدا به من گفت: «می‌دونی، تو یک‌بار انجامش دادی». و من گفتم: «آیا من کارم رو عالی انجام دادم خدا؟ من تنها کسی هستم که می‌تونه این کارو انجام بده». خدا گفت: «نباید اینو بگی. حالا که این رو گفتی، باید کاری کنیم دوباره هم انجامش بدی». من گفتم: «باشه، قبوله. قانعم کردی». من یک بار این کار را انجام دادم و حالا دارم دوباره انجامش می‌دم. شما شاهد ارقامی که ما محقق کردیم، هستید. آنها باورنکردنی است. بهترین آمار اشتغال! 3 ماه؛ مشاغل بیشتر در 3 ماه گذشته، بیشتر از هر وقت دیگر.
رئیس‌جمهور ایالات‌ متحده مرزهای وهم و وهن را جابه‌جا کرد و مدعی مکالمه با خدا شد. دونالد ترامپ که سابقه بر سر و دست گرفتن انجیل برای توجیه سرکوب مخالفانش در مقابل کاخ سفید را هم دارد، حالا وارد فاز تخیلی تازه‌ای شده که به نظر می‌رسد جدا از اغراض انتخاباتی، بی‌ارتباط با عدم تعادل روحی او در هفته‌های اخیر نبوده باشد.  رابرت ترامپ، برادر جوان‌تر رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل خونریزی مغزی بستری شده بود، اوایل هفته جان داد و گفته می‌شود این موضوع دونالد را در شوک فرو برده است، بویژه که او دیر بالای بستر برادرش در بیمارستان مشهور صهیونیست‌های نیویورک (‌‌مونت سینای) رسید و در حالی که رابرت به کما رفته بود نتوانست برای آخرین‌بار با او ملاقات کند. شواهد نشان می‌دهد ترامپ حالا به خاطر از دست دادن کسی که او را نزدیک‌ترین فرد به خود معرفی می‌کرد، دچار شوک بزرگ روحی شده باشد.  البته مرگ برادر کوچک‌تر وی را که در عین حال شریک اصلی رئیس‌جمهور آمریکا در اداره قمار‌خانه‌هایش و مسؤول مستقیم امور مالی کسب و کارهای خانواده ترامپ بود، می‌توان آخرین و محکم‌ترین ضربه روحی به دونالد ترامپ طی 3 ماه اخیر دانست. سلسله رویدادهایی مثل انتشار کتاب‌های افشاگرانه جان بولتون، مشاور امنیت ملی برکنار شده کاخ سفید و مری ترامپ، برادرزاده‌اش که او را در هر دو سطح سیاسی و شخصی به لجن کشیدند و سپس ضرباتی که او به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا از کرونا، شورای امنیت سازمان ملل و رقبای خارجی‌اش دریافت کرد، به همراه هدف قرار گرفتن بی‌سابقه منافع ایالات‌ متحده در داخل و خارج این کشور، فراتر از حد تحمل روانی ترامپ بوده‌ است.

Page Generated in 0/0049 sec