printlogo


کد خبر: 223326تاریخ: 1399/5/30 00:00
دور دنیا

تغییر نام خیابان دوبی به فلسطین در الجزایر
مردم الجزایر در مخالفت با اقدام امارات عربی متحده برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، نام یکی از خیابان‌های پایتخت این کشور را که «دوبی» نامگذاری شده بود، به «فلسطین» تغییر دادند. کاربران در شبکه‌های اجتماعی اقدام مردم الجزایر در تغییر نام خیابان «دوبی» شهر الجزیره به «فلسطین» را جشن گرفتند. مرکز رسانه‌ای فلسطین روز چهارشنبه با اشاره به اینکه مردم الجزایر، اقدام امارات در عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی با وساطت آمریکا را نپذیرفتند، افزود: کاربران شبکه‌های اجتماعی اظهار داشتند خیابان «دوبی» در الجزایر که دارای مراکز تجاری بود و تجارت ارز در آن انجام می‌شد، در پاسخ به این اقدام امارات به فلسطین تغییر کرد و این اقدام نمادین مردم الجزایر با استقبال گسترده‌ای روبه‌رو شد. 
***
اولین واکنش رسمی عربستان به توافق امارات و رژیم صهیونیستی
«فیصل بن فرحان بن عبدالله آل‌سعود» وزیر خارجه عربستان سعودی دیروز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان، در ارتباط با مسأله فلسطین مدعی شد «عربستان سعودی پایبند به صلح بر پایه طرح صلح عربی است». او در ادامه همچنین با ادعای اینکه با اقدامات تل‌آویو مخالف است، گفت: «اقدامات یک‌جانبه اسرائیل، فرصت برقراری صلح را با مشکل مواجه می‌کند».
***
گفت‌و‌‌گوی تلفنی وزرای دفاع آمریکا و روسیه
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد «سرگئی شایگو» وزیر دفاع این کشور با «مارک اسپر» رئیس پنتاگون گفت‌وگوی تلفنی انجام داده است. در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: «در جریان این مذاکرات تلفنی که به ابتکار عمل طرف آمریکایی انجام شد، وزرای دفاع فدراسیون روسیه و ایالات متحده درباره مسائل مربوط به تقویت اقدامات اعتماد برانگیز
و شفاف‌سازی بیشتر، به منظور جلوگیری از بروز حوادث ناخواسته در جریان فعالیت‌های نظامی 2 کشور بحث و گفت‌وگو کردند. علاوه بر این، شایگو و اسپر در رابطه با روند اوضاع کنونی در مناطق مختلف جهان تبادل نظر کردند. آخرین بار، وزرای دفاع روسیه و آمریکا در تاریخ 2 ژوئن (13 خرداد‌ماه) مذاکرات تلفنی با یکدیگر داشتند. آن زمان، مقابله با گسترش ویروس کرونا، وضعیت توافقات دوجانبه در زمینه کنترل تسلیحات، موضوعات اطلاعاتی و امنیتی، منطقه‌ای و همچنین اوضاع سوریه، افغانستان و سایر مناطق جهان، در مرکز توجه مذاکرات 2 طرف قرار داشت. 
***
سقوط پهپادهای آمریکا در سوریه
یک مقام دفاعی آمریکا به پایگاه خبری «میلیتاری تایمز» گزارش داد 2 پهپاد این کشور در ادلب واقع در شمال غرب سوریه سقوط کرده‌اند. طبق این گزارش، اخبار و تصاویری از لحظه سقوط 2 پهپاد در شبکه توئیتر منتشر شد که در آنها گزارش شده بود حداقل یکی از 2 پهپاد از نوع «Reaper MQ-9‌» کنترل از راه دور است. در این گزارش همچنین اشاره شده است این نوع پهپاد عمدتا به عنوان یک هواپیمای قاتل و شکارچی شناخته می‌شود اما در عین حال قادر است به نظارت و جمع‌آوری اطلاعات بپردازد. یک مقام دفاعی آمریکا در گفت‌و‌گو با پایگاه یاد شده، با تأیید اینکه 2 پهپاد در ادلب سقوط کرده‌اند، نوع این پهپادها را تأیید نکرد. 
***
هشدار نماینده عراقی درباره اسکان داعشی‌ها در نینوا
«خالده خلیل» نماینده کمیسیون پارلمانی مهاجرت درباره پافشاری وزارت مهاجرت و آوارگان بر ادامه ‌کار برای تکمیل اردوگاه برای 32 هزار نفر از عناصر و خانواده‌های داعش در «زمار» واقع در استان نینوا هشدار داد و گفت این امر به خطرات امنیتی واقعی منجر می‌شود. وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: از آنجا که سنجار- از مناطق اصلی اقامت ایزدی‌ها که سال ۲۰۱۴ از سوی داعش هدف نسل‌کشی قرار گرفتند- در نزدیکی زمار قرار دارد، احداث اردوگاه در این منطقه، خطراتی را به همراه دارد. حضور این تعداد زیاد عناصر داعش طی چند سال اخیر در اردوگاه الهول بدون هیچ اقدام برای اصلاح و آموزش آنها، این اردوگاه را به یک مدرسه و مکتب جنایت و تروریسم تبدیل کرده است. اردوگاه الهول در استان «الحسکه» واقع در شمال شرق سوریه قرار دارد. این استان، تحت تسلط شبه‌نظامیان کرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» قرار دارد که آمریکا برای بهره‌برداری سیاسی و حصول منافع خود، از آنان حمایت می‌کند. الهول مرکز اسکان خانواده‌های عناصر داعش است.
***
همه بمب‌های اتمی کره‌شمالی
در گزارش ارتش آمریکا ادعا شده کره‌شمالی ۶۰ بمب اتم و ۵000 تن تسلیحات شیمیایی دارد. در این گزارش با عنوان «تاکتیک‌های کره‌‌‌شمالی» آمده که بعید است این کشور زرادخانه خود را کنار بگذارد و از آن به عنوان بازدارنده در مقابل کشورهایی استفاده می‌کند که به دنبال تغییر رژیم این کشور هستند. در این گزارش آمده است: تخمین اینکه کره‌شمالی ۲۰ تا ۶۰ بمب اتم دارد به این معناست که این کشور می‌تواند هر سال 6 بمب اتم جدید تولید کند. برآوردهای دیگر هم وجود دارد که می‌گوید کره‌شمالی تا پایان سال جاری میلادی ۱۰۰ بمب اتم خواهد داشت. کره‌شمالی به این دلیل به دنبال تسلیحات اتمی است که رهبرانش فکر می‌کنند تهدید حمله اتمی مانعی بر سر راه دیگر کشورهایی است که به دنبال تغییر رژیم در این کشور هستند. ارتش آمریکا پیش‌بینی می‌کند دولت این کشور همچنین سومین دارنده عامل‌های شیمیایی است و تخمین‌ زده می‌شود بین ۲۵۰۰ تا ۵۰۰۰ تن مواد شیمیایی دارد. 

Page Generated in 0/0055 sec