printlogo


کد خبر: 223321تاریخ: 1399/5/30 00:00
یادداشت «محمد سرشار»، داستان‌نویس و پژوهشگر ادبی درباره انتصاب تازه در مرکز پژوهش‌های مجلس
بی‌تفاوت نباشیم

خبر آمده که دکتر علیرضا زاکانی، معاونت فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس را از دکتر سینا کلهر به مهندس مسعود فیاضی تغییر داده‌اند. چون هر 3 عزیز را بیش از 10 سال است می‌شناسم، باید عرض کنم این انتصاب، یک عقبگرد برای مرکز پژوهش‌های مجلس است.
اولا: از منظر تخصص تحصیلی، دکترای آقای کلهر «جامعه‌شناسی فرهنگی» است اما آقای فیاضی کارشناسی «عمران» و معادل دکترای «فقه و اصول» را دارا هستند، بنابراین رشته‌های تحصیلی آقای فیاضی به عرصه پژوهش‌های فرهنگی- اجتماعی ارتباطی ندارد. 
ثانیا: از منظر تخصص پژوهشی، آقای کلهر در 11 سال گذشته پژوهشگر، مدیر گروه «فرهنگ عمومی»، معاون دفتر و مدیرکل دفتر «مطالعات فرهنگی» و معاون فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌ها بوده اما آقای فیاضی استادیار گروه «منطق فهم دین» پژوهشکده «حکمت و دین‌پژوهی» پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است. مقایسه تالیفات، پژوهش‌ها و تدریس‌های این 2 نفر نیز نشان می‌دهد که برخلاف تخصص مطالعاتی آقای سینا کلهر در زمینه مطالعات اجتماعی و فرهنگی، حوزه مطالعاتی آقای مسعود فیاضی، «فقه»، «اصول فقه» و «فلسفه» بوده است. 
ثالثا: از منظر جوان‌گرایی، آقای دکتر سینا کلهر در 39 سالگی و آقای مهندس مسعود فیاضی در 45 سالگی به معاونت فرهنگی- اجتماعی مرکز پژوهش‌های مجلس منصوب می‌شوند، بنابراین معاون جدید 6 سال از معاون پیشین، پیرتر است. هنگام تبلیغات انتخابات همین مجلس، دکتر زاکانی گفته بودند: «جوان‌گرایی در تغییر رویکرد و عملکرد بهتر مجلس بسیار مؤثر است. جوان‌گرایی یعنی تزریق توانمندی، نشاط و حیات تازه به نظام که می‌تواند به بهترین نحو از همین مجلس آغاز شود». اما اکنون خلاف همین شعار درست، عمل کرده‌اند. 
رابعا: ادعای «خویشاوندسالاری» درباره این انتصاب کاملا نادرست است. آقای فیاضی از نیروهای قدیمی آقای زاکانی هستند و ازدواج برادر کوچک‌تر ایشان با دختر آقای زاکانی، پس از آن آشنایی و همکاری بوده؛ لذا تهمت‌هایی که در این باره به دکتر زاکانی ‌زده شد، نادرست و خلاف اخلاق است.
خامسا: در تعهد، انقلابی‌گری و دینداری آقای مسعود فیاضی هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد و کارنامه ایشان، شاهد روشن این مدعاست، لذا اعتراض به این انتصاب، نافی ویژگی‌های مثبت آقای فیاضی نیست و نباید به بهانه اعتراض، از دایره نقد منصفانه خارج شد یا توانایی‌های دیگر ایشان را زیر سوال برد. دغدغه حقیر در این مسأله، حفظ جایگاه بالای تخصصی مرکز پژوهش‌های مجلس در عرصه مطالعات فرهنگی است. من به رویکرد جدید مجلس یازدهم در اصلاح امور کشور امید بسته‌ام و آرزو می‌کنم با انتصاب فردی با صلاحیت‌های علمی متناسب، مسیر جدید مجلس از پشتوانه قوی‌تری برخوردار شود. 
#بی_تفاوت_نباشیم

Page Generated in 0/0058 sec