printlogo


کد خبر: 223329تاریخ: 1399/5/30 00:00
از شانس کم شهرخودرو تا اتفاق عجیب و غریب برای استقلال و فولاد
همه احتمالات کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا

در هفته پایانی لیگ و بازی‌های جام حذفی ممکن است برای تیم‌هایی که شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دارند هر اتفاقی رخ دهد. هر چند رقابت قهرمانی در لیگ با چهارمین قهرمانی پرسپولیس3 هفته است تمام شده اما هنوز رقابت برای صعود به لیگ قهرمانان و بقا در لیگ داغ است. با توجه به اینکه نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا هم از طریق لیگ و هم جام حذفی مشخص می‌شوند و از طرفی ۳ تیم بالای جدول در لیگ، در جام حذفی هم حضور دارند، اتفاقات بسیار زیادی ممکن است رخ دهد. مطابق قانون ای‌اف‌سی، سهمیه تیم‌های ایرانی برای لیگ قهرمانان ۲ + ۲ است. یعنی ۲ تیم به صورت مستقیم و ۲ تیم با شرکت در مرحله پلی‌آف راهی این مسابقات می‌شوند. قهرمان لیگ و جام حذفی به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان آسیا می‌روند و تیم‌های دوم و سوم لیگ هم راهی مرحله پلی‌آف این مسابقات می‌شوند. با توجه به اینکه ۳ تیم از ۴ تیم مرحله نیمه‌نهایی جام حذفی در بالای جدول لیگ قرار دارند، در صورت قهرمانی یکی از این تیم‌ها در جام حذفی و در صورتی که در هفته پایانی لیگ هم در همان رتبه‌ها بمانند، تیم چهارم لیگ می‌تواند به عنوان چهارمین سهمیه ایران راهی مرحله پلی‌آف شود. البته اگر پرسپولیس که قهرمانی‌اش در لیگ مسجل شده قهرمان جام حذفی شود، سهمیه چهارم ایران قطعا به تیم چهارم جدول می‌رسد و تیم دوم لیگ هم به صورت مستقیم به لیگ قهرمانان صعود می‌کند. علاوه بر احتمال قهرمانی نفت مسجد سلیمان در جام حذفی، یکسری اتفاقات عجیب دیگر هم ممکن است سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از تیم چهارم جدول بگیرد که به آن اشاره می‌کنیم. 
چند تیم برای صعود به لیگ قهرمانان شانس دارند؟ جز پرسپولیس که صعودش به صورت مستقیم قطعی شده، هنوز استقلال، تراکتور، سپاهان، فولاد و شهر خودرو برای کسب سهمیه از طریق لیگ شانس دارند. 
 
* اتفاق عجیب و غریب برای استقلال و فولاد
با توجه به فشردگی بالای جدول و حضور ۳ تیم از بالانشینان در جام حذفی، هر اتفاقی می‌تواند سرنوشت نماینده‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا را تغییر دهد که یکی از این اتفاقات از همه جالب‌تر است. اگر استقلال برابر شاهین شکست بخورد، سپاهان برابر پیکان برنده شود و فولاد هم تراکتور را ببرد، استقلال در رتبه چهارم و تراکتور در رتبه پنجم قرار می‌گیرند. در این صورت اگر تراکتور قهرمان جام حذفی شود، این فولاد و سپاهان هستند که به مرحله پلی‌آف راه پیدا می‌کنند؛ اتفاقی که رخ دادنش به عوامل زیادی مربوط است اما احتمالش وجود دارد. همین اتفاق ممکن است برای فولاد هم رخ دهد. اگر فولاد، تراکتور را ببرد و سپاهان و استقلال هم برابر رقیبان‌شان پیروز شوند، رتبه‌های دوم تا پنجم به ترتیب به استقلال، سپاهان، فولاد و تراکتور می‌رسد. در این صورت اگر تراکتور قهرمان جام حذفی شود، سهمیه به تیم چهارم یعنی فولاد نمی‌رسد و سپاهان و استقلال به مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان می‌رسند. 
 
* دور از ذهن‌ترین اتفاق ممکن برای سپاهان چیست؟
اتفاقی که احتمال رخ دادنش برای فولاد و استقلال را توضیح دادیم، ممکن است برای سپاهان هم رخ دهد که بسیار بعید است. اگر استقلال شاهین را ببرد، سپاهان هم برابر پیکان پیروز شود و فولاد هم تراکتور را از پیش‌رو بردارد، رتبه‌های دوم تا چهارم به استقلال، سپاهان و فولاد می‌رسد اما با توجه به هم امتیاز بودن سپاهان و فولاد، تفاضل گل رتبه آنها را مشخص می‌کند. تفاضل گلی که الان مثبت ۹ است. یعنی اگر سپاهان با اختلاف یک گل پیکان را ببرد، فولاد با زدن ۱۱ گل به تراکتور می‌تواند در رتبه سوم قرار ‌گیرد و سپاهان چهارم می‌شود. در این صورت اگر تراکتور که در رتبه پنجم جدول است قهرمان جام حذفی شود، استقلال و فولاد به مرحله پلی‌آف راه پیدا می‌کنند و سپاهان سهمیه را از دست می‌دهد؛ اتفاقی که خیلی دور از ذهن است. 

Page Generated in 0/0051 sec